Host do domu
Uprchlíci nejsou herci,
které si najmete
Uprchlíci z Čečenska, Angoly, Súdánu, Barmy a dalších zemí - lidé, kteří
ztratili svůj domov, opustili vlast, odešli z války. V novém prostředí
nerozumí jazyku, jsou zmatení, nemohou navázat kontakt a navíc zůstávají
sami. Maminka s dítětem, která postrádá manžela či muž, který se vydal na
cestu, aby zabezpečil svou rodinu. Přišli o své nejbližší - o rodiče,
partnery, děti či sourozence. Téma ztráty blízkého člověka, které se dotýká
každého z nás, si vybrala režisérka
Jana Svobodová a na jeho základě vytvořila spolu s profesionálními umělci a uprchlíky
v táboře Bělá pod Bezdězem-Jezová divadelní představení s názvem
V 11.20 tě opouštím!,
zařazené do vládní kampaně Spolu proti rasismu. Není to jediný projekt,
ve kterém se režisérka snaží propojit umění s autentickým projevem lidí z
určitého specifického prostředí. O své práci vyprávěla v Hostu do domu ČRo 2
- Praha.
Proč
vycházíte ven z klasických budov a hledáte jiná místa pro divadlo?
Divadlo chápu především jako prostor pro setkání. Čím méně je takové setkání
obvyklé, tím větší je moje touha o ně usilovat. Divadlo může být nástrojem
komunikace i ve velmi složitých podmínkách. Například uprchlíci se
nepotýkají pouze s jazykovou bariérou, často je doprovází beznaděj, ztráta
iluzí a u některých i neschopnost najít cestu, kudy z problémů ven. Divadlo
má v tomto případě ohromnou moc: přináší očistu a svobodu vypovídat o
vnitřních prožitcích, skrytých touhách a snech.
Jak
jste pracovali s uprchlíky, co pro vás bylo důležité?
Vzhledem k tomu, že jsme pracovali s lidmi, se kterými jsme se nemohli
domluvit jejich mateřským jazykem, musel vzniknout specifický "divadelní"
jazyk. Hrál s námi například arménský harmonikář. Přidali jsme k němu
stínovou postavu, kterou byl umělec, jehož harmonika nehrála, ale svítila.
Myslím, že vzniklo ohromné napětí mezi autentickým harmonikářem, nehercem, a
profesionálním performerem. Umělý svět divadla umožňuje lidem vytvořit nový
systém komunikace. Vůbec nám nevadilo, že uprchlíci nejsou divadelníci.
Naším cílem bylo vytvořit takové situace, ve kterých se lidé z různých koutů
světa mohou setkat.
Bylo
těžké získat uprchlíky pro spolupráci na představení?
Ano. Začali jsme tvůrčími dílnami a pak následovala zdlouhavá a opatrná
práce na budování vzájemné důvěry. Třeba Čečenka Líza, která v představení
zpívá překrásnou písničku, se s námi nejprve vůbec nebavila. Je to
matematička, fantasticky hudebně nadaná, ale divadlo je pro ni něco velmi
okrajového. Dalo velkou práci ji přesvědčit, aby s námi pracovala. Její
píseň patřila k vrcholným okamžikům představení. Myslím, že z toho měla
nakonec velikou radost. Uprchlíci nejsou herci, které si najmete.
Kde
jste získávala zkušenosti pro práci s lidmi, kteří nejsou profesionálními
umělci?
Vystudovala jsem katedru loutkářství na DAMU. Později jsem se setkala s
prací Petera Schumanna, zakladatele divadla Bread and Puppet v USA. Peter
Schumann, se kterým jsem pracovala na několika představeních v Americe,
Německu i v Čechách, byl například schopen zapojit účinkující do představení
jen několik okamžiků před tím, než začalo. Pro lidi, kteří byli ochotni
hrát, uměl vytvořit takové podmínky, že jejich autentický projev přispěl k
neobyčejně silnému divadelnímu sdělení. Já sama s oblibou zapojuji do
divadelního představení neškolené lidi s přirozeným talentem. Takové
osobnosti přinášejí na scénu zkušenost, kterou žádný herec nedokáže zahrát.
Projekt s uprchlíky není jediným sociálním divadlem, které děláte. Jakou
zkušenost jste získala z projektu s Jihoafričany?
V průběhu několika let jsme společně s Petrem Niklem vytvořili představení
Obnošené sny, do kterého jsme kromě Čechů zapojili také pět umělců, kteří
žijí v drsných podmínkách jihoafrických townshipů. Jeden z našich
spolupracovníků, Madoda Manana, nám při práci v
Africe
řekl, ať se nezlobíme, ale že s námi nemohou normálně mluvit, protože mají v
sobě z doby apartheidu zažité bělochy jako nedotknutelné osobnosti. Přišli
jsme na to, že jediné možné místo, kde se můžeme navzájem bez zábran setkat,
je divadelní představení. Když jsme si toto dokázali s Jihoafričany po
dlouhém procesu říct, měli jsme k sobě najednou blíž. Pro mě tedy nejsou
divadelní setkání jenom tím, že přijdou diváci a sledují herce na scéně, ale
jsou to setkání mnohem zásadnější, která by třeba na ulici nebyla možná.
Myslím,
že když divák uvidí takové představení, najde si cestu k pochopení či aspoň
toleranci jiných kultur. V Africe jsme hráli pro tamní publikum a cizinci
jsme byli my, u nás zase byli cizími elementy naši jihoafričtí přátelé.
Divadlo má tedy ohromnou šanci otevřít brány komunikace, protože jeho řeč je
velice intimní a křehká a je najednou vidět, že i lidé jiných kultur mají v
sobě stejnou křehkost jako my. To mě na sociálním divadle láká, a proto v
něm chci pokračovat.
Jsou
u nás diváci naladěni a ochotni přijímat takové divadlo?
Mám dokonce pocit, že je tady po něm určitý hlad. České divadelnictví je
stále založeno především na repertoárových divadlech, kde se hrají texty
různých autorů. Lidé často vnímají divadlo jako kulturní nadstavbu, chodí se
do divadel pobavit a odpočinout si. Vytvořit nezávislý projekt, který
vznikne ve specifickém prostředí, je poměrně náročné i z hlediska
financování. Kdyby nebylo představení V 11.20 tě opouštím! součástí vládní
kampaně proti rasismu, nemohlo by mít zdaleka takový rozměr.
Jaké
další sociální projekty připravujete v divadle Archa?
Chceme dále vyhledávat tematické zdroje v různých problematických místech
společnosti, ať už v uprchlických táborech nebo v dětských domovech či
jinde. Nadále budeme spolupracovat s lidmi, kteří jsou členy laboratoře
divadelního výzkumu Archa.Lab a podíleli se i na projektu s uprchlíky.
Někteří z nich nemají akademické umělecké vzdělání, ale zabývají se tzv.
street artem. Jsou to hip-hopeři, beat-boxeři a rappeři, kteří přinášejí do
uměleckého procesu specifický pohled, určitou revoltu proti zaběhaným
stereotypům společnosti. Na březen připravuji právě s nimi projekt pod
názvem Sen.AnderSen. Tématem tohoto představení je vzpoura proti vlastnímu
osudu. Využijeme zde zkušenosti, které jsme získali prací v uprchlickém
táboře. Zajímá nás téma předurčenosti. Do jaké míry je člověk schopen
vzepřít se svému osudu a najít své místo pod sluncem?
ZUZANA VOJTÍŠKOVÁ
|