Jiří
Macháček:
Byl bych rád za cokoliv,
cobych měl společného s Vinnetouem
Kolik času strávíte dnes u
rádia jako posluchač?
Rádio poslouchám téměř vždycky, když jedu autem. A zároveň téměř výhradně -
málokdy poslouchám rádio jindy. Jsem takový typický "řidič - posluchač" a
"posluchač - řidič". Ovšem můj vztah k rozhlasu je velmi kladný: rádio jsem
vždycky chápal jako obrazové médium. Za těmi zvuky, které se linou z
reproduktoru, se vždycky odvíjela nějaká představa, nějaký obraz. To mě na
rádiu vždycky bavilo. A rád jsem si představoval posluchače, jak a co si
představují, že se právě děje ve studiu nebo někde v prostoru mezi studiem a
mikrofonem. Tohle všechno rádiu dává obrovské možnosti proti televizi, která
je zatížená materializací obrazu. Tou rozhlas zatížen není a tak si může ten
obraz mystifikovat, vymýšlet a hrát si s ním. A to je na rádiu půvabné.
Když rádio takhle
prožíváte, soustředíte se vůbec na řízení?
Určité nebezpečí, že se při nějaké představě zasním, přestanu dávat pozor a
něco se stane, tu samozřejmě je. Ale ono je nebezpečné vůbec žít.
Posloucháte díky své
rozhlasové zkušenosti rádio jinak, než kdybyste ji neměl?
Rozhodně, to vnímání je úplně jiné, rozhlasové zkušenosti v tom hrají
významnou roli. Tak třeba: když se poprvé dostanete do studia, zjistíte, že
tam je jakýsi knoflík, kterému se říká kašlátko. Říkáte si - kašlátko, co to
je? Nezačne to při zmáčknutí kašlat? Jednou jsme s Jardou Duškem "udělali"
vysílání, které bylo asi z poloviny věnované jenom kašlátku. A tak taky
samozřejmě poznám, když někdo ve vysílání kašlátko použije.
Jste shovívavější vůči
rozhlasovým moderátorům, hlasatelům a uvaděčům?
Myslím si, že ano. Řekl bych, že spíš čekám na chybu, která se stane. Zajímá
mě to, co nebylo připravené a vzniklo samovolně - záchvaty smíchu,
přebrepty, nezadržitelné kašlání, dlouhotrvající nenalézání potřebného
výrazu. To jsou věci, které mě baví nejvíc. Aniž bych byl škodolibý a chtěl
ty lidi odsuzovat. Myslím si, že to k tomu patří, ba co víc: že to je život
sám. Zároveň vím, že existuje jakási rozhlasová profesionalita, která
rozhlasovým pracovníkům diktuje, aby se podobným věcem ze zásady vyhnuli.
Baví mě sledovat, kdo z nich ji v tomto ohledu víc ctí, kdo je urputnější a
za tou rozhlasovou profesionalitou jde dál a dál a tím víc se mu stává, že
se vloudí nějaká ta chyba. No a se vzniklými nechtěnými vlivy pak musí
bojovat.
Takže asi rozlišujete
moderátory na ty, kteří se s podobnými nečekanostmi umí vypořádat a ty,
kteří to neumějí.
Ano. Moc rád třeba vzpomínám na Jardu Duška a Tomáše Hanáka, kteří pro mě
svého času byli největšími rozhlasovými vzory.
Vzpomenete si, kdy jste se
poprvé ocitnul v rozhlasovém studiu?
Vzpomenu. Bylo to na Strahově, odkud
vysílalo Radio Mama. To studio bylo hodně improvizované, všechno tam bylo
dost na koleně a podomácku zorganizované. Kdybych ho
dnes
někomu ukázal jako profesionální rozhlasové studio, ani by mi nevěřil. Tam
jsme vysílali, no, řekněme spíš, že nás pouštěli do éteru, asi čtrnáct dnů.
