číslo 35
vychází 22. 8. 2005

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Pondělí 29. 8. 2005 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.00 hodin

Gioacomo Puccini: Tosca

Gioacomo Puccini"Žila jsem pro umění, žila jsem pro lásku... - Vissi d´arte, vissi d´amore...". Slova, která zpívá Floria Tosca ve 2. dějství Pucciniho opery, jsou přímo symbolická ve spojení s Marií Callasovou. Asi ne náhodou touto operou zakončila v roce 1964 svojí pěveckou kariéru. Tomu předcházelo několik hlasových krizí a zmatek v osobním životě související se vztahem k Aristotelu Onasissovi. V údobí let 1961-1963 se Callasová úplně stáhla z divadelních pódií, věnovala se soukromému životu a absolvovala pouze několik studiových nahrávání a koncertních recitálů po Evropě. Sem náleží např. pařížská série studiových recitálových snímků klasických francouzských operních autorů 19. století. V lednu 1964 jí přemluvil italský režisér Franco Zeffirellli k návratu na operní pódia pro svoji novou inscenaci Pucciniho Toscy v Covent Garden. Vsadil na Marii Callasovou, která dva roky nezpívala, a ona se předvedla ve strhujícím výkonu. V příštím roce triumfovala během února a března s Toscou v Paříži a New Yorku a 5. července 1965 zpívala Toscu v londýnské Královské opeře jako své poslední veřejné vystoupení. Tím byla pěvecká kariéra jedné z největších mezzosopranistek 20. století ukončena. Callasová se od této chvíle stáhla do ústraní. V roce 1969 ještě účinkovala v Pasoliniho filmové adaptaci Medey, ale pouze jako herečka. Na počátku 70. let vedla v New Yorku na Julliardově institutě mistrovské kurzy a o několik let později absolvovala koncertní turné po Japonsku s tenoristou Giuseppem di Stefanem. Opětovné hlasové i psychické problémy uspíšily její rozhodnutí už nikdy veřejně nevystupovat. Její předčasné úmrtí v roce 1977 pak bylo překvapením pro celý hudební svět.

Callasová zpívala Toscu v 39 představeních a byla to role, která jí provázela po celou pěveckou kariéru. K hudebně dramatickým vrcholům nahrávky, kterou uslyšíme, patří závěr 2. dějství, kdy Tosca probodne barona Scarpiu a závěr opery, kdy je Cavaradossi popraven, avšak Tosca do poslední chvíle věří, že vše je jenom zinscenováno.

LIBOR DŘEVIKOVSKÝ