číslo
20 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Alzheimerova choroba nešetří nikoho Alzheimerova choroba patří k nejobávanějším postižením - nemocný totiž začne ztrácet svou intelektovou kapacitu, vyhasínají slova i významy. Několik filmů bylo věnováno obtížnému a psychicky namáhavému soužití s takovými lidmi. Tvůrci si často vybírali hrdiny umělecky činné, všeobecně vážené; právě u takových je rozpad osobnosti nejnápadnější. Vyslovovali obdiv těm, kteří se o nemocné starali až do konce. ČT nedávno vysílala švédský film Píseň pro Martina, nyní zařadila anglicko-americký Příběh jedné ženy. Režisér Richard Eyre si zvolil skutečnou osobnost, spisovatelku Iris Murdochovou (1919-1999). Však se také film původně nazýval Iris. Pod tímto názvem se promítal i v tuzemských kinech; teprve při uvedení na videu se distributoři rozhodli pro "přitažlivější" přejmenování, které převzala i televize. Ve vyprávění se prolíná truchlivá přítomnost s připomínkami šťastné minulosti. Film totiž vznikl podle vzpomínkových knih Irisina manžela Johna Baileye, profesora literatury na Oxfordu, jenž sice zůstává ve stínu své slavnější ženy, přesto nesmírně vděčný, že mu osud nabídl šanci prožít spokojený život právě po jejím boku. Když však vyvstane potřeba o Iris se postarat, plně se provalí jeho nepraktičnost, na náročný úkol přes všechnu obětavost a snahu přestává stačit.
Film se zabývá především soukromím svých hrdinů, jejich sbližováním v mládí i starostlivou péčí ve stáří. Jejich umělecké či pedagogické působení (Iris přednášela i filozofii na universitě) sotva probleskne v několika zmínkách. Je to sice škoda, ale marná sláva, výpověď se soustředila přesně vymezeným směrem a nenechala se ničím rozptylovat. Iva Hejlíčková v časopisu Cinema sice napsala, že "po formální stránce je Eyreův snímek staromódně solidním, kultivovaným vyprávěním," buďme však vděčni za cennou lekci, kterou uděluje: člověk by měl nejen brát, ale také dávat; vždyť nikoli náhodou si při svatbě slibujeme, že budeme při sobě stát v dobrém i ve zlém. JAN JAROŠ
Těžko ho zabít
Cizí pěstouni nemohou nahradit mámimu náruč Jistě si ještě vybavíme dokument Mateje Mináče Síla lidskosti - vypráví o tom, jak anglický úředník Nicholas Winton zachránil před nacisty několik stovek židovských dětí z protektorátu Čechy a Morava, jimž zařídil vycestování do bezpečnějšího zahraničí. Avšak záchrana židovských dětí probíhala i mimo československé území, odvozy byly organizovány v Rakousku a dokonce samotném Německu. O tom vypráví americký dokument Do cizí náruče.
Režisér Mark Jonathan Harris zpodobňuje konkrétní osudy: obnažuje trvalá citová traumata, prozrazuje i takové absurdity, že po vypuknutí války byly starší děti internovány jako příslušníci nepřátelského národa - neboť přece pocházely z Německa! Film zachovává lineárně plynoucí vyprávění, v němž se pravidelně střídají výpovědi pamětníků (nejen zachráněných dětí, ale i těch, kteří se o ně starali či zařizovali odjezd a ubytování v pěstounských rodinách) se zachovanými písemnostmi, s dobovými filmovými záznamy. Režisér nehledá nějaké formální ozvláštnění, právem se spolehl na průkaznost a emocionální sílu shromážděných faktů. Díky takovým lidem jako Nicholas Winton se zachránilo na deset tisíc dětí... (jš)
Rodinná (a tak trochu reality) show Režiséři Igor Chaun a Jan Sládek si na svá bedra naložili novou show České televize Pošta pro tebe. Její autoři slibují rodinnou zábavu s prvky žánru reality. Půjde přitom současně o talk show jedné z výrazných českých hereček současnosti Báry Kodetové. Pošta pro tebe by měla být pořadem pro nejširší publikum napříč věkem, vzděláním i sociálním postavením. Její vyznění má být co nejvíce pozitivní - na obrazovce by se měly objevovat příběhy, které by měly vyústit do porozumění, pochopení, usmíření. Základem pořadu jsou emoce skryté v neopakovatelných lidských osudech, nečekaná setkání po letech, vyřešení dávných nedorozumění, hledání lásky, splnění tajných přání a snů, a to vše před zraky diváků. Každá show se skládá z několika samostatných příběhů, při stopáži šedesáti minut nejčastěji ze tří.
(top)
Cesta do středu Země
Star Wars: Epizoda II - Klony útočí
Jak se zachováme ve vyhrocené situaci? Mezi televizními inscenacemi, nepřipuštěnými kolem roku 1970 do vysílání, nalezneme i Podezření. Scenáristovi Jiřímu Hubači a režiséru Janu Matějovskému nepomohlo, ani když příběh zasadili na sklonek nacistické okupace - jaznozřivá studie lidského strachu, z něhož bují nedůvěra i mezi uvězněnými, příliš zřetelně postihovala dilemata, která zplodila nedávná okupace "spřátelenými armádami".
Rozehrání téměř modelového příběhu je ukázkové. Nejprve tvůrci ve zkratce představí jednotlivé protagonisty. Husákův nemluva Wagner se nanejvýš zmůže na nesmělé protesty, Brodského zásadový idealista Adámek navrhuje odmítat jakékoli obvinění, je ochoten zapírat a třeba i lhát. Naproti tomu Landovský zbavil svého potměšilého sobce sebemenší solidarity. Ale nejsložitější povahu stvořil Hrušínský. Jeho Hanousek je však jediný, kdo v patové situaci přichází s činorodým řešením, navrhuje, aby si zkusmo ohmatali případné vyšetřování a připravili se na očekávatelný směr výslechu. Chce, aby si vzájemně přiznali svá alibi - ale sám na sebe nikdy nic neprozradí. Sice halasí, že nelze přisoudit vinu někomu, kdo se ničeho nedopustil, ale současně sdělí pochybovačnému Adámkovi, že lidé jsou dobří, jen když musí. Během hry na vyslýchání se natolik vžívá do role vyšetřovatele, zvláště když důmyslně kladenými dotazy odhaluje rozpory ve výpovědích, až si začíná osobovat právo ovládat své druhy. Se zvrácenou radostí rozbíjí jejich obhajoby, nutí je přiznat černé svědomí, vyžívá se v ponižování, až je Brodského Adámek doslova zahnán do kouta a podezírán ze zločinu se stává terčem kolektivního násilí. Hrušínský ztichlým hlasem, téměř nehybným výrazem tváře a střídmými pohyby modeluje svého Hanouska jako člověka navenek dobrosrdečného, byť přísného, který promlouvá s téměř otcovsky domlouvavým tónem. Pod tímto zevnějškem však stále častěji probleskuje děsivý, dravčí spár, který čeká jen na vhodné podmínky k probuzení. Improvizovaný výslech, který měl pomoci utřídit argumenty, paradoxně spustil zhoubný proces. Podezření názorně ukazuje, jak i potenciální oběti ve svém středu mohou hledat někoho, na kom by si vybili pocit svého selhání či viny. To je poselství, které znělo varovně nejen před pětatřiceti lety, ale svou platnost si uchovává podnes. JAN JAROŠ |