číslo
23 |
|
Tipy ČRo |
|
Středa 8. 6. 2005 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.00 hodin Povědomá hudba Takřka každému z nás se stalo, že při poslechu hudby jsme byli zaskočeni a vyprovokováni k přemýšlení, o jakou skladbu se jedná, kde jsme se s ní setkali. Pokud nejsme pravidelnými hudebními posluchači, je naše úsilí přijít věci na kloub minimální nebo vůbec žádné. Touha identifikovat hudbu stoupá s mírou našich znalostí a poslechových zkušeností. Nejhůře jsou na tom ti, kteří se domnívají, že mají základní hudební literaturu "přečtenou". Nedá jim například problém rozeznat jednotlivé Brahmsovy symfonie, Dvořákovy symfonické básně či baletní partitury Stravinského. Nyní přijde hudba, o níž víme, že nepatří ke všeobecně známým, nicméně je nám velmi povědomá. Naše přemýšlení a úsilí nezná hranic, stává se nejednou problémem až bolestným. K úlevě dochází až při jeho vyřešení. K našemu překvapení zjišťujeme, že naše čest a svědomí nedoznaly újmu! Jde skutečně o skladbu zcela neznámou, svými intonacemi však povědomou, neboť koresponduje s díly známějších kolegů, aniž by je ovšem jakkoliv citovala. Právě na tyto skladby méně známých autorů, jež mohou při identifikaci potrápit i ty nejzkušenější posluchače, se ve svém Koncertu (v rámci Akademie) zaměřil Ilja Hurník. Těmi autory jsou neprávem opomíjený Dán Niels Wilhelm Gade, už známější, avšak zdaleka ne všemi svými, díly Igor Stravinskij a německý romantik Otto Nicolai, o němž se domníváme, že napsal pouze světoznámou operu Veselé ženy windsorské. (bví) |