číslo
12 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Uhodí-li tě do jedné tváře, nastav druhou... Polskou kinematografii prostupuje rozčarovaný, ba ponurý pohled na současnost. Ovlivňuje Gliňského sondu do života dospívajícího děvčete Ahoj, Terezko (ČT ji zopakuje příští týden) a proniká též do prvotiny Piotra Trzaskalského Edi. Obě díla mají společný rys: mravní devastace v nich vystupuje jako závažný problém celospolečenského dosahu. Ale oproti Gliňského snímku Ediho přece jen prozařuje paprsek naděje.
Režisér, jenž prosadil pomalé, téměř meditativní tempo vyprávění, se soustředí na dvě důležitá prostředí, která s Edim souvisejí, aniž by jej jakkoli poznamenávala. Zatímco městskému vévodí všestranná zdevastovanost, podpořená pozvolnými jízdami kolem oprýskaných zdí (to je nepřehlédnutelný stylotvorný prvek), u sytě zelenavého venkova, kam se Edi i s děckem uchýlí, naopak pozorujeme bezmála rodinnou selanku, jakkoli dočasnou. Sugestivní jsou herecké výkony, zejména u Ediho záměrně tlumené až na samý okraj nehybnosti, ba jakéhosi neokázalého mučednictví, když muž odhodlaně přijímá každý ortel, předem se vzdávaje práva na obranu. Ale dodejme, že inscenační stránka převyšuje věrohodnost scenáristického nákresu, režisér jen obtížně zdůvodňuje, proč si násilničtí bratři vybrali právě outsidera Ediho, aby jejich sestru doučoval (dost kostrbatě vysvětlují, že je to kvůli nevzhlednosti, která vylučuje případné sexuální kontakty). V tomto ohledu příběh pokulhává, stejně jako je sporné vykreslení Ediho desperátského okolí. Tady si Trzaskalski notně vypomáhá romantickými klišé - viz dívčina cikánského milence. Ale přes jakékoli výtky přináší Edi emotivně silnou výpověď, jakou našim severním sousedům můžeme jen závidět. JAN JAROŠ
Devětadvacet obrázků z výstavy EXPOhlednice - tak se jmenuje devětadvacetidílný cyklus, který připravila Česká televize ve spolupráci s Kanceláří generálního komisaře české účasti na světové výstavě EXPO 2005 v japonském Aichi. Pořad, který můžeme chápat jako festivalové, či lépe řečeno výstavní, "minuty", bude přinášet informace a zajímavosti ze světové výstavy. Tvůrci navštíví pavilony všech zemí, setkají se se zajímavými lidmi a podívají se i za brány výstaviště. Jedním z těch, kteří se na tomto pořadu budou podílet, je i kameraman a režisér Martin Kubala.
Podle něho se stále máme od Japonců co učit. "Například uctivosti a laskavosti. Ta se nám může někdy zdát až směšná, ale kdyby u nás zavládlo něco mezi japonskou přeuctivostí a naší neuctivostí, nebylo by to špatné," soudí Kubala. Sám má s Japonskem bohaté zkušenosti - nedávno sem doprovázel Symfonický orchestr Českého rozhlasu a natočil o tom dokument. A japonské muzikanty by rád pozval před českou expohlednicovou kameru. "Například vztah Japonců k evropské hudbě by rozhodně stál za další zaznamenání. Někdy mám pocit, že ho Japonci mají vřelejší, než my, Evropané," podotýká Kubala. Seriál bude ČT vysílat pravidelně každé úterý; reprízy jednotlivých dílů proběhnou třikrát, vždy v různých časech střídavě na obou programech. TOMÁŠ PILÁT
Quo vadis
Čas znovu nalezený
Krásný ztráty s Terezou Brdečkovou Bar Krásný ztráty slibuje téměř vždy zajímavé hosty a divácky atraktivní povídání. Do dalšího vydání pořadu si "barman" a moderátor Michal Prokop pozval šéfa katedry religionistiky na hradecké univerzitě Ivana Štampacha a spisovatelku a scenáristku Terezu Brdečkovou. Ivan Štampach zažil v mládí čtyři roky ve vězení za podvracení republiky a pokus o její opuštění, za sebou má ale také zkušenosti ze života tajně vysvěceného kněze, několik let strávených v roli řeholníka řádu, a nakonec i vyobcování z církve. Tohle všechno mohla zvládnout jen názorově a myšlenkově mimořádně svobodná osobnost. Svobodomyslnost je typická i pro druhého hosta v baru Krásný ztráty - spisovatelku, scenáristku a publicistku Terezu Brdečkovou.
