Zpět na titulní stránku

číslo 49

Zpět na titulní stránku

vyšlo 28. 11. 2005

Televizní glosář


Tři způsoby reflexe

Zatímco pro komerční televize jsou státní svátky pouhým bonusem v podobě dalšího volného dne, který mnozí tráví povalováním u obrazovky, veřejnoprávní program České televize bývá tradičně tematicky spjat se slaveným výročím. V duchu tradice se odehrálo i nedávné šestnácté výročí "Velkého listopadového převratu".

Na rozdíl od většiny památných historických dat nabízí připomínka podzimu devětaosmdesátého roku tři různé způsoby reflexe. Jako první se logicky nabízí rekapitulace událostí přímo souvisejících s pádem komunistické totality. Svědectví revolučních dnů zprostředkovaly dva archivní pořady. Střihová inventura autentického zpravodajství zahraničních televizních štábů Jak nás viděl svět i dokumentární pásmo Tenkrát, v němž nechali Robert Sedláček a Radim Procházka po deseti letech vzpomínat někdejší protagonisty převratu, získaly s odstupem času a vědomím věcí příštích mírně tragikomickou příchuť.

Stejně legitimní připomínkou významu listopadového převratu z hlediska reality života v bolševické totalitě se staly i dva tituly vzniklé v šedesátých letech. Vedle dnes již klasického dramatu režisérů Kadára a Klose Obžalovaný, si zvláštní zmínku zaslouží zejména repríza televizní inscenace Dlouhé dopoledne, kterou podle předlohy Jana Beneše v roce 1969 natočil Jaroslav Novotný. Síla úsporné umělecké výpovědi o tragickém osudu obyčejného člověka v kafkovské totalitní mašinérii padesátých let působí dodnes.

Příkladem pomyslné třetí roviny reflexe historické události z dnešního pohledu se letos po několika letech stala i premiéra nového televizního filmu. O Stříbrné vůni mrazu scenáristy Václava Holance a režiséra Jaromíra Polišenského by bylo možné napsat mnohé. Například herecký výkon Jany Janěkové v hlavní roli by si dokonce zasloužil pochvalu. Ve výročním kontextu a historické inspiraci, k nimž se dílo programově hlásí, je však film především vzorovou ukázkou trapného zneužívání historických kulis jako alibi pro tuctovou účelově předramatizovanou banalitu. Reklamní slogan "Zvítězí sametová revoluce nebo učitelská love story? Velký příběh z malého města na počátku roku 1990", jímž sama Česká televize anoncovala svůj hlavní příspěvek k letošnímu listopadovému výročí, hovoří za vše. Stejně jako úvodní slova hlasatele o příběhu s "milostnou a kriminální zápletkou".

JAN SVAČINA