Staří, ale dobří
Soudruhům se nelíbil žebřík do nebe
V březnu, těsně před astronomickým začátkem
jara, oslaví šedesátiny výrazná osobnost českého folkového písničkářství
Pavel Žalman Lohonka. To je důvod pro vzpomínkový rozhovor, který
poskytl autorům pravidelného písničkového pořadu Staří, ale dobří (každou
sobotu, v půl páté na ČRo 2). Středobodem povídání byla skupina Minnesengři,
jihočeský hudební fenomén, který však přerostl hranice regionu. Minnesengři
od konce šedesátých let vycházeli z tradic amerického folku - vedle toho
postupně pozoruhodným způsobem adaptovali jihočeské lidové písničky a také
se věnovali autorské tvorbě jednotlivých členů souboru.
Jak jste se potkal s
písničkami?
Písničky mě provázely už od útlého věku. Rodiče nám dětem často zpívali a
můj děda byl muzikant. Hrával s venkovskou kutálkou a mě brával sebou. Pak
přišla škola, učňovská léta, trampování, vojna a po vojně jsme založili
Minessengry.
Vyučil jste se
dřevomodelářem - co vás přitáhlo k tomuto oboru?
Já jsem si ho sám nevybral.Rodiče chtěli, abych se vyučil poctivému řemeslu.
Co bylo zárodkem
Minnesengrů? Jak jste se dali dohromady a kdo přišel na název?
Když jsem se vrátil z vojny do Českých Budějovic, o víkendech jsme jezdili s
partou mého kamaráda na chatu, zpívali a hráli jsme písničky, zkoušeli
vystupovat před publikem. Tehdy nás bylo devět a na podzim roku 1968 jsme se
rozpustili a Pavel Anděl Pokorný, manželé Zichovi a já jsme založili
Minnesengry. Název vymyslel tehdejší hudební redaktor rozhlasu v Českých
Budějovicích Jaroslav Dvořák.
V
začátcích šli Minnesengři jakoby po dvou cestách - jednak přebírali a
hledali inspiraci v materiálu folkových kapel a písničkářů jako Seekers, New
Christy Minstrels, Peter, Paul and Mary, Tom Paxton, Leadbelly, jednak
adaptovali lidové písničky. Byli jednotliví Minnesengři v názoru na americký
folk zajedno?
Muziku světového folku jsme měli rádi všichni. Pro nás tyhle skupiny byly
opravdovým vzorem a tak jako rockeři kopírovali anglické a americké kapely,
my jsme jednou chtěli být také tak dobří jako naši "učitelé".
Jak jste objevoval
zámořský folk vy osobně?
Byl jsem velmi okouzlen hlavně melodiemi a aranžérským zpracováním folkové
hudby šedesátých let. Proto jsem také známé folkové hity začal otextovávat
do češtiny právě pro Minnesengry. Bylo to v době, kdy nastupovala
normalizace, a tak nebylo již možné zpívat písničky v originále. Bylo to pro
mě něco jako maturita z folkové muziky.
Jak máte v paměti uloženy
třeba akce typu Trail Songs nebo Hootenanny pražského Folk music clubu a
jejich atmosféru?
Pokud máte na mysli folkové a countryové soutěže v Malostranské Besedě, kde
jsme hrávali každý měsíc, atmosféra, pokud si pamatuji, byla vždy báječná.
Pamatuji si, že jsme jednou dostali první cenu od poroty i od diváků.
Sedmdesátá a osmdesátá léta vůbec folkové muzice velmi přála, což se právě
koncem osmdesátých let projevovalo tím, jak byly nejen naše koncerty, ale i
festivaly, na nichž jsme hráli, navštěvovány.
Vzpomenete si na první
natáčení v českobudějovickém studiu Českého rozhlasu?
