Jiří Pilka:
Mravnost a svědomí
ještě nevymřely
Vzpomínáte na některé ze
svých učitelů hudby, kteří vás nasměrovali na budoucí cestu?
Naštěstí mne neučila maminka, která byla sice klavíristka, ale když je výuka
v rodině, zpravidla to moc dobře nedopadne. Jeden z mých prvních učitelů byl
Jiří Grepl, který mě pořád nutil k nějaké kreativitě: abych skládal, psal
básničky. Za svého vůbec nejlepšího učitele hudby však považuji skladatele
Jana Rychlíka, u kterého jsem měl možnost dva roky soukromě studovat. Byla
to doba, kdy se skoro nic nesmělo, ani harmonie, ani kontrapunkt, a on mě to
všechno přece jen učil. Byly to čtyřhodinové hodiny, četly se tam zakázané
básně, diskutovalo se - byl to zkrátka úžasný kantor.
Čím byla komunistům
nebezpečná harmonie nebo kontrapunkt?
Tvrdili, že je to formalismus, museli jsme sledovat jen melodii a hlavně
takzvanou ideovost děl. Nejhorší to bylo na počátku studií, pak se situace
trochu zlepšila, když přišel na fakultu Mirko Očadlík. To byla pro nás
záchrana. Podivuhodný člověk, pravda, trochu ovlivněný Nejedlým, ale proti
tomu, co bylo předtím, to byl pokrok. Ale nejdůležitější pro mě byl přece
jen Rychlík.
Pocházíte z jižních Čech,
žil jste v Písku, a zdá se, že to ve vás pořád zůstalo, ne?
Jistě, vždyť jižní Čechy mne postihly
v kreativní době mezi šesti až devatenácti lety. A to je strašně důležitá
etapa, formují se základní vztahy, zažíváme první lásky. V Písku žila celá
naše rodina, rodiče, babičky, dědečky, strýcové. Měli jsme tam i výbornou
školu, chodit do píseckého gymnázia byla pro nás radost. Prožil jsem tam
také válku, což byla další emocionální rovina; navíc všude kolem krásná
příroda, a také skauti, mezi nimiž jsem potkal prima kamarády. Například u
vodních skautů v Písku byli Jaroslav Šedivý nebo Radek Pilař - kamarádi,
kteří začínali ve skautu a které jsem potkával i později.
Koncem 40. let jste byl
právě za skautskou činnost uvězněn. O co konkrétně šlo?
Byli jsme souzeni za takzvané spiknutí
proti republice, protože jsme dál provozovali skautské aktivity, i když už
byla organizace zakázaná. Ale kriminál byla pro mě vlastně velká škola.
Hlavně proto, že jsem měl na cele báječného spoluvězně, Žida z Podkarpatské
Rusi, Saša Kováč se jmenoval. Nejdřív ho za války zavřeli Maďaři, nacisti
zlikvidovali celou jeho rodinu; když se mu podařilo utéci do Sovětského
svazu, zas ho zavřeli Rusové. Po válce se vrátil, stal se velitelem
parašutistického vojska, pak ho Čepička jako Žida odstranil, nakonec ho
zavřeli znovu. Byli jsme celých pět měsíců v jedné cele, moc jsem se od něj
naučil.
Jste vystudovaný hudební
vědec, ale vedle publicistiky jste se vždy uplatňoval hlavně jako hudební
organizátor a popularizátor. Proč právě tyto oblasti?
Myslím, že ta "dvojlomnost" je zděděná, pochází z rodiny. Zatímco maminka
byla klavíristka, táta byl ekonom a byl to velmi realistický, organizačně
schopný člověk. Měl soukromou kancelář Revize - daně - bilance, v níž
zaměstnával pět lidí a vybudoval moderní, progresivní podnik. Hodně mi také
dal pobyt u skautů, vychovával nás k samostatnosti. Když jsem jeli na
prázdniny třeba na Slovensko, museli jsme se postarat o všechno: jídlo,
pozemek na stany, dopravu - to se člověk naučí spoustě věcí, které se pak v
praktickém životě hodí. Ve skautu v nás vychovali ctižádost hodně umět a
pokud možno si se vším poradit.
Takže vznešená věda vás
moc nebavila.
Jako hlavní náplň života mě to
nelákalo. Vždycky jsem se chtěl zabývat spíš popularizací hudby a také
praktickými záležitostmi, vztah k nim mě provázel celý život. Když to tak
obhlížím, u všech mých hudebních činností, jimiž jsem se zabýval, měla
vždycky významný podíl organizační práce. Škoda, že na hudební vědě se něco
takového neučí, a přitom hudba moc potřebuje i kvalifikované organizátory.
