Staří, ale dobří
Teď už je to
velká legrace
Zpěvačka,
textařka i herečka Hana Zagorová, rodačka z Petřkovic u Ostravy, vešla do
hájemství populární hudby už v polovině šedesátých let. Na začátku kariéry
stály dětské písničky i spolupráce s orchestrem Gustava Broma, ale větší
popularitu jí přinesly dekády následující ze zpětného pohledu reprezentované
zejména hity Já jsem tvá neznámá, Studánko stříbrná, Maluj obrázky, duety
Dotazník, Duhová víla (s Petrem Rezkem), Setkání (s italským zpěvákem Drupim)
a mnoha dalšími. Hana Zagorová bude hlavní aktérkou jednoho z příštích
vydání pravidelného vzpomínkového písničkového pořadu Staří, ale dobří
(každou sobotu na ČRo 2 - Praha, v 16.30).
Jaké vzpomínáte na talentovou soutěž, kterou
jste prošla? Dá se podle vás srovnat s těmi dnešními, například s Česko hledá Superstar?
Myslím, že se to dá přirovnat. Tomu, kdo v soutěži uspěl, dala - stejně jako dnes - příležitost,
kterou využil, pokud pracoval, nebo ji zahodil. Vzorec je tedy pořád stejný.
Navíc je potřebná dávka štěstí, a tu jsem měla. Po finále soutěže Hledáme
nové talenty mě oslovili z ostravského televizního i rozhlasového studia. I
z toho důvodu na tu soutěž vzpomínám velice ráda.
V roce 1968 jste se s
kapelou Flamingo zúčastnila druhého československého beatového festivalu v
pražské Lucerně. To byla přehlídka trošku jiné atmosféry než měly ty,
kterých jste se většinou zúčastňovala, ne?
V ostravském rozhlase jsem spolupracovala s tamním orchestrem. Jeho rytmiku
představovalo právě Flamingo. Mně ten festival nabídl unikátní zážitek, byla
jsem vlastně podruhé v životě v Praze. V Lucerně jsme s Maruškou Rottrovou a
Petrem Němcem zpívali soul - a publikum to přijalo báječně.
Když jsme v roce 1968,
napadá mě písnička Obraz smutný slečny, s níž jste tehdy měla slušný úspěch.
Slova k té písničce napsal můj kamarád Honza Růžička, profesí výtvarník.
Bohužel, příliš mnoho písničkových textů nenapsal, a to je škoda. Jeho
poetika a slovník mi velmi vyhovovaly.
Další váš starý, ale
úspěšný song se jmenoval Bludička Julie. "Bludičku" jste hrála i v
nezapomenutelné semaforské Kytici. Měla jste sama nějakou bludičku, která by
vás někdy odváděla od hlavního směru kariéry někam jinam?
To si nemyslím. Já si pod slůvkem "bludička" představuji cosi pozitivního,
což je asi zvláštní, protože bludičky lákaly do nebezpečných míst. Nemohu
opravdu říci, že by mě něco odvádělo ve špatném směru, sráželo dolů nebo
překáželo. Je pravda, že všichni si neseme svůj kříž a s ním se musíme
vyrovnat - ať už jde o zdraví nebo třeba o nešťastnou lásku. Já sama jsem měla
veliké zdravotní potíže, ale brala jsem to jako věc, s níž se musím naučit
žít, a myslím, že se mi to docela podařilo.
Jak jste se cítila v
Semaforu?
To bylo moc hezké období. Práce s Jiřím Císlerem, který Kytici režíroval, a
s Jiřím Suchým byla neobyčejně zajímavá. Pan Suchý je mimořádně hravý
člověk. Brzy bylo zřejmé, že jsem smíšek a že se velmi často "odbourám", což
se samozřejmě na jevišti nemá. Pan Suchý si umanul, že mě při každém
představení něčím rozesměje. Pokaždé měl na sobě něco velmi směšného a je
dokladem jeho invence, že rafinovanost jeho bláznovin se stupňovala. Původně
jsem si ho představovala jako zamlklého intelektuála, ale poznala jsem ho
jako veselého člověka - pokud má okolo sebe dobrou společnost.
Výjimečnost ostravského
muzikantského prostředí je zřejmá - co ji podle vás způsobilo?
Jednak tamní rozhlas a televize, ale také tvrdost toho kraje. Když se na
Ostravsku narodíte a vyrostete tam, tak vás už v životě nic nepřekvapí.
Navíc tam vždy byla upřímnější, více přímočará komunikace. Když je něco bílé
a šedé, tak se má říct, že je to bílé a šedé. I kdyby to bylo nepříjemné.
Velká popularita vás potkala až v
sedmdesátých letech. Jak byste je srovnala s desetiletím předcházejícím?
Šedesátá léta přála všem umělcům. Byla to totiž doba nesmírně zajímavá a
tvůrčí. V dalším desetiletí jsem se dostávala nahoru, což mi přinášelo
mnohem více práce, ale bralo mi to stále více volného času. Vím, že z
politického hlediska se obě desetiletí nedají srovnávat, ale já nemám důvod
vzpomínat na sedmdesátá léta ve zlém.
Opět na pódiích zpíváte s
Petrem Rezkem. Jak došlo k obnovení někdejší úspěšné spolupráce?
Dělala jsem koncert v Lucerně a sháněla jsem všechny své bývalé
spolupracovníky, proto jsem si samozřejmě vzpomněla i na Petra. Někdo mi ale
řekl, že už nezpívá. To mi připadalo velmi smutné: člověk s takovým
repertoárem že by nechal zpívání? Takže jsem Petra pozvala do Lucerny.
Jestli mu ten koncert dodá nějakou novou vnitřní sílu, budu moc ráda.
Jak vám bylo, když si vás
před léty vzal do úst Milouš Jakeš při svém památném projevu?
Teď už je to velká legrace, tehdy jsem se tomu ale zas tak nesmála.
Vaše písničky byly v
neobvyklé souvislosti zařazeny do nového filmu Hrubeš a Mareš jsou kamarádi
do deště. Líbí se vám tento snímek?
Ano. Jednak se mi líbí filmy režiséra Vladimíra Morávka, jednak obdivuji
herectví pánů Budaře a Krajča. Myslím si, že o nich jako o hercích ještě
uslyšíme. Také mě zaujalo, že Richard Krajčo si vzal jako předlohu role mého
skutečného fanouška. Musím říct, že naše spolupráce filmem nekončí a oba
pány jsem pozvala na svůj předvánoční koncert do Lucerny.
JIŘÍ KASAL
|