Staří, ale dobří
Dechy nám v bigbítu zněly úžasně...
Úctyhodné
množství úspěšných písniček má na svém kontě coby autor jedenašedesátiletý
Pavel Krejča.
Připomeňme třeba tituly Plakalo bejby, Balalajka a Peggy vytvořené pro Petra
Spáleného, Je ráno, Anno pro Václava Neckáře, Abych tu žil pro Michala
Tučného nebo hity Věry Martinové Malý dům nad skálou, Až na vrcholky hor,
Nebe, peklo, ráj, Toulavý džíny... Tento skladatel, aranžér, hráč na lesní
roh, melofon, mandolínu a klávesové nástroje byl v šedesátých letech členem
skupiny Hipps a nástupnického Apollobeatu, který od začátku následující
dekády - po odchodu Jana Spáleného - vedl. Pavel Krejča si povídal o své
dosavadní kariéře s autory pravidelného vzpomínkového písničkového pořadu
Staří, ale dobří, vysílaného každou sobotu ČRo 2 - Praha.
Začínal jste ve skupině Hipps. Byl jste už v jejím prvním složení?
Ano. Spolu s Honzou Spáleným jsem stál u jejího zrodu. V roce 1965 jsem se
vrátil v srpnu z vojny a už tehdy jsme hráli v tehdejších beatových klubech,
v Olympiku, Sluníčku i jinde.
Hipps
byli v rámci domácí hudební beatové scény šedesátých let mimořádní tím, že
přibrali dechovou sekci. Kdo s tou myšlenkou přišel?
Myslím, že to byla společná koncepce. Tehdy k nám postupně začaly pronikat
kapely jako Blood, Sweat and Tears, Chicago a možná i Tower Of Power. To se
nedalo ignorovat. Jejich hudba nám zněla úžasně, byli jsme jí naprosto
opojeni. Je pravda, že jsme byli ve své době první a jediní, kteří měli
dechovou sekci.
Vy
jste ovšem byl paralelně zaměstnán ve výtvarném oddělení Československé
televize. Jak to šlo dohromady s muzikou?
To byla zábavná etapa mého života a dodnes na ni velice rád vzpomínám. Na
tom zaměstnání bylo nejhezčí to, že jsem nemusel dodržovat pravidelnou
pracovní dobu a měl jsem trošku volnější režim. Vytvářel jsem doplňky do
televizních inscenací - různé žárovičky, malůvky a podobně. A mohl jsem se
naplno věnovat muzice.
Hipps
se přestěhovali do divadla Apollo. Dali jste si podle něj nový název a
taktéž se proměnil i váš styl, že?
Bylo nutné změnit repertoár pro potřeby toho divadla. Jeho hlavní hvězda,
Karel Gott, na delší čas odjela zpívat do Ameriky, do Las Vegas, a tak jsme
po něm museli vyplnit hudební mezeru. Doprovázeli jsme tehdejší účinkující
Apolla Yvonne Přenosilovou, Karla Hálu, Pavlínu Filipovskou a samozřejmě
Petra Spáleného. Vznikala docela zajímavá hudební představení, na nichž
participovali význační režiséři - například Jirka Menzel, Vít Olmer nebo
Honza Bonaventura.
Z
dnešního pohledu se zdá být až neuvěřitelné, že v určitou dobu v jednom
městě existovala tři divadla spojená s populární hudbou - vedle Apolla i
Semafor a Rokoko.
Ta situace se nedá přenést do dnešní doby. Divadla vyrůstala ze zvláštního
ovzduší šedesátých let a vedle hudební funkce plnila i roli zábavnou. Nic
podobného se už opakovat nebude a vlastně ani nemůže.
Vraťme se k Apollobeatu. Kromě hitové produkce typu Plakalo bejby figuruje v
diskografii této kapely pozoruhodná, až surrealisticky působící deska Zvon
šílencův. Jak ji máte uloženou v paměti?
To bylo vybočení trochu jiným směrem, než kterým kapela šla. Deska nabízí
řadu nečekaných momentů a instrumentálních sól. Bylo zvoleno jiné aranžmá a
místy zní až jazzově. Dominantní je nesmírně zajímavá kompozice Honzy
Spáleného a textaře Edy Pergnera. Ta deska ale byla výšlapem, nikoliv
obratem. Pak jsme se zase vrátili k normálním písničkám a deskám Petra
Spáleného. Vyvázali jsme se ze Státního divadelního studia, kde jsme pár let
pobyli - a jsem za to vděčný, protože jsme se tam něčemu naučili. Vydali
jsme se na vlastní dráhu.
Jako
muzikant jste obepnul docela široké spektrum instrumentů. Kromě jiného jste
hrál mandolínu, což v daném druhu hudby nebyl zas tak obvyklý nástroj.
Nevím, proč mě ta mandolína tak zaujala. Mám ji velice rád, ale já jsem
především dechař. V šesti letech jsem sice vrzal na housle, ale později jsem
v době dospívání viděl a hlavně slyšel ve filmu Synkopy fantastického
trumpetistu Harryho Jamese. Přemluvil jsem mámu, aby mi koupila trumpetu, a
začal jsem na ni troubit - k veliké radosti sousedů. Jako voják jsem byl
členem Posádkové hudby Příbram, kde jsem hrál na lesní roh. U něj už jsem
zůstal. Honza Spálený mi řekl: "Proč by ses měl vracet z lesního rohu k
trubce? Nechám ti udělat zvláštní nátrubek." Tenkrát jsme viděli v nějakém
dokumentu orchestr Stana Kentona se sekcí melofonů, tedy lesních rohů s
korpusem dopředu. Nechal jsem si tedy podle Honzovy rady předělat lesní roh,
a jak se později ukázalo, byla to dobrá volba. V dechové sekci působil
měkký, ale někdy až práskavý zvuk lesního rohu dobře a dával kapele
charakteristický výraz.
Jako
autor jste se pozvolna stylově přeorientoval na country. Jak k tomu došlo?
Už na albu Dítě štěstěny Petra Spáleného se ozvaly písně, kde byly steel
kytara, housle, foukačky, tedy nástroje, které tvoří charakter tohoto druhu
hudby. Já, Petr i Michal Tučný jsme všichni z jednoho místa, z Prahy 7 -
Leteňáci. A z té blízkosti vyrostl podobný hudební názor. Už dlouho předtím
jsem se znal se Zdeňkem Rytířem, který mě požádal, abych pro Michala něco
napsal. Tak vznikly písničky, z nichž nejznámější je Abych tu žil. Pak se
objevila na scéně Věra Martinová, členka dívčí sestavy Schovanky. Její hlas
mě okamžitě chytil, uvědomil jsem si, že v Čechách chybí a že bych pro ni
rád psal. Slovo dalo slovo a už první písnička byla hit - Malý dům nad
skálou. U Věry to nebylo takové country jako u Michala Tučného, spíše
country-pop, který lidi přijali. Každému nesluší stejné šaty.
Jste
spokojen s výslednou podobou vaší autorské kompilace Zlaté songy, která
vyšla v loňském roce?
S tou deskou mi hodně pomohl Jihočech Aleš Trdla, který její vydání
inicioval a mnoho nepříjemných záležitostí vyřídil za mě. Samozřejmě že
některé mé známé písničky z celkového počtu zhruba pěti set kvůli časovému
limitu chybějí, ale myslím, že CD je reprezentativní ukázkou většiny mých
nejpopulárnějších písniček.
JIŘÍ
KASAL |