číslo
33 |
|
Televize |
|
FILM Dokumenty v Karlových Varech Ani karlovarský filmový festival netvoří výjimku z pravidla, že v soutěži bývají snímky méně výmluvné než ty, které se objevují mimo ni. Letos jsme mohli zahlédnout i dva tituly z bohatého odkazu nizozemského režiséra Thea van Gogha, kterého zavraždil muslimský fanatik. Bohužel chyběl ten, kvůli němuž ke zločinu došlo a který se týkal bezprávného postavení žen v islámském společenství přistěhovalců do západoevropských států. Van Gogh byl tvůrce mimořádně plodný, pohotově se věnoval nejrůznějším tématům, která právě vzrušovala veřejnost - a jak mohu soudit, také ledabylý, ve vypravěčství ne vždy obratný a přesvědčivý. O to však unáhlenější a nesmiřitelnější byl v zaujímaných stanoviscích, ať již natáčel "čisté" dokumenty nebo fiktivní polohrané rekonstrukce týkající se autentických událostí. Soutěžní tituly festivalu prozrazovaly častou bezradnost při hledání námětů - proto převažovaly výlučné, extrémní případy, které filmaře přitahují, neboť vybočují ze všednosti - jako například psychické a mentální poruchy nebo okouzlené průhledy do svérázu určitých komunit. Spojovala je vesměs malá schopnost proniknout za vnějškové rysy a postihnout, co vše se skrývá za nimi. Platí to například o filmu Estamira Marcose Prady: jeho stejnojmenná hrdinka tráví veškerý volný čas na smetišti v blízkosti Ria de Janeira; nenutí ji k tomu sociální nouze, nýbrž dlouhodobé psychické onemocnění. Určitou bezradnost projevil také polský režisér Stanislaw Mucha, když se v dokumentu Reality Shock vypravil mezi podivíny, jejichž komunitu připravila o poklid a bezpečí idea sjednocující se Evropy. Neúrodný, postupně se vylidňující severní kout Španělska zpodobnila Mercedes Alvarezová ve snímku Nebe se otáčí. V kraji kde se narodila, zpovídá poslední starousedlíky, a tak se snaží postihnout jeho neopakovatelné kouzlo a podmanivost.
Asi nejsilněji mě oslovil nesoutěžní polský dokument Děti z Leningradské, který zpřístupní svým divákům Česká televize. Režiséři Hanna Polaková a Andrzej Celiski se vypravili do Moskvy a natočili bezprizorné děti, které živoří samy na ulici, živí se žebrotou, krádežemi i příležitostnou prostitucí, shlukují se v metru a na nádražích, přespávají v kanálech či různých ruinách. Jejich výpovědi jsou otřesné, dokládají zhroucenná rodinná zázemí, selhávající státní struktury, panující bezohlednost a lhostejnost. Tyto děti vytvářejí subkulturu se zvláštními pravidly i pojetím solidarity. Je to pohled bez stínu jakékoli senzačnosti či výlučnosti, přitom však fascinující i stísňující. RENATA JAROŠOVÁ |