číslo 14
vychází 29. 3. 2005

Zpět na obsah         

Televize
a film


FILM

Zábavy tuctových dánských kluků

Pokud se v kinech nebo na obrazovce objeví nějaký film o mládeži, nabídne rozdováděnou variantu užvaněných sitcomů nebo se utápí ve vysloveně reklamní poetice (jako nynější divácký hit Snowboarďáci), zužující veškeré problémy na dva aspekty - na osobní sebeprosazení (ve škole, při sportu atd.) a na sexuální neodolatelnost. Každopádně tyhle načinčané obrázky mají k pravdivějšímu obrazu daleko, předkládají pouhou blýskavou bublinu ideální existence, jakou má snad vysněnou každý teenager. Duchovní obzor takovýchto výpovědí tvoří výzvy typu "nevaž se, odvaž se".

Proto je třeba uvítat dánský snímek Šup sem, šup tam - postpubertální zmatky líčí s větším smyslem pro realitu. Režisér Ange Rais má typy i reakce svých hrdinů lépe odpozorovány, dokáže je životněji a bezprostředněji zachytit nejen v jejich siláctví, ale také v okamžicích, kdy si uvědomují své selhání. Neočekávejme pronikavou analýzu zborcených mravních hodnot a traumatizující bezmoci, jak to načrtnul třeba před nedávnem televizí znovu uvedený polský film Ahoj, Terezko. Dánští tvůrci nechtějí varovat, rádi by však pobavili něčím méně vlezlým a pokleslým, než jsou pověstné "prcičkovské" filmy.

Erotické scény v dánském snímku Šup sem, šup tam jsou natočeny velice cudněRais nepředvádí žádnou hýřící mládež, která se nudí - jeho trojice kamarádů, rozhodně nepocházejících z vyšších vrstev, se prohání na kolech, okukuje ženské plémě a po trávníku honí mičudu. Vzrušení si úplně zdarma obstarávají nenápadným okupováním cizích chatek, kde si pouštějí hity na videu a zvažují, jestli by se nechali zlákat intimními nabídkami slavných filmových hvězd.

Každý z hochů se nechává mámit lákavými představami. Třeba impulsivní Bo (Cyron Bjorn Melville) sní o fotbalové kariéře, kterou - aspoň protentokrát - zmarní v opilectví a nočních radovánkách. Největší pozornost si ovšem získává Jakob (Jacob Oliver Krarup), jelimánkovitě vyhlížející chlapec, platonicky zamilovaný do jedné své spolužačky, která se mu však odstěhuje. Opatrné seznamování s novou kamarádkou Mathildou (Marie Bach Hansenová) mu přináší první skutečné kontakty s odlišným dívčím vnímáním, které jej mate a vystavuje nejistotě. I erotické scény jsou natočeny velice cudně, spíše se zvídavým opatrnictvím nežli s přisprostlou vulgaritou.

Ale Rais se nevěnuje jen svým mladičkým hrdinům, obhlíží i jejich rodinné zázemí, v němž často schází jeden z rodičů a kde chybí něha a zájem. Nelze tvrdit, že by dospělí výrazně ničili křehké duše svých dětí, spíše vyvolávají vzdor a marně pak hledají vhodnou odezvu. Tak třeba Jakobův otec pracuje jako fotbalový trenér, který své svěřence popohání k žádoucím výkonům a spolu s nimi teskní za nezdary. Mathilda, bolestně prožívající první milostné okouzlení, žije sama s matkou a v krizových chvílích ji neváhá zranit výtkou, že si nedokázala udržet chlapa.

Film nehledá ani nenabízí složité výklady, i mnohé postřehy, které by si zasloužily více pozornosti, proplouvají takříkajíc mezi prsty - třeba policejní vyšetřování vyloupené chatky odkryje slabá místa zdánlivě nerozborné party. Bez velkého odporu a jen s velice povrchním zpytováním svědomí dva z mladíků svedou vše na třetího, s nímž se právě rozkmotřili. Oceníme neokázalost vyprávění, zakotvení v nepřikrášlovaném předměstí i věrohodnou tuctovost všech zúčastněných, kteří žijí své všední životy, pozvolna zjišťujíce, že své tužby sotvakdy uskuteční.

JAN JAROŠ