číslo
23 |
|
Televize |
|
FILM Jak žijeme my i naši bližní Festival dokumentárních filmů Jeden svět se věnuje lidským právům, jejich dodržování i porušování kdekoli na této planetě. Zaměřuje se na rodinná (mikro)dramata i na celospolečenské konflikty - a mnohdy ukazuje, jak osudy jednotlivců jsou podmíněny širšími aspekty politickými, náboženskými, zvykovými. Zde vyvstává úskalí: někdy totiž poměřování euro-americkými hodnotovými měřítky jaksi selhává. To, co je pro nás odsouzeníhodné, nemusí být tak vnímáno v odlišném civilizačním či kulturním okruhu. Obrazně řečeno: kanibalovi, jenž svůj způsob obživy považuje za zcela přirozený a normální, budeme obtížně vysvětlovat, že si počíná odsouzeníhodně, pokud bychom měli respektovat jeho osobnostní integritu. Přitom poměry diktované například náboženským systémem lze zařadit právě do této sféry - viz například nároky běžně uplatňované ortodoxním a radikálním judaismem (islámem, hinduismem...), které lze z naší perspektivy považovat za porušování obecných lidských práv. Řada dokumentů dokládala ponižující či dokonce bezprávné postavení žen, nemluvě o dětech. (Jaké však panovaly poměry v našich zeměpisných šířkách před pouhým půldruhým stoletím?)
Filmaři převážně hledali své látky v exotické (či aspoň nějak výlučné, odlišné, svérázné) cizině. Pokud se zaměřili na vlastní prostředí, často vyhledávali excesy - například norský dokument Má milovaná holčička citlivě vylíčil, co se skrývalo za zdánlivě ctihodnou fasádou středostavovské rodiny a k jaké tragédii to vedlo. Ze zavražděného otce rodiny se postupně klube narušený člověk, jenž sexuálně zneužíval vlastní dceru. A i v takovém případě přihlížíme jen jakoby nezaujatému sběru faktů. Je škoda, že Jeden svět se vyhýbá osobitěji, subjektivněji zacíleným výpovědím. Vždyť se natáčejí i dokumenty zaujaté či dokonce tendenční, které předkládají ostře formulovaná režisérova stanoviska - například filmy Michaela Moorea, polský titul Vítejte v životě, který zkoumal kosmetickou nabídkou firmy Amway a byl zakázán, či van Goghovy snímky, jež ukazovaly problémy soužití rozdílných etnik a vedly dokonce k zavraždění režiséra. Proč takto zaměřená díla nedokázal festival do svého programu začlenit? JAN JAROŠ |