číslo
23 |
|
Názory, komentáře |
|
TELEVIZNÍ GLOSÁŘ Přitažlivá alternativa K zažitým televizním mýtům patří zkratkovitá představa o komerční obrazovce jako gejzíru přitažlivých atraktivit, které z povinnosti dané zákonem doplňuje nezáživná nuda šířená obrazovkou veřejnoprávní. Vadou krásy tohoto účelově pěstěného bludu je, že ne každému divákovi splývá představa atraktivity pořadu s roztlemeným veselím bavičů, líbivostí pseudosvěta telenovel, dráždivostí krváků či podbízivostí bulvárního zpravodajství a publicistiky. Pro mnohé mají stejnou přitažlivost tituly, které zprostředkují poznání v podobě dokumentaristických výprav za historickými fakty a souvislostmi. Příkladem exkurze dějin dvacátého století byla v polovině letošního května premiéra německého dokumentu Televize ve službách hákového kříže. Už samotná informace o neznámém pravěku televizního vysíláni na evropském kontinentě naplnila poznávací roli podobných dokumentů. Názorné ukázky nedávno objevených archivních materiálů nabídly navíc prostor pro další úvahy. Nejen o skladbě programu, který dodnes překvapivě zachovává dávné schéma, ale především o záhy objevené a zneužívané propagandistické moci televizního média jako nástroje ohlupování a ovládání mas. Jednou ve službách ideologie, jindy ve službách obchodu. Uvedení dokumentu druhým programem České televize jako alternativy souběžně vysílaného Kameňáku 2 (NOVA) a Ranče U Zelené sedmy (ČT 1) bylo názorným důkazem práva na existenci oné "veřejnoprávní nudy". JAN SVAČINA |