NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Co jsme po
předcích zdědili...
"Mám rád
lidi, kteří to mají rádi tam u nich doma," řekl František Nepil
v jednom ze svých Dobrých jiter z Prahy. Tato věta by mohla posloužit jako
motto třetího titulu, který Radioservis z jeho nezapomenutelných
rozhlasových pořadů připravil. Ač v konfrontaci s těmi prvními dvěma - tj.
se Střevíci z lýčí a Dobrými a ještě lepšími jitry - asociuje pojmenování
nejčerstvějšího CD - Pistolník - Divoký západ, jde v něm především o
chválu české krajiny a lidí, kteří ji krášlí. Ať již nás František Nepil
zavádí ve svých historkách a fejetonech do Libovic, na Českomoravskou
vysočinu anebo do Kacanov, nikdy se neopomene ohlédnout alespoň letmo k
dějinám těchto míst. Proč? To nejlépe pochopíme při vyprávění o naivním
umělci Vojtěchu Kopicovi, který od čtyřicátých let minulého století až do
roku 1978, kdy zemřel, vytesával za svým statkem v Kacanovech krumpáčem
sochy - od Libuše, přes svatého Václava a Jánošíka až po svou maminku - a k
nim vyrýval různé průpovídky. Jedna z nich zněla: "Co jsme po předcích
zdědili, abysme si toho vážili." Myslím, že ta mátou vonící sentence dobře
vystihuje i jednu z nejsilnějších motivací Nepilových dvanácti vyprávění,
jež s přispěním Světlany Popovičové z rozhlasových archivů v Praze a Hradci
Králové vybral a na CD sestavil Pavel Procházka.
(bop)
"Mejdlíčko" z
Carnegie Hall
V době,
v níž na kdysi posvátnou půdu Carnegie Hall pronikli už i čeští slavíci,
nemusí být zrovna zásadním sdělením, že si tu zazpívala také Iva Bittová.
Podstatnější je, že jedna z mála vskutku světoznámých českých umělkyň ve
slavné koncertní síni nezpívala hity na přání našich sentimentálních
amerických krajanů, ale představila tu autorský projekt Elida,
napsaný na objednávku vedení Carnegie Hall a realizovaný ve spolupráci s
renomovaným americkým souborem Bang On A Can All Stars.
Stalo se
v dubnu tohoto roku, necelý rok poté, co zpěvačka v New Yorku zaujala v
moderním nastudování Mozartova Dona Giovanniho. V roli Elvíry tehdy
okouzlila i členy zmíněné komorní odnože sdružení Bang On A Can,
orientujícího se na díla autorů soudobé hudby (Feldman, Partch, Glass, Eno).
Skupina nabídla Bittové spolupráci a umožnila i natáčení v newyorských
studiích. Album Elida je nyní (v licenci americké značky Cantaloupe Music) k
dostání i v Česku.
Cédéčko,
ukryté v kulatém, krabičku na mýdlo z titulní písně na slova básnířky Věry
Chase evokujícím obalu, obsahuje jak posluchačsky vděčné, komorní pasáže (lidovkou
inspirovaná a Richardem Müllerem otextovaná píseň Bolíš mě, lásko,
ale i Samota, kterou v jiné verzi najdeme i na novém Müllerově albu),
tak velmi náročné, zvukově bohaté skladby (orchestrálky Hopáhop Talitá
či Presto). Někde mezi těmito dvěma póly jsou například úvodní píseň
Malíři v Paříži, v níž se Ivin divoký zpěv utkává s umírněným
klavírním doprovodem Lisy Mooreové, nebo ze staršího zpěvaččina alba
Čikori známá skladba Zapískej, kterou kapela s interpretkou
změnily k nepoznání a jež přes svou více než devítiminutovou stopáž
posluchači nedovolí ani okamžik vydechnout. Skladeb, v nichž se Bittová s
Američany takto "potkala", však na CD už bohužel mnoho není.
Posluchač, který Ivu Bittovou sleduje už delší dobu, dobře ví, že každý její
nový počin je do značné míry ovlivněn tím, jakou doprovodnou sestavu si
zvolí. Nalezne-li výrazné osobnosti i chuť poskytnout jim prostor, její
hudbu to posílí. Nepotkala jen Pavla Fajta - od dob, kdy tvořili společně,
měla už mnohokrát na spoluhráče štěstí: stačí vzpomenout Bílé inferno
se značným podílem skladatele a kytaristy Vladimíra Václavka, ale i nahrávku
Ples upírů s orchestrem Nederlands Blazers Ensemble. Elida
přesvědčivosti zmíněných titulů nedosahuje, působí spíš jako vzorek tvorby
Ivy Bittové či průřez možnostmi uchopení jejího neklidného rukopisu. Pro ty,
kteří s lelekovickou zpěvačkou, houslistkou a skladatelkou dosud neměli tu
čest, však může být právě proto albem "iniciačním".
MILAN
ŠEFL |