Zpět na titulní stránku

číslo 2

Zpět na titulní stránku

vyšlo 2. 1. 2006

Dívejte se


Jak se chovat během okupace

Pondělí 9. ledna, ČT 2, 21.20

Téměř tříhodinový film Propustka otevírá téma ožehavé nejen ve francouzské společnosti - jak se za nacistické okupace chovali umělci porobeného národa. Pro některé byla potřeba veřejně tvořit silnější než jakékoli mravní pochybnosti, takže se přizpůsobovali tlakům a v lepším případě hledali východisko v únikových námětech, málokdo se záměrně odmlčel či upřednostnil emigraci; nemnoho však bylo těch, kteří otevřeně kolaborovali. Pro oblast divadla tato dilemata prozkoumalo Truffautovo Poslední metro, mezi filmaře zavítal Bertrand Tavernier.

Jeho Propustka dosáhla mezinárodního uznání, avšak v českém prostředí ji stíhala smůla. Premiéru měla mít v kinech už před čtyřmi roky, avšak distribuční společnost se zalekla, že film nepřitáhne diváky, a uvedení jednoduše zrušila. Mihl se na kabelových programech, ale teprve nyní jej zpřístupňuje Česká televize skutečně každému zájemci.

 Mravní dilemata sužovala během války i francouzské filmařePropustka se odehrává v kalných dubnových dnech roku 1942 v Paříži, německá rozpínavost tehdy vrcholila. Všemocný německý dohlížitel dbá, aby do natáčených děl nepronikl ani náznak něčeho nežádoucího, filmaři se ocitají v nezáviděníhodné situaci. Otevřený protest znamená přinejmenším uvěznění, ne-li přímo smrt (jak se u nás přesvědčil Karel Hašler, provinivší se "jen" prostořekými písničkami), spolupráce s okupační správou naopak přináší pohrdání a případné obtíže v budoucnu, až nacistické panství padne (u nás se o tom přesvědčil třeba Václav Binovec, prosadivší se třeba Městečkem na dlani, ve Francii Henri-Georges Clouzot, později tvůrce slavné Mzdy strachu).

Tavernier vycházel z několikerých autentických vzpomínek, takže vystupují skutečně žijící postavy, každodenně řešící své mravní otázky. Asistent režie Jean Devaivre (Jacques Gamblin) rozehrál krajně nebezpečnou partii: zatímco předstírá dobré styky s okupanty, současně spolupracuje s odbojáři. Scenárista Jean Aurenche (Denis Podalydés) volí tichý nesouhlas: vkládá své pocity do napsaných textů, o nichž netuší, zda se někdy dočkají realizace. A v plejádě filmařů promžiknou další jména, třeba Jean-Paul Le Chanois, původně mladík židovského původu, který potají začal sbírat materiály o hnutí odporu.

Propustka je snímek vyprávěný jakoby bez emocí, z odstupu, snad i rozvlekle, bez jakéhokoli ozvláštnění, s důrazem na přesné postižení dobových reálií. Režisér se vyhýbá akčním zápletkám, naopak se soustředí na všední, každodenní existenci svých hrdinů, které se snaží vykreslit bez jednoznačných posudků. S vypjatými poměry se totiž každý sžíval rozdílně, neexistovalo ani nebetyčné hrdinství, ani černočerná kolaborace. A málo známé tváře hlavních představitelů jen umocňují pravdivost filmu. Válka tu totiž není přítomna v bojových scénách, ale v podobě ustavičného psychologického nátlaku.

JAN JAROŠ