Naštěstí my jsme měli jako pedagoga Mirko Očadlíka, který organizaci ani
popularizaci nikdy nepodceňoval, i když měl vysokou úroveň také jako vědec.
Nemáte pocit, že v médiích
je v poslední době málo kvalitní hudby?
Určitě jí je méně než bývalo, a platí
to pro rozhlas i televizi. Je to ovšem celosvětový problém - ten zvláštní
strach mediálních manažerů, abychom probůh nekladli na posluchače či diváky
vysoké nároky. Málo se vysílá pro menšiny - tj. pro lidi, kteří mají hudbu
opravdu rádi a nepotřebují ji jen jako kulisu. A tím nemyslím jen hudbu
vážnou a její milovníky; mizí třeba taky textově i hudebně dobré šansony.
Dobré muziky ubývá, a to je chyba.
Mediální šéfové zpravidla
říkají, že vysílají to, co si posluchač nebo divák žádá.
Ustupování od určitých hodnot, které v
hudbě jsou, trvá už dlouho. Ale vůbec se to netýká jen hudby, jde o hodnoty
obecně. Je to stejný stereotyp, který dává přednost žebříčku auto - chata -
zahraniční zájezd - vila. Dokud ještě nemáme to či ono, dokud jsme nebyli v
Africe, nemůžeme přece mít děti. Kdybychom takhle uvažovali my, vymřela by
celá generace.
Máte nějaký oblíbený pořad
v rozhlase nebo v televizi?
V televizi mám rád třeba Ebenovu
Plovárnu nebo Krásný ztráty Michala Prokopa. Nemám rád pořady, které
sklouzávají k sprostým vtipům. Jak vidíte, dávám přednost dialogovým
pořadům; některé jsou zvlášť poutavé a mají dobrý ohlas. V Českém rozhlase
je ale problém, že téměř všechny rozhovory, dialogy či promluvy prokládají
hudebními vstupy. Přitom televizní Plovárnu lidé dokážou sledovat celou
půlhodinu bez hudebního předělu a nevadí to nikomu. Že by nedokázali vnímat
bez "hudební vložky" třeba profesora Höschla? Tomu nevěřím. Považuji za
barbarské, že osobnosti takového formátu jsou přerušovány po třech čtyřech
minutách
V České televizi se kdysi
vysílaly dva rozsáhlé hudebně vzdělávací cykly, jeden řídil Leonard
Bernstein, druhý Václav Neumann. Snesl by současný posluchač nebo divák něco
podobného?
Proč ne, klidně. Dnes je to myslím
spíš strach šéfů, ti si totiž vytvářejí fiktivního posluchače, který něco
nevydrží, nesnese, má z něčeho strach. A přitom to tak není. Vždyť i
publikum se proti takovému podceňování bouří. Sám mám plno ohlasů na Hosta
do domu, kde si na "hudební vložky" stěžují. Vždycky odpovídám, aby to
nepsali mně. Myslím, že by měli lidé s vyššími posluchačskými a diváckými
nároky vytvářet soustavný tlak na zvýšení kvality.
Nebojíte se, že pomalu
zanikne potřeba živě provozovaného umění a zůstane jen to reprodukované,
"mediální"?
Myslím, že se to nestane. Zážitek ze
setkání s živým umělcem, který přímo před publikem tvoří, podává aktuální
výkon, je nenahraditelný. Vazba mezi ním a publikem je cosi
nedefinovatelného, co je ve vzduchu, tajemné fluidum, kterého se nedá jinak
dosáhnout. A potřeba být u toho, jak to vzniká, jak se to tvoří, nikdy
nevymizí. Ať je to herec nebo muzikant, to je nezaměnitelná záležitost.
A pak je tu také
důležitost společenství, které mezi sebou diváci či posluchači vytvářejí.
Něco takového se u televizního přijímače sotva může přihodit.
Ano, to je pravda. Dirigenti říkají,
že cítí přímo v zádech, co si publikum myslí, poznají, jak je soustředěné,
do jaké míry je zaujaté. Někdy vznikne v sále, kde je tisíc lidí, takové
napětí a ticho, že kdyby špendlík upadl, bude ho slyšet. Kumšt tímhle
tajemstvím vládne. Dotýká se věcí, které jsou mezi nebem a zemí - a kterých
se lze dotknout jen při živém provedení. Vazby publika a účinkujících jsou
opravdu někdy nevyzpytatelné a přinášejí i humorné situace: když se slavilo
40. výročí KSČ, a v představení Dalibora zpíval žalářník "čtyřicet let konám
službu svou", divadlo začalo tleskat. To byl průšvih, hned se musel prastarý
text upravit na "už dlouho konám službu svou".
