číslo 48 |
|
vyšlo 21. 11. 2005 Navštivte |
|
Brněnský "Provázek" znovu nabírá dech Po nedávném období rozpačité dramaturgické a inscenační stagnace nastoupilo brněnské Divadlo Husa na provázku od nové sezony do zřetelné umělecké ofenzivy. První vlaštovkou této revitalizace stala se již krátce předtím série většinou českých premiér. Kromě původního burianovského titulu Hvězdy nad Baltimore, laskavě parodické doylovské montáže Sherlock Holmes nebo Modrovouse od Dey Loherové zůstává diváckým magnetem dosud neukončený ambiciózní projekt volné jevištní tetralogie Dostojevského vrcholných románů Sto roků kobry. Dosavadní umělecký šéf "Provázku" Luboš Balák přešel v rámci CED v téže funkci do sesterského souboru HaDivadla a v Domě pánů z Fanalu jej vystřídal renomovaný divadelní, filmový i televizní režisér Vladimír Morávek, doprovázen Čestmírem Kopeckým na pozici intendanta. Letošního čtyřicátníka, často stavěného po bok Petra Lébla a Jana Antonína Pitínského (stal se již také objektem knižní monografie), provází obdiv odborné kritiky i přehršle festivalových nebo anketních ocenění. Hojnost nejrůznějších interview dokazuje, že si ani na zájem médií rozhodně nemůže stěžovat. Jako absolvent JAMU v "Huse" i jejím Dětském studiu začínal a nyní se po deseti letech vrací z úspěšného působení v Hradci Králové, odkud si rovněž přivedl okruh spřízněných herců. Hned se pustil do uskutečňování razantních záměrů a plánů, usilujících vrátit jeho nynějšímu působišti iniciátorské poslání, tvůrčí energii a prestiž z předlistopadového období.
Na zahajovací přehlídku navázaly s postupujícím podzimem další akce - recitály nového protagonisty Budař hoří, nakladatelská scénická čtení Vaření polívky (Milan Uhde, Zuzana Vaculová, Roman Sikora, Milena Oda aj.), oblíbené Balákovy Komediografy, hostování pražských i moravských souborů a především příprava nové verze Uhdeho a Štědroňovy kultovní Balady pro banditu. Přihlédneme-li i k chystaným premiérám Derflerova Divadla U stolu, k dramaturgii znovuotevřené Reduty přímo na témže Zelném trhu nebo k aktivitám ostatních zdejších experimentujících scén, zdá se, že brněnské Thálii se opět blýská na lepší časy. VÍT ZÁVODSKÝ |