číslo 13
vychází 21. 3. 2005

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Nekonečný seriál aneb boj o diváka a peníze

Od pondělí do neděle najdeme hned několik příkladů nerovného soupeření našich komerčních televizí s jejich veřejnoprávní chudou příbuznou. Hned první večer v týdnu se o přízeň publika a potažmo o peněženky sponzorů a inzerentů uchází horkou jehlou spíchnutý sitkom On je žena! (Nova) proti cyklu záhadných příběhů Strážce duší, s nímž měla Česká televize přijít tak před deseti lety (v době, kdy komerční konkurenci ovládali mimozemšťané spolu s Mulderem a Scullyovou). V úterý se Rodinným poutům hrdě postavili Forsytové a nešťastní diváci (předpokládejme, že cílení je podobné, ne-li stejné) se ocitli v roli osla mezi dvěma kupkami sena - ale protože jedna z kupek byla už napůl snědená, proč riskovat?

Ještě horší situace nastává, mám-li zůstat u senného přirovnání, pokud si oslík má vybrat mezi kupkou čerstvou a přežvýkanou. Ve čtvrtek večer si pravidelně volí čerstvou (Rodinná pouta), protože Život na zámku holt není žádná Nemocnice na kraji města, aby se mohl s úspěchem opakovat v hlavním vysílacím čase. V sobotu přišel osudný úder. Překvapení roku. Anketa TýTý změnila působiště a ještě ke všemu jí to prospělo!

Nezávislým intelektuálům, kteří v tu dobu okouzleně zírali na geniální inscenaci Krále Ubu z roku 1968 a báli se odskočit si byť jen pro něco k pití, aby nedošlo k narušení magické chvíle, to mohlo být celkem jedno, ale zájemce o oba pořady musel použít nahrávacího zařízení. I tak došlo ke smutnému zkratu: ve stejnou chvíli, kdy se v Ubuovi mihnul mladý a talentovaný herec Krampol, vystoupil v nominačním večeru TýTý žoviální bavič Krampol a nebyla to shoda jmen. A když následující den vyrazila do boje o diváka skromná Společnice, reprízová inscenace ČT, s kolosem Česko hledá SuperStar, nebylo příhodnější otázky než Kdo patří kam, kterou (byť ve zcela jiných souvislostech) kladl program ČT 2.

Česká televize disponuje kvalitami, za které jako by se styděla. Ve snaze udržet si reklamní klienty a získat tak další prostředky k přežití upřednostňuje pořady, jimiž ani při nejlepší vůli komerčním stanicím konkurovat nemůže. Snad jedinou výjimkou je svěží talkshow Jana Krause Uvolněte se, prosím! Inteligentní, zábavná, nízkorozpočtová. Otázkou je, proč takových pořadů není víc.

JANA CIMBUROVÁ