číslo
11 |
|
Televize |
|
FILM Má člověk právo odejít dobrovolně ze života? Má nevyléčitelně nemocný či těžce postižený člověk právo rozhodnout, zda odejde ze života? A může mu někdo pomoci, pokud to není schopen sám zvládnout? Toto dilema řeší lidstvo již od starověku, například stoikové vnímali sebevraždu jako východisko z obecně nedůstojného života. Křesťanství ovšem dospělo k opačnému názoru: vztáhnout na sebe ruku znamená těžký hřích! Otázka euthanasie, tedy ukončení života nemocného na jeho žádost, tak stále vzrušuje veřejnost - už proto, že se jedná (ve většině zemí) o trestný čin.
Na závěr si ponechávám německý snímek Žaluji (uváděný v kině Ponrepo), který doprovázel výstavu Politický plakát a propaganda, uspořádanou ve staroměstské Galerii u Křížovníků. Vznikl v roce 1941 a režisér Wolfgang Liebeneiner jej natočil jako přímou režimní zakázku. Ne, nemluví se tam o politice, ale doba jeho zrodu mu propůjčuje hrůzné vyznění - zvláště když si uvědomíme, jak nacistické Německo pečovalo o čistotu rasy a že v něm duševně postižení byli vyhlazováni. Hlásá ideu "nadčlověka", který stojí nad všední morálkou a jemuž by se měly přizpůsobit zákonodárství i církevní etika. Příběh se lomí do dvou různých častí. První zachycuje ideální "paní domu", kterou neléčitelná choroba (roztroušená skleroza) pozvolna zbaví hybnosti a směřuje k ochrnutí dýchacího ústrojí. Druhá část se týká soudního procesu s manželem nemocné, jenž nemohl dále přihlížet jejímu utrpení, a proto jí podáním koncentrované dávky léku ukončil život. Liebeneiner pečlivě zkoumá tento čin z rozličných hledisek. Všichni, státní návladní, obhájce, soudce i porota, chápou pachatelovy důvody, uznávají, že ve výjimečných případech lze postupovat nestandardně a solidarizují s ním. Zazní, že utrpení zvířete lze zkrátit, ale člověk je odsouzen k mukám až do své "přirozené" smrti. Všimneme si i zdánlivé, avšak významově dalekosáhlé drobnosti: lékaři rozhodují o osudu nemocné, aniž by se zajímali o její stanovisko, dokonce jí zamlčí, čím onemocněla. Když žena v náručí svého muže umírá, ani netuší, že vypila smrtelnou dávku tišícího léku. A tady vyvstává největší úskalí - lze usmrtit z pouhého soucitu (neřkuli ve státním zájmu)? Nacismus nad odpovědí neváhal. JAN JAROŠ |
|