NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Janál zpívá cikánské
melodie
Věnovat celý
kompakt písním inspirovaným cikánským tématem je atraktivní nápad, zvláště,
když má (nejen) v naší klasické hudební literatuře solidní oporu a
kvalitního interpreta. Toto vše stálo u zrodu CD Gypsy melodies v
podání barytonisty Romana Janála (vyd. Supraphon). Cikáni byli častým
tématem umění 19. století, doby romantismu, a tak nepřekvapí, že básnická
sbírka Adolfa Heyduka Cigánské melodie se stala podnětem hned pro několik
skladatelů: téměř současně pro Karla Bendla a Antonína Dvořáka (1879 resp.
1880), později pro Vítězslava Nováka (1898). Bendl přistoupil k Heydukovým
veršům se snahou zachytit expresivní melodičnost cikánské hudby, Dvořák víc
akcentoval myšlenkový obsah, Vítězslav Novák, který si z Heydukovy sbírky
vybral čtyři básně, vyjadřuje obdobně jako Dvořák spíš cikánskou duši a
vlastnosti - sebevědomí, vášnivost atd. - jak je v romantizující stylizaci
viděla doba. Určitou odlišnost přístupu dvou prvních komponistů lze porovnat
u stejných textů, které zhudebnili (A les je tichý, Když mě stará
matka). Mistrné Cikánské písně Johannesa Brahmse na maďarské lidové
texty přeložené do němčiny výtečně doplňují české autory. Roman Janál zpívá
s osobním nasazením a suverenitou zkušeného interpreta, ale také se zjevnou
chutí, citem, se smyslem pro romantickou rozevlátost textů i pro rytmus.
Výtečného partnera má v klavíristovi Karlu Košárkovi; autoři písní mu vesměs
přisoudili významnější roli než pouze doprovazečskou, což se ctí naplňuje.
(ap) |