číslo
22 |
|
Tipy ČRo |
|
Úterý 31. 5. 2005 Český rozhlas 2 - PRAHA - 9.00 hodin Přátelská setkání dvou rozdílných světů Od dob, kdy nově vznikající hudební tvorba byla naprosto bez problémů přijímána současnými posluchači bez ohledu na jejich zkušenosti či zájmy, uplynula už staletí. Tak slavné skladby, jako je Mozartova Malá noční hudba či ještě starší Händelova Hudba k ohňostroji, byly určeny ke společenským příležitostem. Dokonce se nemusely hrát vcelku, nýbrž podle potřeby i po jednotlivých větách. Šlo vlastně o hudbu populární, zábavnou. Dnes ji považujeme za repertoár pro koncerty, kam navíc chodí vzhledem k počtu všech obyvatel jen malá část zájemců. A ti ještě většinou vyžadují skladby typu výše jmenovaných, tedy vytvořené dávnými předchůdci, ne současníky. Už v 19. století docházelo k ostré hranici mezi starou a novou tvorbou, posluchačsky stále náročnější. Ve 20. století získal u posluchačské obce termín soudobá tvorba i přes sebevětší popularizační snahy nádech určité specifičnosti a probojovávala se stále obtížněji. Dnes už o ní nemůžeme hovořit jako o soudobé, a přesto se vztah široké veřejnosti k ní příliš nezměnil a je přijímána pouze náročnějšími posluchači. Tím více je příjemnější a potěšitelnější jakákoliv úspěšná snaha po překonání oné ostré hranice mezi hudebními světy. Dva kompaktní disky takové příklady přinesou, byť jeden z nich - violová sonáta Jindřicha Felda přímo nechce korespondovat s hudbou minulosti, nýbrž dokázat nedůvěřivým odpůrcům, že i nová tvorba nás může oslovit svou lyrickou výpovědí. Nahrávky jsou velmi zajímavé také interpretačně - pocházejí ze vzdálené Kanady, která se v současnosti může pochlubit čilým a umělecky velmi zajímavým hudebním životem. BOHUSLAV VÍTEK |