číslo 33
vychází 8. 8. 2005

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


Magdaléna Hajóssyová:
Zpívat tak, aby bylo člověku dobře!

Magdaléna Hajóssyová vystupuje s významnými domácími i zahraničními orchestry, pravidelně nahrává pro rozhlas, televizi a vydavatelské společnosti. Přesto zůstává neobyčejně skromnou umělkyní. "Možná je to i chyba, ale mně jednoduše nevadí, že jsem nezpívala tam či onde, mně je prostě dobře!" říkáVaši rodiče, obě sestry i bratr potřebovali k životu hudbu. Od domácího prozpěvování a muzicírování však musí člověk ujít dlouhou cestu, než se ocitne ve světě profesionálních zpěváků. Co vás tam vedlo?

Moje zvědavost. Chodila jsem do dětského rozhlasového sboru a když mi bylo dvanáct, zaslechla jsem, že je možné učit se zpívat. To jsem tedy "zastrihala ušami" - vždyť do té doby mamka otevřela pusu, zazpívala a hotovo! Vrtalo mi hlavou, jak je možné, že se na konzervatoři vyučují nejen nástroje, ale i zpěv. Varhanice z kostela, kam maminka chodila zpívat, mi zprostředkovala hodiny u profesorky Smutné-Vlkové. Okamžitě mě to chytlo! Fascinovalo mě, že lidé, kteří docela normálně hovoří, dokáží najednou hlasně zpívat. Pídila jsem se, čím to je - vždyť přece všichni máme stejné rezonanční prostory (tyhle termíny jsem tehdy samozřejmě nepoužívala), a zatímco z nich u někoho vycházejí fantastické zvuky, u jiného ne. Takže - zvědavá baba! Po roce společné práce jsem udělala přijímačky na konzervatoř.

Čím pro vás byla výuka u profesorky Smutné-Vlkové zvláště cenná?

Paní profesorka vyžadovala, abychom chodili také na hodiny jiných studentů, poslouchali je a analyzovali. Člověk se při tom dozví řadu užitečných věcí sám o sobě a navíc je takto přirozeně vtažen do pedagogické práce. Sama dnes vyznávám hodiny ve znamení dialogu, rozhovoru, konzultací. Chceme-li totiž hovořit o zpěvu, musíme co nejvýstižněji popsat své pocity a představy, skrze které tóny tvoříme. Všechno je to velmi imaginární, prolíná se tam určitá funkčnost tělesných orgánů s psychikou, lidským založením - a často to bývají záležitosti nesnadno vysvětlitelné.

Jako malá holka jste chodila do baletu a později jste kromě náročného studijního programu tancovala a především zpívala v Lúčnici. Co vám dal tento legendární soubor?

Strašně moc. Profesionalitu. Jeden příklad za všechny: byli jsme pět týdnů na zájezdu ve Francii, já jako jediná sólistka. Za celou dobu jsme měli jediný den volna. Asi si umíte představit, jak náročný pobyt jsem zažila! Nikdo se neptal, zda jsem zdravá, nemocná, unavená, naladěná - prostě jsem večer co večer musela odzpívat představení. Díky takovému náporu jsem pochopila, jak tvrdou cestu mám před sebou a hlavně, co všechno jí musím podřídit.

Uvědomovala jste si už tehdy, jak těžké je sladit požadavky různých žánrů - nebo se vám vše dařilo přirozeně, tedy klasika i folklor?

U mě to bylo skutečně automatické, spontánní - tady teorie nefunguje a nepomáhá.

Ale... někdy se lidové písničky v podání školených zpěváků skutečně nedají poslouchat - což není váš případ!

Je to vlastně otázka vibrata. Existuje určitý typ hlasů, který má velké vibrato - já patřím do druhé skupiny, proto se také spíš hodím na mozartovský repertoár a německou literaturu, tedy na techničtější, dalo by se říct instrumentální zpívání. A díky tomu přecházím snadno i na "rovné" lidové zpívání. Odlišný charakter přednesu lidovek mám zažitý.

Po konzervatoři jste pokračovala ve studiu na VŠMU u profesorky Hrušovské. Ve třetím ročníku jste opustila Lúčnici a začala hostovat v opeře Slovenského národního divadla. Co bylo na profesních začátcích nejsložitější?

Víte, my jsme měli jednu obrovskou výhodu: operní studio VŠMU vedli lidé, kteří zároveň působili v Národním divadle. Aniž bychom si to uvědomovali, během čtyř let si nás tito profesionálové velmi dobře "přečetli". Osobně jsem měla štěstí - už ve druhém ročníku jsem se mohla podílet na inscenaci jedné barokní opery, ve třetím ročníku přišla na řadu Kouzelná flétna (tam jsem zpívala Paminu, svoji absolventskou roli), a ve čtvrtém ročníku jsme dělali Rusalku. Takto jsem si začala budovat repertoár, navázala spolupráci s lidmi z Národního - a do divadla jsem se vlastně jaksi přirozeně překulila.