Komunita publika kupodivu
funguje i při filmových představeních v kině.
Však taky není vůbec výjimečné, že po
skončení filmu diváci tleskají, ačkoliv vlastně nemají komu. I v tom je síla
umění - v tomto případě filmu -, že dokáže přivést publikum k spontánním
reakcím. Vědomí kontaktu s divákem a posluchačem zároveň každého umělce
velice zavazuje.
Nicméně, technický pokrok
se nezastavuje a podstatná část kontaktů s uměním se už dnes uskutečňuje
prostřednictvím nosičů. Co považujete jako pamětník cesty od šelakových
desek až k DVD za přelomové?
Pokud jde o nosiče, řekl bych, že
cédečko, protože jeho zvuková kvalita se může srovnat s poslechem v sále.
Černé desky měly pořád ještě své časové i kvalitativní limity, zatímco
úroveň CD je výborná, nosič nezničitelný, a zmizely taky problémy s jehlami.
V audiovizuální oblasti přineslo zásadní přelom video. Dnes stačí jedna malá
kamera, která dokáže pracovat i v nepříznivých světelných podmínkách, a
rychle a relativně snadno se může natočit dokument. Tím vznikají i pro hudbu
široké možnosti dokumentace, které dávají šanci, že se k záznamům může
dostat každý. Nedávno jsem měl v nadaci Život 90 pořad o Václavu Neumannovi
pro penzisty a pouštěl tam o něm dokument. Vyprávět o dirigentovi jen slovy
opravdu nejde, to se musí vidět a slyšet. Neumann umřel před deseti lety,
ale většina mladých lidí už zřejmě vůbec neví, kdo to byl. A kdyby nebyl
zachycen na videu, zapomene se na něj úplně. Podobný osud mají i jiní, pokud
nejsou zaznamenáni nejen zvukem, ale i obrazem.
Vždycky jste měl blízko k
mládeži, učil jste mimo jiné hudbu na filmové škole v Písku. Jaký je váš
názor na popularizaci hudby mezi mladou generací?
Učil jsem tam po roce 1989 a moc se mi
ta práce líbila; měl jsem se studenty výborný vztah, byli zajímaví,
nepopsaní. Jejich nedotčenost se týkala také muziky. Původně jsem měl učit
dějiny hudby a využití hudby ve filmu a televizi, ale nakonec se dostalo i
na další věci. Ty děti znaly málo, většinou nebyly v životě na koncertě či
na opeře, vážnou hudbu neposlouchaly ani v rádiu, jejich manka se týkala i
literatury. Zdálo by se, že by tedy mohly mít apriori k umění negativní
postoje, ale ne! Všechno braly jako objev, zajímalo je to. Není pravda, že
mládež má negativní vztah k vážné hudbě a umění vůbec. Já se u ní setkal
většinou s výborným vztahem a hlavně se zájmem. Že mají malý rozhled, to je
možná vina rodičů - i když nepřímá -, kteří se vzdělávali za totality a ve
škole se o umění moc nedověděli.
Nepatříte zřejmě k těm,
kdo si na mládež stěžuje.
Někdo říká, že je to s mladou generací
beznadějné, ale já ten názor nemám. Potkal jsem řadu mladých lidí, kteří
jsou prima a všestranní. Mimochodem, všestrannost je cenná vlastnost. Ale
píše se hlavně o těch problémových, pozitivní lidé jsou pro publicistiku
nezajímaví, nemají žádné skandály, často "jen" tiše dělají užitečnou práci a
nepoutají na sebe pozornost. Ale přesto existují a je jich dost. Byl jsem na
mnoha táborech Hudební mládeže, kde jsem měl možnost si s mladými lidmi
povídat nejen o hudbě, ale i o spoustě jiných věcí. Jezdil jsem v posledních
letech také na skautské tábory pro dospělejší mládež, kde se pro ně pořádaly
kurzy o umění, psychologii, o manažerství. Pamatuji se na jeden takový kurs
roverů na Lipnici, kam přijelo třicet děcek z celé republiky. Na lipnickém
hradě jim herec a režisér Jan Kačer vyprávěl o divadle. V deset večer
dostali mladí úkol: "Přespíte tady na hradě a máte zítra skoro celý den na
to, abyste připravili divadelní představení, které si sami napíšete,
vyberete muziku, seženete kostýmy, uděláte plakáty. V pět hrajete!" A
skutečně napsali hru - navíc s využitím hradního areálu, nacvičili ji a v
pět opravdu hráli. Mezi mladými lidmi je tolik kreativity, že to možná ani
netušíme.
