NOVÉ
ZVUKOVÉ NOSIČE
Pěvkyně, která neklouzala po povrchu
Marta
Krásová patřila k slavné gardě pěvců Národního divadla, do jehož souboru
byla angažována roku 1928. Její vzácný hlas, velký rozsah, který obsáhl přes
dvě oktávy, i jímavý přednes zdobily operní představení českého i světového
repertoáru éry Otakara Ostrčila i Václava Talicha. Přesvědčivým důkazem je i
CD s výběrem ukázek jejích rolí - Operní recitál Marty Krásové
(Radioservis). Obsahuje mj. árie z oper Ch. W. Glucka, B. Smetany, Ch.
Gounoda, P. I. Čajkovského, G. Verdiho a v závěru cyklus písní Jaroslava
Křičky. Na přípravě alba se podílel i hudební redaktor Českého rozhlasu Ivan
Ruml, kterého jsme požádali o odpovědi na několik otázek.
Co vás nejvíc zaujalo na
hlase Marty Krásové?
Marta Krásová zemřela před 35 lety. Slyšel jsem ji živě ještě jako dítě při
představení Rusalky, tehdy zpívala svoji parádní roli - Ježibabu. Pamatuji
si, jak její hlas zaplnil prostor Národního divadla a jak se téměř chvěla
všechna skla i nádherný lustr. Přitom nešlo o silácký výkon, který by
vyplýval z nežádoucího přepínání. Později jsem se sešel s Martou Krásovou
při poslechu rozhlasového vysílání a gramofonových desek. Mohu dnes bezpečně
potvrdit, že její hlasová technika je brilantní, velmi podobná technice
norské sopranistky Kirsten Flagstad. Oceňuji především celistvost hlasu, kde
nepostřehnete přechody rejstříků. Pěvkyně lehce stoupala do výšek a hluboké
tóny nemají nepěkné prsní zabarvení, které dnes bohužel slyšíme dokonce i v
prestižních operních domech světa. Jak správně řekl dirigent Richard Bonynge:
hlas použitím hrudních tónů nepatřičně zhrubne a ve střední poloze se objeví
nežádoucí díra. A tam by přece měla znít ta nejkrásnější kantiléna, kterou
Marta Krásová ovládala přímo s aristokratickou elegancí.
Máme dnes v altovém oboru
za Martu Krásovou náhradu?
Myslím, že nemáme. Každá velká osobnost je jedinečná a nenahraditelná.
Samozřejmě je zde řada nových talentů, které mohou mít zase jiné přednosti,
možná i tmavší barvu, rychlejší koloraturu. Nikdo však nemůže Martě Krásové
upřít, že to byla skutečná dáma operního zpěvu. Ta noblesa se neprojevuje
pouze v hlase, ale také ve vystupování, v jevištní prezentaci a také v tom,
co určitý umělec vyzařuje. Na druhé straně si myslím, že napodobování někoho
může být velice škodlivé. Každý by měl především rozvíjet svou vlastní
osobnost a být sám sebou.
Které
z jejích rolí byste obzvlášť vyzdvihl?
Na nedávno vyšlém kompaktu se nedalo během necelých sedmdesáti minut
zachytit všechno. Zbývá řada snímků Marty Krásové, které nebyly novodobě
zpřístupněny. Například její Kostelnička má téměř mrazivou dimenzi. Velké
bylo její pěvecké umění v Doně Isabele z Nevěsty messinské a určitě bychom
neměli zapomínat na hraběnku v Pikové dámě. Z úst pamětníků jsem se
dozvěděl, že byla rovněž skvělou princeznou Eboli. V žádném případě nelze
opomenout písňovou tvorbu, jíž byla Marta Krásová zaujatou interpretkou.
Nebyla to žena, která by klouzala po povrchu a hnala se slepě za pomíjivou
slávou. A právě tento vzácný rys je na ní velmi sympatický.
(ap) |