Zpět na titulní stránku

číslo 40

Zpět na titulní stránku

vyšlo 26. 9. 2005

Dívejte se


Svět opět ohrožují mocnosti pekelné

Čtvrtek 6. října, ČT 2, 21.45

Andělé v pochmurných řízách, kteří obývají prostory jakéhosi obrovitého, starověké stavby připomínajícího bludiště plného schodišť, potřebují získat pečlivě ukryté kamenné desky s Mojžíšovými zákony, aby se nad Zemí nezmocnilo nadvlády zlo. Proto manipulují s osudy lidí, které si vybrali pro uskutečnění svých cílů, dokonce je neváhají kvůli tomu zbavovat života. Svedou dohromady dva muže a jejich nerozlučnou družkou učiní půvabnou ženu, violoncellistku Adu. Tak začíná mysteriozní příběh Objevení nebes.

Lidské osudy bývají nevyzpytatelnéJeroen Krabbé, jenž film režíroval (a současně v něm vytvořil úložku jednoho z andělů), se snaží dosáhnout aspoň zdání vypravěčské serioznosti, odtud pocházejí ony důstojně kolíbavé jízdy kamerou a častá kroužení kolem snímaných objektů, vertikální pohyby směřující k detailnímu záběru. Módní "andělské" zakotvení se sice neuchyluje k ohňostrojům trikových atrakcí, avšak přesto se odvíjí v několika žánrových klišé, počínaje melodramatickou milostnou zápletkou našlehanou politickými akcenty a konče scénami jak z Indiany Jonese, kdy na řadu přichází důmyslné získávání biblického pokladu. Režisér využívá prověřených motivů, které však ustavičně přetáčí, hledá jejich nové významové kontexty, volí nečekaná scenografická řešení.

Vyprávění postihuje rozlehlé časové období, od bouřlivých 60. let (jejichž demonstrace proti válce ve Vietnamu a mohutné řečnění stejně jako svůdná Kuba jsou zachyceny jen v hrubých obrysech) až k době o bezmála dvě desetiletí pozdější. Jsou to však jen matné záblesky, s nimiž se svévolně nakládá. Nastává tak situace, kdy příběh samotný postrádá směrodatnost a jeho časové zakotvení je pouhým nezávazným, spíše karikovaným pozadím. Rušivým elementem, který nezapadá do představ o dobrotivosti "andělských sil", se stává krutost zásahu zhůry do lidských osudů.

Krabbé konstruuje výpověd značně ateistickou, když zavrhuje všeobjímající milost boží, ačkoli s atributy židovsko-křesťanského náboženství nakládá naprosto vážně. Ostatně i užití černých havranů, dosud spojovaných s neblahými zvěstmi, jako svého druhu božích poslů jde výrazně proti zavedené tradici. Objevení nebes je rozporné, nepochybně však provokativní dílo.

JAN JAROŠ