číslo
32 |
|
Tipy ČRo |
|
Pondělí 8. 8. 2005 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.00 hodin Violetta Marie Callasové Jedna z nejpopulárnějších oper světového jeviště - Verdiho Traviata měla premiéru v Teatro La Fenice v Benátkách 6. března 1853. Je známo, že nebyla úspěšná, podobně jako i některé jiné budoucí "trvalky" operního světa. Prvotní provedení asi nemohlo mít tak vysoké umělecké parametry, jaké byly v dalších letech u tohoto důvěrně známého díla očekávány. Interpretace však rozhodně nebyla tím hlavním argumentem neúspěchu. U oper se tehdy očekávaly náměty, jež se současností souvisely jen velmi málo. Jádro děje spočívalo spíše v historii, v pohádkových příbězích i v jiných oblastech, jež diváka a posluchače odváděly mimo reálný děj. Román Alexandera Dumase ml. Dáma s kaméliemi, se však odehrává v 19. století a jeho děj je v této době velmi pravděpodobný. Hrdinkou je navíc žena zabývající se, byť ne ve spodních společenských vrstvách, nejstarším řemeslem světa. To tehdejší posluchače pobuřovalo. Na druhé straně k pozoruhodné psychologické sondě, jíž příběh hlavní hrdinky Violetty vyzařuje, nemohli být lhostejní. Právě námět provokoval posluchače, inscenátory a protagonistky stovek nastudování všech dob. Osud ženy, jež poznává pravou lásku, avšak ta zůstává nenaplněna, ba je nakonec definitivně zmařena krutou nemocí, vnímala Maria Callasová při studiu role zvláště intenzivně. Věnovala se jí už od počátků své kariéry, zprvu prostřednictvím árií, ale záhy i v rámci celé opery. Svou první Violettu na scéně vytvořila ve svých devětadvaceti letech. Bylo to v roce 1951, kdy si celý svět připomínal půl století od úmrtí Giuseppa Verdiho. O dva roky později, v roce 1953 (tedy přesně sto let po vzpomínané premiéře opery) v rámci exkluzivní smlouvy s firmou Cetra natočila celou operu na gramofonové desky. Tuto nahrávku jsme zařadili do cyklu Léto s Marii Callasovou. Jde o snímek vpravdě historický, který je i po tolika letech vysoce ceněn. Dominuje samozřejmě strhující výkon hlavní protagonistky, který je vystavěn nejen na dokonalém uchopení hudebním, ale především hudebně-dramatickém. Operu diriguje dnes už legendární Ital Antonio Votto a kromě souborů turínského rozhlasu poznáváme další významné pěvce. BOHUSLAV VÍTEK |