Jste dlouholetým
rozhlasovým autorem, máte na svém kontě mnoho pořadů, děláte pro rozhlas
rád?
Jistě. Víte, napsal jsem řadu knížek,
a když některá vyšla, myslel jsem si - knížka, to už je něco, to po tobě
zůstane. Jenže když vysílám v rádiu, stále se přesvědčuji, že ohlas na
mluvené slovo je neporovnatelný. Chodí mi spousta dopisů, do některých
pořadů mi posluchači mohli telefonovat přímo do studia, a také to hojně
dělali. Mohu říci, že jsem ještě nikdy v životě nezažil takový ohlas, jako
po vysílání relace Jak to vidí. Také na hudební pořady lidé hodně reagují.
Na jakém typu pořadů
spolupracujete nejraději?
Na komentování přímých přenosů
koncertů. Dělal jsem to často a hrozně rád. Mám rád ten okamžik pravdy, když
se třeba v sále stane něco nečekaného - asi třikrát jsem to zažil - a já
musím improvizovat. Sólista začne hrát, praskne mu struna a musí jít dozadu,
aby si natáhl novou. A z režie mi dají červenou a vybídnou - něco říkejte!
Tohle miluju, protože najednou vznikne prostor pro informace a z
komentovaného přenosu se vlastně stává reportáž. Jsou to momenty, kdy
posluchač čeká, že se dozví něco navíc, že uslyší, co se děje v sále. A já
mu to můžu zprostředkovat. Mnozí posluchači na to vzpomínají ještě po
letech.
Mluvíte jako nadšený
rozhlasák.
Rozhlas má velkou přednost: Jednak
plno stanic, takže je pořád, v každém okamžiku výběr, a za druhé je
poslouchatelný v jakékoliv situaci: v autě, na plovárně i při žehlení. Je to
prostě nesmírně tvárné, bohaté a rozmanité médium, a myslím, že je televize
nikdy nepředčí. Před obrazovku si vždycky musím sednout, a také mám užší
nabídku. Často si z několika televizních kanálů, které doma máme, vyberu jen
zpravodajství, zatímco rozhlas je nekonečně variabilní. A má ještě něco
velmi cenného - úžasné archivy, může se donekonečna vracet, připomínat
spoustu osobností, událostí, uměleckých výkonů. To považuji za hrozně
důležité - onu kontinuitu generací, která skrze rozhlas trvá a rozvíjí se.
Jenže byly doby, kdy se
spousta nahrávek mazala, písemné dokumenty ničily.
To je bohužel pravda, řada věcí je
ztracena. Sám jsem zažil likvidaci jednoho televizního pořadu, na němž jsem
se podílel, a je mi ho dodnes líto. Vznikl v říjnu 1968 a vymysleli jsme ho
s režisérem Evaldem Schormem. Sezvali jsme do velké posluchárny Právnické
fakulty studenty a rozdali jim vojenské deky. A jak tak na nich tiše leželi,
hrál jim orchestr řízený Liborem Peškem a klavíristé Pavel Štěpán a Jarmila
Kozderková samou krásnou, útěšnou hudbu - Bacha, Mozarta. S Janem Kačerem
jsme chodili mezi ležícími a rozdávali jim nejrůznější katastrofické texty
vybrané z historie a černé kroniky. Studenti je četli nahlas. A proti tomu
zněly tóny andělské hudby. Chtěli jsme tím vším naznačit, že dějiny byly a
jsou kruté a neutěšené, ale naděje je vždycky. Samozřejmě nikdo nic takového
neříkal, ani nemusel, samo to vyplynulo z kontrastu krásné hudby a hrůzných
skutečností, o nichž vypovídaly lístky. Pořad se natočil, podle mě byl dobrý
a působivý, pak se na něj podívala nějaká komise a rozhodla, že vysílání v
žádném případě nepřichází v úvahu. A někdo pilný to celé smazal. Nikdy už
nikdo ten pořad neviděl, jen v dokumentaci zůstala zmínka a já si schovávám
scénář. A takových věcí bylo!