Ještě před promocí jste v roce 1971 dostala na první slovenské scéně i angažmá.

Ano, a po pěti měsících mě doslova a do písmene hodili do inscenace "Prodanky". Absolvovala jsem jedinou sedací zkoušku a jevištní akce mě čekala až načisto, při představení! Oči jsem měla na stopkách, uši taky, snažila jsem se vyplnit všechny pokyny, instrukce... Toto "házení do vody" mě provázelo i nadále při angažmá ve Státní opeře v Berlíně. I tam jsem do jednotlivých inscenací jejich obrovského repertoáru vstupovala podobným způsobem. Při Hraběnce z Figarovy svatby jsem dokonce neměla ani tu sedací zkoušku!

Vypravme se tedy do Berlína. V roce 1978 jste dostala nabídku od intendanta Německé státní opery, který vás slyšel v Bratislavě jako Donu Elvíru, na tříleté hostování, během něhož jste si mohla sama vybírat úlohy. Asi velmi lákavé a také ne právě jednoduché. Následovaly bezesné noci, složité rozvahy?

Vůbec ne. Já sice nejsem čistý fatalista, ale už ta moje cesta k pěveckému řemeslu... Nikdy jsem neprahla po slávě operní divy, mě divadlo fascinovalo atmosférou a vůní. Nikdy jsem ale zoufale "nechtěla", vše jsem ponechávala přirozenému běhu. Co ke mně přišlo, přijímala jsem s vděkem a ráda - a tak tomu bylo i tentokrát.

Přestěhovat se i s rodinou do Berlína, opustit SND, změnit životní styl - to ale není až tak jednoduché.

Právě proto jsem souhlasila jen se třemi lety - abychom se vzájemně poznali a zjistili, jak si vyhovujeme. Teď už jsem tam 26 roků.

Čemu bychom se u nás mohli či měli od německých divadel učit?

Snaze o vysokou kvalitu zpěváků, inscenací a repríz. Neobyčejně přísný a důsledný byl v tomto ohledu pan Felsenstein - trval na vyrovnané kvalitě premiéry i dvousté reprízy, neuvěřitelně cepoval zpěváky. Zdvihl tak laťku ostatním divadlům. Osobně zde spatřuji klíč k vynikající úrovni operních představení.

Ani po odchodu ze SND jste nepřerušila kontakty s Bratislavou - v roce 1979 jste se na deset let stala sólistkou Slovenské filharmonie. Co takový titul obnášel?

Podle úvazku jsem dělala jedenáct koncertů za sezonu, vzpomínám na nádhernou spolupráci s pány Peškem, Košlerem i zahraničními dirigenty. Milovala jsem Mahlerovu 4. symfonii, protože to je naprosto výjimečný kus muziky, něco nádherně nebeského, velmi veselého a milého. Koncertní repertoár pro mě znamenal možnost kontroly. Víte, pro operního zpěváka je koncertní činnost velmi potřebná, ale těžká. Narozdíl od divadla jste totiž součástí čistě hudebního dění - nepomohou vám ani kostýmy, ani scéna, ani světla. Je to jiné, a náročné.

Co se repertoáru týká, soustředíte se zejména na německou hudbu v její ohromné šíři - od barokní literatury až po romantickou. Kde jsou počátky tohoto směřování, záliby v německé kulturní oblasti?

Už na konzervatoři jsem se hodně věnovala barokní literatuře - a osvojila jsem si tak způsob instrumentální tvorby tónu. Dále jsem vždy usilovala o schopnost přesné intonace: když vidím notu, chci zazpívat přesně tu kuličku, která je zapsaná, a žádné zvuky kolem! Takové precizní zpívání je klíčem k písňové drobnokresbě i k německému repertoáru, vyžadujícímu přesnost. Má-li se v něm vše harmonicky pojit, musí sólisté dokonale zapadat do hudebního proudu - na rozdíl od repertoáru italského, kde jsou zpěváci velmi dominantní a funkce orchestru je spíše doprovodná.

Co se vám na profesi pěvce líbí úplně nejvíc?

Asi to, že člověk je stále provokovaný. Provokovaný podávat výkon, na který se musí fyzicky a psychicky "naštelovat", a že ho podá v rámci formy toho kterého dne na sto procent. To mě baví!

Zpívají se v současnosti určité árie, písně jinak než na počátku vašeho uměleckého působení?

Myslím, že ano. Souvisí to s celkovým zcivilněním projevu operních zpěváků. Všechno to vizuální, co na nás doráží dnes a denně, především z televizí, jistě ovlivňuje divácký vjem - a civilnost se prosazuje stále víc. Což mi vyhovuje! Nikdy se mně nelíbilo primadonské vystupování a zpívání. Operu považuji za kolektivní dílo lidí na jevišti, v orchestřišti i mimo ně. Není záležitostí jediného člověka.