Píše jak beletrii, tak populárně naučné knížky a samozřejmě filmové články a recenze. Ráda přitom vzpomíná na své novinářské začátky v časopise Amatérský film, v jehož redakci se sešla mimo jiné s režiséry Miroslavem Jankem či Petrem Hvižděm. Režisér Jan Němec právě dokončuje snímek nazvaný Toyen, ke kterému napsala scénář. Dlouhá léta působila Tereza Brdečková ve funkci programové ředitelky filmové přehlídky Febiofest, ovšem jak sama prohlašuje, do dějin nechce vstoupit jako programová ředitelka. Do televizních dějin ovšem zřejmě vstoupí jako průvodkyně televizním pořadem Já jsem tady (dříve Ještě jsem tady), ve kterém si povídá se zajímavými osobnostmi dřívějšího data narození. Sama však dodává, že patří na druhou stranu mikrofonu. "To, že jsem moderátorka, je vlastně historické nedorozumění. Já si pořád myslím, že jsem ze všeho nejvíc spisovatelka. Abych ale knihy mohla psát, musím si na ně nejdřív vydělat. A protože mytí vagónů se platí špatně, dělám práci novinářky," uzavírá Tereza Brdečková. (top)
I mysl génia mohou ovládat běsy Zdá se, že psychicky či mentálně vykolejené osobnosti, které se přitom vyznačují nějakým mimořádným nadáním, přitahují filmaře stále silněji - zvláště když se jedná o skutečně žijící lidi. Již jsme viděli Záři, příběh klavíristy Davida Helfgotta. Nyní následuje Čistá duše, jejímž hrdinou je však exaktní vědec, matematik a ekonom John Nash, dokonce nositel Nobelovy ceny. Ale ověříme si, že ukázat život umělce je přece jen snazší než přiblížit vědecké bádání. V Záři jsme hlavně poslouchali hudbu, zde přihlížíme spleti záhadných vzorců, šifer a grafů, psaných na všechna možná i nemožná místa, na okenní tabulku, na pruhy papíru, na vytrhané stránky novin a časopisů. Postihnout, jak vznikaly složité ekonomické teorie, jak Nash zkoumal zákonitosti her, jak se věnoval luštění šifrovaných záznamů, je složitější a navíc divácky nepříliš vděčné. Režisér Ron Howard proto více zdůrazňuje psychiatrickou stránku hrdinových osudů, zatímco jeho odborná činnost je odsouvána kamsi na úroveň bizarní kulisy.
Ron Howard více proslul jako tvůrce senzačních, leč místy slzopudných obrazů (Oheň, Apollo 13), jsou mu blízká sentimentální melodramata (Navždy a daleko) - osudy svých hrdinů nazírá v hollywoodských intencích "dobře a předvídatelně zpracovaného příběhu". A do této polohy zploštil i životní drama rozporuplné osobnosti, jakou Nash nesporně je. Svým způsobem opakuje oblíbené fráze o tom, jak člověk (ať již chudý či nějak postižený) překoná vlastním přičiněním (a to je i zde zdůrazněno) veškeré překážky na cestě k úspěchu. JAN JAROŠ
Rebelové
|
|