Zpět na titulní stránku

číslo 47

Zpět na titulní stránku

vyšlo 14. 11. 2005

Jak to vidí


Rudolf Křesťan, fejetonista

V POŘADU PSÁNO KURZÍVOU

Z autorova cyklu fejetonů na vlnách Českého rozhlasu 3 - Vltava

O bleskových celebritách

Když vědec dosáhne mimořádných výsledků, bývá to obvykle až na základě dlouholetého bádání. Teprve pak si ho (možná) všimnou média a obdaří ho (opět možná) trochou slávy. Dojde-li k tomu a jeho jméno vejde v obecnější známost, může se stát, že tu a tam začne být (ještě jednou možná) zván i na sledované společenské večírky. Je ovšem v pokročilém věku, a tak dotyčnému jedinci už nestojí za to obcházet podobná mecheche. Navíc - jídlo na recepcích nedělá seniorské žlučníkové dietě nijak zvlášť dobře.

Kdo se chce stát celebritou rychleji a ještě si užít majonézy na večírcích, musí na to jít rozhodně jinou cestou, než jakou je vědecká dráha. Je třeba si najít některý z atraktivních, obecně sledovaných oborů show byznysu. A hlavně: co nejvíce se napojit na vlivný bulvární tisk. Jeho prostřednictvím pak lze dosáhnout obecného věhlasu vskutku bleskově. Stačí dodržovat patřičnou abecedu:

A: Autogramy jsou nezbytným předpokladem k tomu, aby se člověk stal slavným. Je třeba si je předem nacvičit, aby startující celebrita nebyla překvapena, když bude poprvé požádána o podpis někým jiným než poštovní doručovatelkou.

B: Bulvární tisk je něčím, co začínající (ba i končící) společenská hvězda potřebuje hned ze dvou důvodů. Jednak kvůli publicitě, a jednak proto, že takové noviny lze pak také žalovat a přijít ještě k nějaké pětce navíc.

C: Cestovat je radno do exotických končin, aby po návratu bylo možno prohlásit: "Stýskalo se mi po domově. U nás je to stejně nejhezčí, zvlášť v Chomutově, kde mám třetího prosince koncert a ještě je pár vstupenek volných."

D: Děti jsou vděčným doplňkem celebrit. Působí roztomile a je možno jim dávat exotická jména. Není-li znám jejich otec, stávají se lákavou hádankou pro veřejnost.

E: Erotika v jakékoliv podobě je vítaná - kromě manželské. Pozornost poutají milenky, milenci a netradiční sexuální orientace.

F: Finance jsou taktéž vhodným tématem. Mediálně vděčné jsou jak získané miliony, tak titulek "Přišel o všechno!"

G: Gastronomie je význačnou součástí každé úspěšné celebrity. Doporučuje se hovořit nejen o žabích stehýnkách, ale také lidově vyjevit, že celebritě chutná i "obyčejná rajská, jak ji dělávala mamka".

H: Honoráře je radno zveřejňovat v co nejvyšších částkách. Příští objednavatelé si tak uvědomí, že celebrita není ochotna jít pod dotyčnou laťku, neboť "si to přece nemůže dovolit".

CH: Chalupa je místem, o kterém celebrita říká, že je pro ni výsostně soukromým územím. Souběžně tam zve televizní štáby, aby vše detailně natočily - včetně septiku.

I: Intimit prozrazených veřejnosti není nikdy dost. Včetně sdělení, který sprej používá dotyčná(ý). Zvlášť vhodné je to v případě, kdy celebrita je reklamně zaháčkována s jeho výrobcem.

J: Jásání kolem narozenin se zásadně neodehrává jen u těch kulatých. Každé jsou vhodné k tomu, aby na sebe celebrita upozornila a pozvala "ty správné lidi".

K: Knihu o sobě je třeba psát (případně nechat psát) co nejdříve. Nikdo nemá jisté, jak dlouho vydrží zájem veřejnosti o jeho osobu.

L: Líbat je nutno co nejvíc známých tváří, aby pak celebrita mohla být vyfocena a snímek posléze otištěn se slovy: "Co s ní(m) má?"

M: Módu je záhodno ctít za všech okolností. Dokonce i na plážích nudistů, kde se celebrita neobejde bez značkových slunečních brýlí.

N: Nevěra je u čtenářů velmi oblíbená. Zvlášť lákavé je, když celebrita je posléze nevěrná i tomu, s kým byla nevěrná.

O: Oblečení je ostře sledované, zvláště u žen. Nedoporučuje se mít tytéž šaty na sobě dvakrát. Není strašnější poznámky, než když jedna celebrita řekne druhé: "Máš moc pěkný šaty, slušely ti už minule!"

P: Plastické operace omladí ženu i muže. Kdysi byly utajované, dnes jsou přiznávané. Jejich četnost je známkou prestiže.

Q: Quodlibet - neboli co je libo - je tou nejsprávnější repertoárovou nabídkou hvězdy, která chce být trvale na výsluní. Proto je radno přijímat nabídky k účinkování v jakémkoliv pořadu, i kdyby šlo o hru na hřeben.

R: Recepce a rauty (a počet pozvání na ně) jsou měřítkem úspěšnosti té které celebrity. Konec slávy nastává ve chvíli, kdy jedinou recepcí, s níž se dotyčná(á) setkává, je recepce hotelová.

S: Svatba musí být velice utajená, aby na ní výsledně bylo co největší hejno novinářů. Každý z nich pak napíše, že tu svatbu odhalil "jako jediný".

T: Těhotenství se nedoporučuje prožívat jen soukromě. Je třeba se průběžně dělit o všechny detaily s veřejností. Ta pak v rozhodujících chvílích prožívá s celebritou i porodní stahy.

U: Ulítlé zážitky svěřené tisku se cení. Není-li po ruce ulítlejší, stačí i historka o ulítlém letadle.

V: Vila je jediným možným bydlením, které si správná celebrita připouští. I účastníci reality show se přihlašují "do vily" s vidinou, že případnou výhrou se doberou ke skutečné.

X: Xenofobie není v kurzu, takže se sluší, aby se celebrita vyjadřovala, že nemá žádné národnostní předsudky. Nedoporučuje se však opakovat výrok jedné začínající zpěvačky: "Znám osobně několik Slováků a velice mě překvapilo, že jsou to docela slušní lidé."

Y: Yetti - a pátrání po něm - se může hodit jako vhodný koníček, který má rozhodně větší šanci k průniku na novinové stránky než banální sbírání poštovních známek.

Z: Zobrazení nemusí být jen sólové. Získat na popularitě lze i tím, že při fotografování se celebrita postaví vedle někoho ještě celebritovějšího, například vedle Myšáka Mikyho.

Tolik nahlédnutí do abecedy slávy v bulvárních novinách a časopisech. Říká se, že název tohoto druhu médií pochází od zájmu ulice, tedy bulváru. Ale co když to přídavné jméno bulvární je ve skutečnosti odvozeno od dvojice našich dychtivě čtoucích očních bulv?