Zpět na titulní stránku

číslo 10

Zpět na titulní stránku

vyšlo 27. 2. 2006

Dívejte se


Když rodina není záchytným bodem

Čtvrtek 9. března, ČT 2, 22.50

Žije rodina spolu anebo jen vedle sebe? Anglického režiséra Mika Leigha - vedle Kena Loache - právem řadíme mezi nejpozoruhodnější současné tvůrce, kteří nezavírají oči před odvrácenou podobou společnosti, v níž žijeme i my. Ne každý titul, pod nímž je podepsán, patří mezi špičkové, avšak několik se natrvalo zapsalo v novodobých filmových dějinách. Některé drtí svou bezvýchodností, když ukazují, jak lidé živořící na společenském i lidském dně snad podvědomě nacházejí jakési zvrhlé potěšení i zadostiučinění v ubližování, v infikování ostatních svou destruktivní zlobou - jak tomu bylo v drásavém dramatu Nahý. Jindy Leigh věří, že člověk se navzdory existenčním klopotům chová vstřícně, že si ještě uhájil soucit i vcítivost; k této výpovědi směřují například snímky Tajnosti a lži, Na vážno nebo Vera Drakeová - žena dvou tváří. Sem se rovněž řadí Všechno nebo nic.

Leighovou největší předností je mistrná kresba prostředí, šedavých městských čtvrtí, míst často stísněných a omezujících, kde člověk přesto musí žít. S oblibou si volí nižší střední třídu a ještě častěji výsostné outsidery, kteří zkoušejí prolomit kruh smůly - a jejich mentalitu dokáže přiblížit do nejmenších podrobností. Zobrazení rodinných vztahů, vibrujících pocity křivd i nenaplněných ambicí, vyhrocených či naopak zlhostejnělých bezvýchodností, se natrvalo vpíše do paměti. A plně uchvacují i dlouhé rozmluvy či dokonce monologické úvahy, často bolestně zpytavé. Leigh je dokázal s ohromující silou napsat i inscenovat, aniž by v nich cokoli skřípalo.

Mimořádnou zásluhu na sugestivitě vyprávění mají nevídaně uvolněné, věrohodné herecké kreace, které evokují často omezený duchovní obzor postav jak zaměřením na sdělné repliky, tak celkovým "dokumentárním" pojednáním. V tomto případě mám na mysli častého Leighova maskota Timothy Spalla, se svou výraznou fyziognomií nepřehlédnutelného mezi ostatními. Postavy - to totiž nejsou vyumělkované figurky, ale plnokrevné lidské bytosti, na nichž není zhola nic výlučného.

Spallův Phil pracuje jako ne právě nejsvědomitější taxikář a své výpadky se snaží omlouvat svérázným mudrlantstvím. Jeho vyčerpaná žena Penny (Lesley Manvilleová) tráví dlouhé hodiny za pokladnou v supermarketu. Do rodiny dále patřící zamlklá dcera Rachel (Alison Garlandová), která pracuje jako uklízečka v domově důchodců, se stáhla jakoby do vlastního světa, kam nemá nikdo přístup; možná i tak reaguje na svou tloušťku, častý terč zraňujících poznámek. Stejně vykrmený je i syn Rory (James Corden), neurvale se na každého utrhující a zřejmě neznající jiný výraz než "Fuck off"; bez zájmu se celé dny povaluje na gauči, jakoby uhranutý televizní obrazovkou.

Rodina se věčně potýká s nedostatkem peněz, ale hlavně lásky a vzájemného souznění. Stále zřetelněji se obnažuje, jak její členové vedle sebe jen žijí, místo aby se pokoušeli žít spolu, jak bezútěšnost a z ní plynoucí frustraci si odreagovávají pitím a hrubostmi. Limituje je nechuť jakkoli svůj úděl měnit, považují jej za obvyklý a přirozený. Právě obraz všudepřítomné pasivity vytváří nejpůsobivější významovou rovinu celého příběhu. Ale přesto jej Leigh nezbavuje naděje, když naznačí, že až v opravdové krizi by se snad rodina konečně mohla pevně semknout.

JAN JAROŠ