číslo
11 |
|
Tipy ČRo |
|
Úterý 15. 3. 2005 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 10.15 hodin Matiné s Gabrielou Demeterovou Rozhlasová setkání s charismatickou houslistkou patří k nejpříjemnějším událostem našeho programu. Čas od času přichází Gabriela do studia, pokud ji koncertní povinnosti odvedou příliš daleko od mikrofonu, můžeme připomenou řadu jejích minulých cyklů. Bude tomu tak i tento týden a ve vzpomínkách se vracíme do závěru roku 2003. Tehdy se chystal tradiční rok české hudby a tak se i Gabriela ve svém prvním dni věnovala skladateli Antonínu Dvořákovi. Je skutečně zajímavé, co může interpret o hudbě svého oblíbeného Mistra odhalit, zde polemizuje se vžitými a zavádějícími náhledy zejména na houslové opusy. "Někdy se setkáváme s názorem, že Dvořák poněkud zanevřel na housle, neboť skladby, které pro ně napsal jsou sice krásné, ale místy špatně hratelné. Já si nemyslím, že by Dvořák nebyl šikovný instrumentalista a nevěděl jak pro housle psát (vždyť sám tento nástroj a violu ovládal). Myslím si, že Dvořák byl novátorský i na poli technického zvládnutí houslové hry", říká v úvodu svého Matiné Gabriela Demeterová. Výběr z Dvořákovy hudby následuje druhý den - ve středu - nevšední program. Gabriela se vrací do heroických dob houslových virtuosů, kteří dokázali celý večer věnovat zdánlivě jednoduchých populárním skladbičkám. Matiné tedy nese podtitul "slavné přídavky" a Gabriela ho uvádí úvahou, cože to vlastně ten slavný přídavek je. "Je pravda, že dnes už málokterý instrumentalista postaví svůj program právě na "salónním" repertoáru, ovšem ke škodě publika. No, uvidíme jak se Vám středeční dopolední Matiné zalíbí. Jako interpreta mne vždy nesmírně potěší, když se mi podaří některý folklorní důmyslně ukrytý prvek objevit. Dvořákovy skladby pak dostávají zcela jiný rozměr. Vážím si ho i za tento druh projevu národní hrdosti" , říká Gabriela Demeterová. (rfb) |
|