Zpět na titulní stránku

číslo 50

Zpět na titulní stránku

vyšlo 5. 12. 2005

Navštivte


Mít tak návod, jak se zachovat

V záplavě zážitků z divadla, které má v současné době potřebu předestřít divákovi nejen všechnu bídu jeho i světa, v němž žije, ale také mu "polopatě", co možná šťavnatě a "natvrdo" dopřát obrazy násilí, agrese, sexuality i krajní perverze, dvě inscenace, o kterých píšu, spojuje nejen to, že se obě odehrály na komorních pražských scénách, ale také fakt, že v nich spolehlivě zapůsobilo především slovo a soustředění na herecké výkony.

Klára Pollertová-Trojanová v titulní roli Klářiných vztahů mezi kovovými pruty scénografa Aleše Hnízdila, které jsou textu Dey Loherové působivým výtvarným korelátemDivadlo Ungelt se po delší době vrátilo ke komedii, když uvedlo hru pro dvě herečky Perla Hollywoodu a já, nepříliš známé americké spisovatelky Elisabeth Fullerové. Titul přeložila Marta Skarlandtová. Musím přiznat, že se mi začátkem představení při americky emfatickém ronění obdivu k hollywoodské hvězdě stříbrného plátna Bette Davisové, která za své filmové role získala dva Oscary a na další byla nominována, zdálo, že se k takové komedii snad ani vracet nemuselo. A zprvu mi bylo líto talentu Simony Postlerové v roli Liz Fullerové, autorky a vypravěčky příběhu, kterou zmíněná hvězda požádala, zda by stávku hotelových zaměstnanců nemohla přečkat tím, že se na pár dní nastěhuje do jejího domu, v němž žije s manželem a malým synem. Dál se děj odvíjí dle rčení "Ryba a host třetí den...", zvláště když se tři dny nápadně protáhnou a vysloužilá star v podání Aleny Vránové sebestředně vyžaduje obdiv i bezvýhradný servis. Jemná a citlivá režie Ladislava Smočka se ovšem projeví především v tom, kolik tušených vrstev a odstínů dokáže z průměrného textu "vydolovat". Vránová přesným pointováním vyostřuje situační humor a bravurně drží balanc na hranici suverénní okázalosti a upřímnosti; drsností či sarkasmem nechává prosvítat vědomí osamělosti i strach ze stáří. Postlerová za pomoci lehké ironie a sebeironie svou hrdinku představuje jako normální moderní, byť poněkud střelenou ženskou, která kupodivu pod vlivem dominantní Bette přestává nejistě tápat jak se zachovat a dospívá k vlastnímu sebevědomí. Neodolatelná je ve chvílích, kdy připomíná manželovy a synovy reakce na Bette - nemusí být přítomni na jevišti, ale divák se s nimi seznámí dokonale - pochopitelně i s tím, co si hrdinka o nich v tu chvíli myslí.

Inscenace Klářiny vztahy německé autorky Dey Loherové se hraje v komorním studiu Švandova divadla. S Klárou Pollertovou-Trojanovou v hlavní roli ji připravil herec Ivan Řezáč na oproštěné scéně Aleše Hnízdila, kterou vytváří shluk a řada ocelových prutů členící prostor na dvě části. Působí tajemně, nebezpečně a vytvářejí očekávání i napětí, jsou obrazem spleti problémů, na něž hrdinka naráží - nezaměstnanost, neúspěchy ve vztazích s muži, kteří ji zklamávají, se sestrou, která je jí vzdálená. Napřed sebevědomá nespoutaná mladá žena, která odmítá vytvářet stupidní návody na elektrospotřebiče, až přijde o zaměstnání, a poté za to tvrdě platí. Sebejistota i jistá míra agresivity se vytrácí, zato vnitřní zmatek sílí. Sama by potřebovala návod jak žít. Režie Ivana Řezáče se důsledně soustřeďuje k tomu, aby svět hry a jednotlivé postavy nahlédla z Klářina zorného úhlu - proměňují se podle toho, jak je vnímá, jak se mění v jejím prožitku. Nejvýraznější je to v hereckém výkonu Kamila Halbicha v postavě švagra Gottfrieda: Klářina antipatie jeho projev karikaturně mechanizuje. Tomáš Pavelka jako jeden z jejích pokusů o vztah má pro náčrt George jen malou plochu - a přece jako by se po přiznání povrchnosti vztahu ke Kláře jeho objetí stalo úlisně hadovité... Kláře Cibulkové se podařilo přesně vyjádřit sestru Irene před i po radikální proměně jejího života, po níž zůstává hlavní hrdinkou opět - v jiné kvalitě - nepochopena.

Klára Pollertová-Trojanová ponechává v závěru inscenace osud své hrdinky otevřený, ztratila něco ze své razance, iluzemi neoplývá, ale čeká dítě - je tedy maličko naděje, nebo spáchá sebevraždu? Hra Dey Lohnerové je silná především ve své až básnivé mnohovýznamovosti, v tom, že otázky klade. Odpovědi jsou nejisté jako život sám.

VÍTĚZSLAVA ŠRÁMKOVÁ