Bylo to někdy v roce 1970 ve starém studiu. Myslím, že jsme natáčeli několik
převzatých folkových písní, a tehdejší studio nebylo příliš vybaveno na
natáčení toho typu hudby, kterou jsme hráli. Nahráli jsme tenkrát, tuším,
písničky Barevný šál a Glory Mississippi.
Můžete popsat jednotlivé
fáze vývoje Minnesengrů od konce šedesátých let až do konce - jak ze
stylového, tak z personálního hlediska?
Tak zpočátku to byly převzaté písně světového folku, dále první a nesmělé
interpretace jihočeských lidových písní, vlastní tvorba, scénická hudba pro
rozhlasové pohádky i některé větší projekty. První obsazení bylo: Pavel
Pokorný, já, Ivan a Eva Zichovi. V roce 1973 odešla Eva Zichová, přišla Lída
Pouzarová. Od roku 1977 až do roku 1980 jsme hráli bez zpěvačky - Pavel
Pokorný, já, Ivan Pokorný, Honza Borkovec a Zdeněk Rupert. V roce 1980 se na
chvíli kapela rozpadla, přišla Jana Vejvarová a s Andělem jsme zpívali jako
trio. Až do roku 1984. Po odchodu Jany Vejvarové přišly dvě zpěvačky -
Pavlína Jíšová a Monika Klimentová. V roce 1985 jsem po sedmnácti letech od
Minnesengrů odešel i já. Pokud vím, Minnesengři v úplně jiné sestavě hráli
až do roku 1990, ale to už je jiná kapitola.
Ranou etapu Minnesengrů
působivým způsobem zdokumentovaly dva televizní filmy Víta Hrubína - jak se
tato spolupráce vlastně narodila?
Spolupráce s režisérem Vítkem Hrubínem začala v roce 1971 na podzim při
soutěži v Lucerně, kde si nás byl poslechnout. Ale všechno vlastně "zavinil"
Michal Tučný, který Vítka Hrubína na nás upozornil. S Vítkem jsme natočili
dva půlhodinové televizní filmy: Minnesengři 1972 a Okolo Blateckýho.
Jaké byly hlavní důvody
rozpadu skupiny?
Nehovořil bych zde o rozpadu Minnesengrů, ale o mém odchodu po sedmnácti
letech. Už od roku 1982 jsem začal občas spolupracovat s Pavlínou Jíšovou a
Tondou Hlaváčem. Tato spolupráce se mi velmi zamlouvala, začali jsme zkoušet
a hrát mé nové vlastní písničky. Bylo to pro mě něco nového, a hlavně jsem
se chtěl vydat svou vlastní cestou.
Zvláštní místo v
repertoáru Minnesengrů měly dvě písničky - Kdyby tady byla taková panenka a
Nezacházej, slunce. Vytanou vám v paměti v souvislosti s nimi nějaké
vzpomínky či malé příběhy?
Nemohu říct, že by tyto dvě lidové písně nějak souvisely s mým životem. V té
době, kdy jsme je objevili, jsem je sice zpíval se svými partnerkami, ale
zásluhu na jejich popularitě měla celá kapela. Malý příběh se k písni Kdyby
tady byla taková panenka přesto váže. Někdy kolem roku 1972 jsme ji v
Doudlebech natáčeli pro televizi, ale nikdy nebyla odvysílána - někomu ze
soudruhů z vedení se nelíbil žebřík, který vede do nebe.
Pokud se na prahu
šedesátky ohlížíte, k jakému okamžiku či milníku pouti Minnesengrů se
nejraději vracíte?
Celých sedmnáct let bylo zajímavých. To první období bylo spontánní, druhé,
se zpěvačkou, bylo nejkrásnější, pak přišel útlum a s příchodem Jany
Vejvarové Minnesengři opět nabrali dech, natočili jsme spoustu krásných
písniček a odehráli hodně dobrých koncertů. Pro mě to bylo šťastné období
mého muzikantského života, kdy jsem se skutečně potkal s muzikou svého
srdce.
JIŘÍ KASAL |