Jenže pak to vlastníky licence přestalo bavit a už nás do éteru pouštět
nechtěli. Asi půl roku poté jsem začal mít zážitky z Českého rozhlasu - z
Mekky a zároveň až muzea rozhlasového vysílání. Jeho prostředí pro nás bylo
velmi inspirující - chtěli jsme dělat vysílání jinak, než tu bylo zvykem. V
praxi to znamenalo, že jsme se začali převlékat do rozhlasových kostýmů,
vysílali jsme v obrovských počtech lidí (třeba i dvacet lidí na jeden
mikrofon) a vytvářeli jsme jakési mystifikace, že telefonujeme do nějakého
auta nebo vrtulníku, odkud je přenášena reportáž. Nebo že mikrofony jsou
namontovány někde, odkud něco zajímavého a neobvyklého snímají. Právě tohle,
myslím si, hodně útočí na posluchačovu obrazotvornost a snaží se iniciovat
fantazii. To se mi moc líbilo.
Měli jste nějakou hranici,
za kterou už jste nešli?
Rozhodně. Hranici mravnosti. Prostě aby to nikomu neublížilo. Zároveň se
musím přiznat, že jsem tuhle hranici párkrát překročil - ale jedině díky
tomu jsem si ji zase uvědomil. My jsme vlastně mívali takový pocit, že
děláme něco jako rozhlasový výzkum.
Proč vlastně skončilo
Radio Mama?
Asi proto, že jsme téměř všichni přešli do Rádia Limonádový Joe. Éter jsme
ale měli zmáknutý: díky Dušanovi Všelichovi jsme obsadili pár vysílacích
časů a prostorů; s Radiem Mama jsme vysílali dva až tři roky, a to i v
Českém rozhlase, k obrovskému nadšení a zároveň obrovské nelibosti některých
pracovníků i posluchačů toho rádia.
Přinesl jste si něco z
rozhlasového studia do divadla, před kameru nebo do kapely?
Třeba ve filmu Jedna ruka netleská je postava, kterou hraje Vladimír Dlouhý.
Je to trochu kontroverzní moderátor trochu kontroverzního pořadu. Když mluví
o tom, jak ten pořad začal, vyloženě cituje věci, které jsem dělal já v
Českém rozhlase na Radiu Mama. A pak na Rádiu Limonádový Joe měl Tomáš Hanák
vtip, který jsme pak provařili asi desetkrát. Ale to je asi banalita.
Nechcete ho říct?
Myslím si, že v tištěné podobě by nevyzněl. To bylo tak - jednou jsem
stáhnul písničku a Tomáš Hanák řekl: Nemáme každý den to štěstí, že by mezi
nás přišel člen činohry Národního divadla pan Jiří Štěpnička. Pak dal pauzu
a dodal: Takže se není co divit, že tu není ani dnes. A dali jsme zase
písničku. Tenhle vtip jsme v různých modifikacích použili na několika
akcích, představeních nebo koncertech. Ale spíš z nostalgie než z čehokoliv
jiného.
Kdo vymýšlel vaše
rozhlasové přezdívky?
Na to byla svolána schůze ke mně domů, což tehdy bylo ještě na nábřeží v
"nabouraném" bytě. Tam jsme si řekli, kdo se jak bude jmenovat - byla to
součást dramaturgického vývoje naší stanice.
Bydlel jste ve squatu?
Ano. Na Janáčkově nábřeží jsem zasquatoval byt asi o stech metrech
čtverečních s výhledem na Vltavu a rok jsem tam bydlel. V roce 1992 to ještě
bylo možné. A v tomhle bytě jsme občas mívali rozhlasové schůze.
Máte něco společného s
Vinnetouem?
Za cokoliv, co bych s ním měl společného, bych byl rád. Vinnetou byl mým
dětským vzorem. Je to vysněná postava, kterou jsem si v dětství zamiloval
natolik, že jsem skoro věřil, že doopravdy existuje. Chtěl jsem věřit, že je
skutečný, a tak jsem tomu vlastně věřil. Ale co mám s Vinnetouem společného,
to musí posoudit někdo třetí.
Četl jste i jiné mayovky?
Pokoušel jsem se, ale nikdy jsem je nedočetl. Až teď jsem se ale dozvěděl,
že existuje ještě čtvrtý díl Vinnetoua. Rád bych si ho přečetl - doufám, že
se mi dostane do ruky.