Jste znám jako hudební
publicista a organizátor hudebních akcí, ale už pár let si přitom v Českém
rozhlase povídáte s posluchači o životě v pořadu Jak to vidí. Co vás k tomu
přivedlo?
Náhoda; jednou mi zavolala redaktorka
Stáňa Dufková, abych přišel do pořadu Host do domu jako host. Prima, budu
host, říkal jsem si, připravil si pár témat a vůbec jsem netušil, že by to
mohlo pokračovat. Reakce posluchačů byla vcelku příznivá, a tak v rádiu
zřejmě někdo usoudil, že bych mohl přijít znovu. Až z toho vznikla
pravidelnost, chodím jednou za čtrnáct dní už čtvrtý rok. Jsem rád, že ne
častěji, protože každý se vyčerpá a oposlouchá, a pak - hledat stále nová
témata také není snadné. Že mi to pořád jde, za to vděčím asi hlavně své
skautské výchově, tam jsme se cvičili v řečnickém umění a taky si hodně
povídali o historii, psychologii, filozofii a dalších věcech. Trochu jsme se
naučili i umění dívat se do sebe.
Co lidi nejvíc zajímá, o
čem chtějí slyšet?
Vždycky, když se dotknu střetu
generací, je na to velký ohlas. Pak přichází hodně dopisů, mezi nimi některé
velice smutné: o tom, co posluchačům provedly jejich děti a vůbec příbuzní,
nebo co naopak udělali zlého starší lidé svým dětem. Generační konflikty
jsou jednou z tematických trvalek. Další živé téma je problém stáří jako
takový - pochopitelně, vždyť dopoledního Hosta do domu poslouchají spíš
starší lidé. Když nabídnu útěchu - řeknu třeba, že je normální, že ve vyšším
věku zapomínáme, že nás pořád něco bolí, že se na nás a naše názory dívají
jako na zarostlé mechem, - lidé si uvědomí, že nejsou se svými smutky a
bolestmi sami.
A co slyšet nechtějí?
Neberou kritické poznámky. Pokud mám
vůči starší generaci nějaké připomínky, vždycky se najde dost takových,
kteří říkají, ano, ti druzí to takhle dělají, jiní takoví jsou, ale já ne.
Málokdo to vezme na sebe. Projevuje se tu jakási ješitnost starců. A
setkávám se i s typickým vnucováním svých názorů, vyžadováním mimořádných
ohledů a péče, která zdaleka ještě není potřeba; z dopisů vytuším, že mnozí
rodiče pořád mluví mladým do jejich života, do partnerů nebo do výchovy
dětí. Ale že to dělají a neměli by, to nechtějí starší lidé o sobě slyšet.
Když se o něčem takovém zmíním, přicházejí negativní ohlasy. A moji starší
posluchači nejsou moc rádi ani tehdy, když jsem optimistický v pohledu na
mladou generaci. Když z vlastní zkušenosti říkám, že ne všichni mladí jsou
špatní, že je plno dobrých, čilých, obětavých a nezištných - moc mi nevěří.
Ale kritika a odsuzování mladých bylo vždycky, také na nás se tehdejší
starší generace dívala skrz prsty.
Znovu jsme se dostali k
tomu, že fandíte mladým, jak to, že vás tak zaujali?
Možná je to i tím, že vidím pozitivní
příklad ve vlastní rodině: moje dcera s manželem, původně úspěšným lékařem a
teď filozofem, založili ambulantní hospic Cesta domů, a kolem nich se
sdružila řada obětavých mladých lidí, kteří dělají potřebnou, byť ne zcela
příjemnou práci. Opravdu není nic lehkého chodit k umírajícím, utěšovat
jejich rodiny, jednat s lékaři, aby s lidmi na prahu smrti zacházeli
lidštěji - to není snadné. A přesto to dělají dobrovolně.
Teď se vás zeptám jako
filozofujícího publicisty, jímž v pořadu Jak to vidím de facto jste: co
považujete pro budoucnost lidstva za nejdůležitější?
Pokud se 21. století nezaměří víc na
výchovu, lidstvo bude podle mne ztraceno. Protože ekonomické, vojenské ani
politické prostředky nedokážou změnit určité věci, které se vytvořily ve
vědomí lidí a tvrdošíjně tam sedí. Například v hlavách teroristů. Jednoho
bin Ládina chytí, dalších deset vyroste. Všechno je marné, dokud se nebudeme
snažit změnit cosi v jejich hlavách, aby přijali jiný hodnotový systém než
fanatismus, nesnášenlivost, fundamentalistický přístup víře a k jiným lidem.
