číslo
22 |
|
Hudba |
|
TIP TÝDNE Třešňák inventarizuje svá poexilová léta Sobota 4. června, Písničky z druhého břehu, ČRo 2 - Praha, 21.04 Po deseti letech od své poslední desky Koláž vydal jeden z nejvýraznějších českých písničkářů Vlastimil Třešňák nové album Inventura. Současně s nahrávkou vyšla v období kolem jeho dubnových pětapadesátin také autorova další próza Melouch. Díly, opatřenými totožnou titulní fotografií a rekapitulujícími Třešňákovu zkušenost s porevolučním Českem, se tak opět připomněla osobnost, aktivní nejen v hudbě a literatuře, ale i ve výtvarném umění - muzikant a prozaik rovněž maluje a fotografuje. Jeden ze zakladatelů písničkářského sdružení Šafrán začínal koncem šedesátých let. V letech tuhé normalizace byl zakázán a po podpisu Charty 77 ho režim přinutil odejít z Československa. Žil ve Švédsku, později v Německu a v exilu také vydal svá sólová alba Zeměměřič a Koh-i-noor. Po roce 1989 se vrátil do Čech a vedle řady knih (román Klíč je pod rohožkou se stal v anketě Lidových novin knihou roku 1995) vydal i pozoruhodné, spíš bluesové než folkové album Koláž, natočené pod producentským dohledem Davida Kollera a s romským triem Kormani. S nimi Třešňák zamýšlel nahrát i novinku Inventura, ve studiu se však nakonec sešla jiná kapela, v níž si své odehráli mj. violoncellista Jaroslav Nejezchleba či bubeník Martin Rychta, který album také produkoval. Inventura v některých pasážích připomene písničkářovy exilové desky, v Dopisu Olze slyšíme typického Třešňáka, "gauloiskovým" hlasem předzpívávajícího své básně za občasných jízd foukací harmoniky a zvonivého podkresu dvanáctistrunné kytary. Většina alba se však nese v čistě rockovém duchu, při poslechu Volebního guláše, titulní Inventury nebo Die Kameraden se posluchači může vybavit třeba Mišík a Etc... Na jejich deskách bychom ale stěží hledali hořce ironické texty typu "jednou v roce na Vánoce, kup si Betlém v Ikei" (Pacem in terris) nebo "miluje sebe, Pražské jaro a zimní slevu" (Národ - soudruh Teplák). Třešňák posledních let je zkrátka také velmi naštvaný, nevybíravý v účtování s obyvateli země, do které se jako "poddaný švédského krále" s nadějí, leč zřejmě bez velkých iluzí vrátil. Třebaže v některých nových skladbách poněkud koketuje s pokleslostí, zůstává jeho výpověď nesmírně sugestivní a naléhavá. MILAN ŠEFL (Třešňák & band: Inventura. CD, 52 minut. Vyd. Areca Multimedia, 2005.) Nové písně Vlastimila Třešňáka (na snímku) si můžete poslechnout v sobotu 4. června po 21. hodině na stanici Český rozhlas 2 - Praha. |