NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Kluk,
který nečaruje
Anglickou
spisovatelku Townsendovou proslavil knižní cyklus o zrání britského
teenagera Adriana Molea; vyšel v mnoha vydáních doma i v zahraničí (také u
nás), byl zdramatizován, četl se na pokračování v britském rozhlase.
Nabízela se tedy i možnost jeho české zvukové verze. Ujal se jí rozhlasový
režisér Jan Fuchs a Vojta Kotek, v jehož podání se první část cyklu,
Tajný deník Adriana Molea, objevuje na CD (Supraphon). Je to šťastný
ediční počin nejen proto, že obratně využívá popularity mladé herecké
hvězdy, po filmu Snowborďáci oblíbeného hrdiny teenagerů, ale především
proto, že mladým lidem přináší za po čase něco ne-li nového, tedy určitě
jiného. Což dnes není zanedbatelná kvalita: do záplavy potterovského
literárního i filmového čarování (chraň bůh, nic proti němu!), do vzedmuté
vlny obliby fantasy - skrze magický Prsten a pod Harryho kouzelnickou hůlkou
Harryho - konečně zas proklouzl příběh obyčejného kluka starého "třináct a
tři čtvrtě": Takové obyčejné, avšak o to věrohodnější vyprávění o jeho
všedních i svátečních dnech, láskách a starostech - počínaje obavami o pleť
až k manželské krizi rodičů. Těm, co kdysi se Salingerem nadšeně "chytali v
žitě", přinese navíc Adrianův příběh i kousek nostalgie. Ale nezamluvme to -
deska je určena především Adrianovým vrstevníkům. Věřme, že je možná na
chvilku odvede od akčních počítačových her do přízemku, kde sami bydlí.
Podoba, kterou jí dali tvůrci desky, na to rozhodně má. Kotek interpretuje
Adrianovy "zápisky" moderně, svižně, s podmanivou autenticitou. Vypravuje v
přiměřeném dobovém tempu, to znamená rychle, nezdržuje to; možná v té
rychlosti občas spolkne pár koncovek, ale vlastně to ani příliš nevadí.
(ap)
Balady a dumky na lidové téma
Skupin
mísících moderní západní hudbu s tradiční východoevropskou u nás stále
přibývá. Mezi ty nápaditější a muzikantsky nejvyspělejší patří kapely
Maraca a Benedikta, kterým před prázdninami vyšla nová alba.
Zlínská
Maraca vznikla v roce 2000 a po vlastním nákladem vydaném debutu a záznamu
scénické hudby z představení Komedie omylů v ostravském Moravskoslezském
divadle na sebe výrazně upozornila nahrávkou Longe, na němž
zhudebnila básně slavného portugalského autora Fernanda Pessoy - a to v
originále. Ambiciózní album, rozkročené mezi jazzem, rockem a world music,
bylo posléze po právu nominováno na jednu z výročních cen Akademie populární
hudby. Nová deska Krvavé balady již skupinu ukazuje ve zcela jiném,
posluchačsky však opět atraktivním
světle.
Lidovky moravsko-slovenského pomezí sebrané Pavlem Popelkou natočila ve
spolupráci s členy formace Zimbova, v níž působí i část členů Maraky.
Promyšleně zaranžovaným i suverénně zahraným písním dominují hlasy zpěvaček
Marty Vávrové a Gabriely Plíškové-Vermelho.
I další
původně moravská formace Benedikta má leccos odehráno. V druhé
polovině devadesátých let ji založily posluchačky Janáčkovy konzervatoře v
Ostravě, houslistka Michaela Váňová a její sestra,
zpěvačka
Petra. V již pětičlenné sestavě a s
repertoárem postaveným na úpravách
moravských a rusínských lidovek začala Benedikta sklízet úspěchy na
hudebních festivalech i klubových pódiích a v roce 2001 vydala vydařené
debutové album Sejdeme se v Dolly. Letos se její diskografie
rozrostla o album s vtipným názvem Punky dumky, obsahující nejen
lidové texty v současném rockovém či funky aranžmá, ale i autorské písně s
folklorní tematikou. Také Benedikta staví na velmi dobré a koncertně navíc
řádně charizmatické zpěvačce, jíž se odlišuje od řady dalších obdobně
zaměřených souborů. Energie na rozdávání má však zjevně celá kapela.
MILAN
ŠEFL |