Evropa dosud přicházela na Dálný východ s pojmy jako je svoboda a
demokracie, ale to oni nepřijímají, a snad tomu ani nerozumí. Kapitalismus
převzal od komunismu jednu naivní víru, že materiální podmínky změní člověka
- ale nezmění! Pouze dlouhodobá, trpělivá výchova může něco změnit, pokud se
jí podaří dosáhnou, aby si lidé vytvořili jiný, lepší hodnotový systém. Aby
v něm - například - bylo na jednom z prvních míst, že lidský život je
nenahraditelný. Oni to tak zatím necítí ani nevnímají. Lidský život má pro
ně menší cenu než fanatická víra a nenávist k protivníkům. Problém je také v
tom, že ačkoliv v Koránu není jediný verš, který by nabádal k zabíjení,
přesto jej vykladači zneužívají k bojovým výzvám. Prostí lidé znají z Koránu
jen pár citátů, mnozí ani neumějí číst, aby si to přečetli sami - a pak jsou
snadným "materiálem" pro ideology terorismu. V těchto otázkách je ještě
spousta nedostatků; kdekdo si myslí, že se to vyřeší třeba důsledným
uplatňováním Deklarace lidských práv a svobod, že tam je všechno důležité
obsaženo. Jistě, je, dokonce je toho tam snad až moc, ale nejsou tam
povinnosti. A práva bez povinností jsou jen půlka existence. Není divu, že
lidé si ničí planetu nejen ekologicky, ale i duchovně a mravně. A ničí i
sami sebe. V tom je podle mne velké nebezpečí.
Někdy to také vypadá, jako
by lidi ztratili svědomí.
Když někdo vytuneluje banku, vůbec ho
nenapadne, že obere sto tisíc lidí, které připraví o úspory, na něž ti lidé
dřeli celý život, a že je tím dostane do neřešitelných situací. Tuneláři to
přesto klidně udělají, bez výčitek svědomí a ještě si fandí, jací jsou
šikulové, že to dokázali. A jejich okolí, žena, děti - všichni to klidně
přijmou. Vůbec neumějí sami sebe a své počínání hodnotit podle nějakých
mravních norem. Proto si myslím, že pro lepší budoucnost lidstva je třeba
proniknout lidem do hlav a svědomí. Kdysi to úspěšně dělala církev, dost to
uměli i komunisti, kteří vymývali mozky na školeních, marxistických
"večerních univerzitách" či prostřednictvím médií. A dělali to účinně. Zažil
jsem, že tetičky ze Strakonic nevěřily ani očitým svědkům, že v Americe si
lidé žijí docela dobře - protože na školeních slyšely něco jiného a léta z
toho byly zmatené.
Dnes snad tohle nebezpečí
nehrozí - žijeme přece v informačním světě, všechno se lze dovědět.
Ano, teď už nejde o to, jak se vůbec
dostat k informacím, což byla klíčová otázka pro naši generaci, ale je tu
zas jiný problém, možná neméně závažný: jak vybrat ty správné, jak si je
utřídit. A zase jsme u té výchovy: škola musí nejen přivést lidi k
informacím, ale i naučit, jak s nimi pracovat. To je podobné, jako když si
kluk namlouvá holku, musí umět otestovat i její charakter, a ne sledovat
pouze to, jak vypadá. Musíme se naučit vybírat, volit mezi informacemi.
Vědět například, které informační zdroje jsou věrohodné, z kterých brát a z
kterých ne.
To je důležité i pro
zdravé politické prostředí, ne?
Asi je, jenže já bych všechno
nepřeváděl jen na politiku. Politika je zase jen o politice, společnost ale
potřebuje daleko víc aktivit, daleko víc činností, občanských sdružení a
spolků, které jdou napříč politickými stranami. To je vždycky dobré. Tam
"dole" se uplatňuje lidová moudrost i přirozená morálka, která mezi lidmi
existuje. I když někdy tiše dříme.
Ale když je opravdu zle,
najednou se probudí - viz aktivita našich, a nejen našich lidí, když přišla
živelní pohroma na břehu Indického oceánu.
Také mě
to naplnilo nadějí, že mravnost a svědomí nevymřely.
AGÁTA
PILÁTOVÁ
Foto
JARKA ŠNAJBERKOVÁ |