číslo 11 |
|
vyšlo 6. 3. 2006 Navštivte |
|
Na počátku experiment, na konci "film - pravda" Česká premiéra duchaplné dokumentární morality Super Size Me je doprovázena neméně vtipnou, byť vážně míněnou anti-reklamní akcí. Distributoři pro ni získali dobrovolníka, který právě nyní podstupuje zhruba stejný experiment, jaký na sobě zkusil Morgan Spurlock, tvůrce i protagonista amerického snímku. S tím rozdílem, že náš strávník si musí vybírat česká hutná a vydatná jídla, zatímco americký se živil v provozovnách McDonald´s. (Patrně to vyjde nastejno, uvidíme.)
Také principem další dokumentární novinky byl experiment, byť ze zcela jiného soudku: režisér Miroslav Janek dal dětem z dětského domova do rukou digitální kameru, naučil je základům natáčení, jednoduché animaci i dalším trikům a pak je nechal, aby si samy točily, co je zajímá. Část snímku vznikla během prázdninového pobytu dětí v jižní Francii, část v domácím prostředí. Zrodil se film Chačipe - strhující, místy jímavá, místy humorná, a zároveň i překvapivě poetická výpověď o tom, jak děti vidí svět, sebe, kamarády, okolí. A také jak vnímají bolest, čeho se bojí a z čeho mají radost, po čem touží a co je naplňuje úzkostí. Vše je tu zobrazeno "zdola", se všemi protiklady a podivnostmi, jak je vnímají dětské oči (dospělí ve filmu téměř nevystupují). Scénky si inscenovaly děti samy, není tedy divu, že se v nich objevují motivy "ze života", které si pamatují z dřívějších zážitků, či které prožívají dnes. Zazní tu třeba výpověď jedné dívenky, že nikdy nedá své dítě do "děcáku", slova naivní důvěry další, že ji má maminka ráda, i když se na ni nepřišla podívat celou věčnost. Je tu přítomno násilí, alkohol, scény (rodinných ) hádek. Autor projektu tu a tam vstupuje s kamerou do "děje" se svým líčením atmosféry dětského domova, ale autory podstatné části snímku jsou skutečně děti. Je to podivuhodný a silný příběh, "film - pravda"; i Dziga Vertov by byl možná překvapen. AGÁTA PILÁTOVÁ |
|