Zpět na titulní stránku

číslo 6

Zpět na titulní stránku

vyšlo 30. 1. 2006

Pořiďte si


NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE RADIOSERVISU

Líbezná hudba Českých nešpor

Pod titulem České nešpory je skryta spousta vroucích a půvabných tónů, u církevní hudby někdy až překvapivých. Avšak "nešpory" sice v původním sakrálním významu znamenají podve-černí modlitbu breviáře, ale postupně se tento název ustálil i v hudebním názvosloví. Žalmové texty měly v gregoriánském cho-rálu podobu jednohlasého společného zpěvu, posléze se vyvíjely do vícehlasu a obohacovaly i o zvuky hudebních nástrojů. Hlavně v baroku pak hudebníci - skladatelé, zpěváci i instrumentalisté - využívali příležitosti obohatit smysl slov hudbou. Tento vývoj byl podpořen i skutečností, že nešpory často přebíraly funkci koncertu, tj. hudební produkce. Na kostelní půdě tak v 17. století vznikl "duchovní koncert" jako forma veřejné společenské prezentace hudby. Rozvoj této hudební formy byl podporován i na jezuitských a piaristických školách, kde se kultivovala hudební výchova a docházelo ke spolupráci hudebně nadaných učitelů a žáků. Postupně se tak forma nešpor, dosud svázaných přísnými pravidly, poněkud uvolňovala. Skladateli hudby k těmto příležitostem byli u nás například Adam Michna z Otradovic, známý především zlidovělou koledou Chtíc aby spal, ale méně známý jako autor chrámové tvorby na latinské texty. Ještě sporadičtěji jsou uváděna jména dalších Michnových souputníků AlberikaJindřichův Hradec - město, v němž Adam Michna z Otradovic prožil svůj život Mazáka, Andrease Hammerschmidta, Wendelina Huebera, Jakoba Filippa Rittlera a Johanna Josefa Flixiho, kteří - jak trpce poznamenává Michael Pospíšil v textu k CD - "ačkoliv se považovali za Čechy, dnešní Čechové se k nim nehlásí. Paradoxně nás s nimi často seznamuje cizina, kde si už dobyli úctu." České nešpory znějí v pečlivém provedení Pražských komorních pěvců a instrumentalistů.

(ap)