číslo
32 |
|
Názory, komentáře |
|
TELEVIZNÍ GLOSÁŘ Kam sahá divácký údiv
Zpravodajstvím z Letní filmové školy v Uherském Hradišti prolétla informace, že mnozí zkoprnělí diváci - pokud ovšem vydrželi - mohli vidět šestihodinový filmový záznam zločinného politického procesu s Miladou Horákovou, skončivší v roce 1950 vynesením několika hrdelních rozsudků. Tento původně interní materiál nebyl odborné veřejnosti úplně neznámý, i když pro nezasvěcené publikum jistě mohl působit jako šok. Odvíjí totiž hrůznou, bezmeznou, protiprávní manipulaci s lidskými osudy, jejich vůle vzdorovat byla surově lámána. Odpromítaný dokument nebyl jediný, který u nás vznikl: ještě rozměrnější - dvanáctihodinové! - podoby se dočkal záznam procesu se spikleneckým centrem Rudolfa Slánského, inscenovaný o dva roky později. Ať již s těmito záznamy zamýšleli komunisté cokoli, žádný z nich se nedostal na veřejnost, vesměs skončily v hlubinách filmového archivu. Názornou představu o tom, jak takové natáčení probíhalo, skýtá maďarský snímek Nepohřbený muž (uvedený na letošním karlovarském filmovém festivalu), který zpracovává tragické završení životní pouti Imre Nagye, popraveného za podporu budapešťského povstání v roce 1956. Jenže tomu aspoň bylo dopřáno, aby se hájil... JANA CIMBUROVÁ |