číslo 15 |
|
vyšlo 3. 4. 2006 Dívejte se |
|
Svědomí je silnější než povinnost Čtvrtek 13. dubna, ČT 2, 22.55 V dávném asijském knížectví ztratil lidský život cenu - vládce nechá popravit nejen vyslance z chudé vsi, která nemohla splatit požadované daně, ale navíc na místo pošle trestné komando, které ji vyvraždí a spálí. Hrdina jménem Lafcadia, dosavadní vůdce této družiny, se otřesen krutostmi zřekne dalšího působení - jenže vazalskou věrnost nelze beztrestně porušit. Tak začíná anglicko-indický historický snímek Válečník, jímž před pěti lety debutoval Asif Kapadia. Režisér rozpoutává hned na počátku vizuálně podmanivá krveprolití, jimiž je nakonec postižena i Lafcadiova rodina, on samotný prchá pronásledován někdejšími druhy. Směřuje k himálajským výšinám, na své pouti se setkává s různými lidmi (včetně pouličního zlodějíčka, jenž jej provází nejdéle, ale také se stařenou, která putuje k posvátnému jezeru), s karavanami, s kupci i prodejci, vidí kolem sebe děsivou chudobu i odevzdanou smířenost s ní. Počáteční dobrodružný akcent se postupně přetváří v jakési meditativní založení, stále namáhavější putování neznamená jen útěk do bezpečí, ale také očistné pokání. Pozoruhodná je snaha vymanit se z obvyklých žánrových stereotypů: zaujme především zavržení happy-endových prvků. Nevinné oběti skutečně umírají (aniž by si režisér liboval v doslovném zobrazení), provinivše jedině tím, že se v nesprávný čas ocitly na nesprávném místě. Rozměr věrohodnosti podporuje i to, že film je namluven v autentickém domorodém jazyce, nikoli v angličtině. Nevtíravá orientace na nádherné přírodní exteriéry, ať již se jedná o pouštní scenerie, kamenité pustiny či majestátní zasněžené hory, tvoří nedílnou součást příběhu. Válečník patří mezi ta díla, která střídmě a pokorně zkoumají následky osudového rozhodnutí, jakým je vypovězení poslušnosti. Ani plnění vražedných rozkazů nevymazalo v Lafcadiově nitru schopnost soucítit. Právě vnější neokázalost patří k předním hodnotám filmu, který rozhodně stojí za pozornost. JAN JAROŠ |