číslo 7
vychází 7. 2. 2005

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Pondělí 14. 2. 2005 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 22.00 hodin

Za Renatou Tebaldi

Když v říjnu roku 1983 zemřel Mario del Monaco, psaly noviny: Král je mrtev. Když se před minulými vánočními svátky (19. 12.) rozletěla zpráva o smrti Renaty Tebaldi, nejeden milovník krásného zpěvu měl pocit, že odešla královna. Velká sopranistka, představitelka řady vrcholných rolí z oblasti patřící stále k nejpopulárnějším a nejvyhledávanějším - tedy románského repertoáru - znamenala ve své době totéž, co její častý umělecký partner Mario del Monaco. Natočili spolu řadu operních kompletů. Jde především o italský repertoár - Verdiho, Pucciniho, ale i autory méně známé, například Boita či Catalaniho. Jméno Renaty Tebaldi zdobilo kdysi představení nejlepších scén světa - zvláště pak milánské Scaly či newyorské Metropolitní opery. Asi nezapomenutelnými zůstanou její verdiovské postavy - Desdemona z Verdiho Otella, Leonora z Trubadúra a Síly osudu a Aida ze stejnojmenné opery. Byla ale i vynikající Čo-Čo-San z Pucciniho Madame Butterfly a Liu z Turandot téhož autora. Těch rolí, jež velká pěvkyně vytvořila, je dlouhá řada. Díky desítkám operních kompletů a jejich velkých protagonistů, kteří však už natáčeli koncem padesátých let minulého století ve "stereofonní éře", jsou i do budoucna reprezentovány výtečnými snímky, jež jsou vzorem nových vyrůstajících hvězd současného operního světa. Hlas Renaty Tebaldi zazníval a občas zaznívá z našeho rozhlasového vysílání, ať při provedeních kompletních oper (vzpomeňme na loňský prázdninový cyklus Léto s Mariem del Monacem) nebo jednotlivých árií. A tak tomu bude u samostatného operního recitálu, který vysíláme v rámci pořadu, kde prezentujeme obzvláště slavné nahrávky minulosti - Depozitář Hudební galerie. Půjde vesměs o výňatky ze zmíněných kompletních operních nahrávek vydavatelství Decca z let 1955-59.

BOHUSLAV VÍTEK