číslo 3 |
|
vyšlo 9. 1. 2006 Televizní glosář |
|
Tváře Novy na horách Kavčích Kolem pětadevadesáti procent našich spoluobčanů prý tráví Silvestra doma. Překvapivé číslo. Napovídá, že ty davy, které každoročně řádí na náměstích velkých měst, tvoří z valné části cizinci. Alespoň v Praze tedy určitě. Přejme jim to bujaré veselí, aspoň budou mít jednou co vypravovat vnoučatům. Mnohem víc alarmující může být to, co se děje za zdmi českých příbytků. Pomineme-li prvoplánové alkoholiky, diskuzní skupinky (kolik z mladých úspěšných asi sedí osamoceně u svého notebooku a účastní se veselí elektronicky?) a posluchače rozhlasu, zbyde nám největší procento zřejmě pro televizní diváky. Leč zpět k televizi. Byli jsme svědky pokleslé, podprůměrné zábavy s vyšeptalými hvězdami - tentokrát bez rozdílu kanálu (a jako v kanálu jsem si občas opravdu připadala - třeba při scénkách Ivana Mládka). Noc s Andělem svou eroticko-parodickou rošádu trochu přepískla, ale ať - aspoň bylo v pauzách mezi písničkami možno přepínat jinam, což v minulých letech moc nešlo. České televizi se podařilo dokonale rozbít koncepci silvestrovského speciálního pořadu Jana Krause. Pokud chtěl kdosi zařazením jeho rozverných a vtipných rozhovorů vedle již zmíněných "mládkovin" naznačit, že rozdíly v televizní zábavě mohou být propastné, pak se mu to nejspíš podařilo. Že si ČT bude chtít uzobnout ze slávy vysmívané reality show, jsem ale příliš nečekala. Parodie na Vlada, Petra z Václaváku a spol. byly stejně trapné jako směs písní skupiny Kroky v podání Aleše Hámy. Něco však přece jen přinesly: zjištění, že "tváře Novy" mají v rámci konkurenčního boje dveře do ČT otevřené, zatímco do Primy zavřené. Bývalo to naopak. Proto dost dobře nechápu, proč se pan Gondík v hudebním vystoupení musel maskovat směšnou parukou... Ještě že Nový rok je tak důstojným dnem. Ještě že Česká televize namísto bilančních žvástů typu "odešli" či "narodili se" vsadila - alespoň tedy na svém druhém programu - na bilanci inteligentního rázu. První epizoda Manželských etud po dvaceti letech režisérky Heleny Třeštíkové, kombinujících staré díly se současnou dotáčkou, byla strhujícím svědectvím nejen o životě jedné rodiny, ale nás všech. Takoví jsme byli. A dnes? Snad nejsme jen diváky tupé zábavy. Pamětníci si možná vybaví, že z původního materiálu byly kdysi sestřiženy i dva celovečerní filmy pro kina, soustředěnější, cílenější - Z lásky a Hledání cest. Myslím, že také ty by se mohly připomenout... JANA CIMBUROVÁ |
|