S těmi primadonami jste mě přivedla ještě na jedno téma. Vy jste neobyčejně skromná osoba - nebyly vám to někdy v dravé operní branži na škodu?

Ale já jsem skutečně nikdy neměla potřebu "drát se". Možná je to i chyba, ale mně jednoduše nevadí, že jsem nezpívala tam či onde, mně je prostě dobře!

Co byste v budoucnu ráda natočila, přemýšlíte nad nějakou dramaturgickou perličkou?

Ne, já jsem teď naprosto ve vleku pedagogiky, na tohle nemám čas. Vedení akademie mě vyzvalo, abych napsala profesorskou disertační práci. Loni v létě jsem k tomu docela s chutí sedla, našla jsem totiž téma, které určitě stojí za pozornost: na vysoké škole v Berlíně se mi dostal do rukou mladý muž, který zpívá soprán. Není to kontratenor, ale skutečný soprán. Nemá jiný hlasový registr, protože nezmutoval. S tímto fenoménem jsem se dosud nesetkala... No, a když začala škola, už jsem se k psaní nedostala. Učím soboty, neděle, furt!

Dovoluji si odtušit, že pedagogika je vaším životním tématem. Kdy jste získala takový odstup od sebe sama jako interpreta, že jste se rozhodla být si pedagogem? Kdy jste přestala docházet na konzultace?

To přinesl život. Jakmile jsem vstoupila do provozu v Berlíně, chyběl mi čas a musela jsem se kontrolovat sama. Což ale vůbec není marné, protože člověk si tříbí pozornost, sluch, buduje si důležitou zpětnou vazbu, naučí se vnitřní samostatnosti a plné zodpovědnosti za svůj výkon.

Kdy jste se stala pedagožkou vy, a nemyslím jen působení na hudebně vzdělávacích institucích, ale i činnost v rámci mistrovských kurzů?

Právě tam to začalo. Pan Lapšanský začal na konci osmdesátých let pořádat interpretační kurzy v Piešťanech, které se na dalších jedenáct let staly velmi vyhledávanou letní událostí. Přivedl tam mnoho zajímavých pedagogů i studentů. Pro mě učení představovalo ohromnou výzvu: přijdou mladí lidé, chtějí se něco naučit nebo mají problémy a jsou z nich bezradní. Dešifrovat ten zádrhel a pomoci, to mě baví. Častokrát se jedná o pouhé maličkosti, které v konečném důsledku přivedou zpěváky k zásadní změně - najednou zpívají se svým tělem a ne proti němu.

I když vás to, jak říkáte, baví, máte za tyto názory moje velké sympatie - vždyť mnozí zpěváci jsou na pedagogickou činnost pohodlní, a další (ač to nepřiznají) nechtějí předávat všechno to, co se pracně naučili. Ve vašem konání spatřuji velkou dávku velkorysosti.

Proč ne! Myslím si, že to, co mi za léta uměleckého působení dala plejáda skvělých umělců, dirigentů, režisérů, musím předat dál. Ty zásady nepřestanou v našem řemesle nikdy platit a byla by věčná škoda, kdyby zůstaly utajeny dalším zpěvákům. Když se pak předají jako osobní zkušenost, je jejich dopad nejúčinnější a nejcennější. Z čeho má brát nová generace? Jen z té předcházející!

Od devadesátých let se věnujete pedagogické činnosti na Akademii múzických umění v Praze. Jste vedoucí katedry zpěvu a operní režie, kromě toho učíte i na Vysoké hudební škole Hannse Eislera. Existuje podstatný rozdíl mezi studenty v Praze a v Berlíně?

Existuje. Za prvé v množství - v Praze máme jen něco přes čtyřicet studentů, v Berlíně přes sto, každoročně se jich hlásí několikanásobně víc, což přirozeně zvyšuje úroveň. Studenti v Berlíně jsou i samostatnější. Na školu přicházejí kolem 24. či 25. roku, často se jedná o cizince, mnozí už za sebou mají jiné vzdělávací instituce a kromě dobrých studijních výsledků se snaží zajistit si práci, angažmá.

O hlasové pedagogice se říká, že má vlastně jediný úkol: rozvinout v člověku jeho přirozený projev - což zní jednoduše, ale je to jistě velmi zapeklité. Máte nějaké zlaté pravidlo, jak takového cíle dosáhnout?

Zpívat tak, aby člověku bylo dobře! Aby tělo fungovalo na přirozeném základě. Tak, jak je nám přirozený jazyk a řeč, měl by nám být přirozený i zpěv. Vždyť vychází ze stejného funkčního základu, hlasivky působí při mluvení i zpěvu stejně! Každý z nás má od přírody dané správné dýchání a návyky (podívejte se na malá miminka), jenže naše přirozenost se často jaksi záhadně vytratí. Musíme ji hledat - a najít.

Přepis rozhovoru vychází z pořadu Telefonotéka (ČRo 3 - Vltava).

JITKA NOVOTNÁ-MÁLKOVÁ

Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