Dělali jste někdy v rádiu
vysílání pro děti, potažmo: neplánujete něco takového v jakémkoliv uměleckém
odvětví?
Popravdě řečeno, toho se upřímně bojím. Oblbnout dospělé je mnohem snazší
než oblbnout děti. Já mám to štěstí, že mám doma dceru, na které si můžu
některé věci vyzkoušet. Vidím, co ji ještě baví a co už ne. Postupně tak
zjišťuji, co by se v tomhle směru dalo dělat; všechno je to ale zatím ve
stadiu výzkumných pokusů. Ale upřímně: zatím nemám touhu přenášet je na
další děti. Když jsem s dětmi, chci se spíš nechat unášet jejich hrou,
nechat se vtahovat do jejich světa. To mi přijde mnohem zábavnější, než pro
ně něco vytvářet. Stačí jim dát prostor a určité mantinely a pak sledovat,
co vytvoří. Děti jsou schopné okamžitě si hrát, okamžitě vidí virtuální
svět, a to bez jakýchkoliv potíží či strachu z toho, že by se ztrapnily. To
je úžasné.
Jak vám dcera pomohla při
roli ve filmu Horem pádem?
Nejvíc v tom, že jsem se nebál přistoupit k našemu filmovému malému
Františkovi (kterého hrál malý Roman), že jsem se nebál ho určitým způsobem
držet, že jsem se nebál zahrát si s ním fotbal. Už jsem totiž měl zkušenost
s miminkem za sebou; kdybych ji neměl, asi by mě spousta věcí ani nenapadla.
Měl bych větší ostych a byl bych od toho dítěte ve větším odstupu. V tomhle
mi pomohla dcera.
Kde se ono miminko ve
filmu vzalo?
Je to chlapeček z kojeneckého ústavu. Většina miminek, která se objevují ve
filmech, je z kojeneckých ústavů. Pro filmaře je to asi nejjednodušší
způsob, jak do filmu získat malé dítě. Má to i své dobré stránky: ty děti si
vydělají nějaké peníze. Ty se jim uloží a později, třeba v době, kdy se
rozhodují, co v životě dál, jim můžou pomoci. Tenhle způsob získávání dětí
je tedy výhodný pro obě strany: pro filmaře i pro to dítě.
Je u natáčení (jako
dohled) někdo z toho kterého kojeneckého ústavu?
Ano, s miminkem je po celou dobu odborná pečovatelka. Ta na děťátko dohlíží
a sleduje, co se s ním děje.
Zpátky k rádiu: nestýská
se vám po rozhlasovém studiu?
S Tomášem Hanákem jsme si několikrát řekli, že už si neumíme představit, co
dalšího bychom na rozhlasovém poli objevili. Už v Rádiu Limonádový Joe jsme
se začali opakovat. Málokdy se stalo, že se objevilo něco nového; občas ano,
ale stále řidčeji. Když pak rádio skončilo, vlastně jsem to přivítal. Ale
kdo ví, co bude? Pokud mi to někdo umožní, třeba zase budu někde vysílat. V
dohledné době ale asi ne, mám dost práce jinde. Teď mě třeba hodně přitahuje
film.
Čím?
Film pro mě má největší kouzlo ze všech médií. Je to díky společně sdílenému
zážitku a taky díky schopnosti jakési hypnózy. Lidi se sejdou na jednom
místě, kde se zhasne a před nimi se rozsvítí jednotný prostor. Ten je
společně hypnotizuje. Tímhle prostorem vstupují do určitého světa a přitom
jsou, byť v tom zmíněném hypnotickém stavu, spolu - vnímají navzájem své
reakce. Tohle třeba u televize nemají. Navíc - televize umožňuje třeba to,
že si můžete dojít do lednice pro pivko; je tam zkrátka spousta rušivých
elementů. A ještě jedna věc: u televize může být člověk sám. To se
samozřejmě může stát i v kině - ale pro to, aby byli sami, lidé do kina
určitě nechodí.
TOMÁŠ
PILÁT
Foto
STANISLAV MERHOUT
|