NOVÉ
ZVUKOVÉ NOSIČE
Jan Jiraský a Janáčkův klavír
V
tvorbě Leoše Janáčka má komorní tvorba mimořádné místo jistě také proto, že
jejím prostřednictvím svěřoval své intimní myšlenky, pocity a rozrušení
mysli. Postupně tak vznikal osobitý hudební deník, jehož emocionalita působí
na posluchače podmanivou silou. Plně to platí to i pro klavírní skladby.
Jestliže jsou navíc hrány na nástroji, který byl dlouhá léta v Janáčkově
vlastnictví a u nějž komponoval, pak je výsledný dojem ještě umocněn vědomím
autenticity. A to i u laických posluchačů, kteří jen ztěží postřehnou rozdíl
mezi nástrojem značky Ehrbar, darovaný skladateli jeho tchánem Schulzem, a
dokonalým Steinwayem čerstvé výroby. Na toto kouzlo autenticity, byť zdaleka
nejen na ně, vsadil mladý pianista Jan Jiraský (1973), absolvent brněnské
JAMU a nositel cen z prestižních mezinárodních soutěží. Solidní ostruhy si
už vysloužil interpretací řady předních klavírních děl (klavírní tvorba B.
Smetany, souborné provedení Bachova Dobře temperovaného klavíru aj.) a nyní
se dlouhodobě zabývá Janáčkem. Klavírní dílo Leoše Janáčka se stalo i
tématem jeho doktorské disertační práce. Jiraský nahrál na Janáčkův klavír -
který stojí v brněnském Památníku Leoše Janáčka na stejném místě, kde
skladatel komponoval cyklus V mlhách a Vzpomínku - kromě těchto skladeb obě
části slavného cyklu Po zarostlém chodníčku, Sonátu 1. X. 1905 a Zdenčiny
variace. V bukletu CD vydaném Radioservisem Jiraský o nástroji říká:
"Janáčkův avantgardní styl na počátku 20. století již
značně
převyšoval možnosti nástroje s vídeňskou mechanikou. Kožená kladívka starého
Ehrbaru měla však i své výhody, které tvorbu skladatele jistě ovlivnily. Tón
byl zvláště oduševnělý, relativně dlouhý v pianissimech, jadrný a správně
drsný ve forte."
Pianista
dokázal proniknout do Janáčkova citového světa a vyjádřit jej s empatií a
jímavostí. Zvlášť pozoruhodného výkonu dosahuje zejména v cyklu Po zarostlém
chodníčku; podařilo se mu zde vyjádřit skladatelův osobitý hudební jazyk,
kreativně poznamenaný hlubokým studiem folkloru i dalšími podněty.
(ap)
Eva
Henychová s kapelou i bez
Na
třetím albu folkařky Evy Henychové Všechno je jinak (vyd. Islet Records) je
skutečně ze dvou třetin "všechno jinak". Oproti starším nahrávkám tu
autorsky soběstačnou písničkářku ve čtyřech skladbách doprovází rocková
kapela Oboroh, v dalších čtyřech zní alespoň party elektrické kytary či
saxofonu. Zbývající písně už zpěvačku zachycují tak, ji posluchači dobře
znají - tedy jen s doprovodem akustické kytary. Každý majitel cédéčka,
distribuovaného sítí prodejen Karmelitánského nakladatelství, si tak může
vybrat, která z nabízených tváří Evy Henychové mu je nejbližší.
(miš) |