Zpět na titulní stránku

číslo 15

Zpět na titulní stránku

vyšlo 3. 4. 2006

Televizní glosář


V protisměru

Vzájemné sbližování formy i obsahu veřejnoprávní a komerční obrazovky patří k evergreenům úvah o televizi. V praxi mělo stírání rozdílů léta jediného tragikomického protagonistu, jeden směr a cíl - Českou televizi nezadržitelně směřující od veřejnoprávní exkluzivity vysílání "pro každého" k  masové podbízivosti programů "pro všechny". V poslední době se však situace mění. Nikoliv zásluhou České televize. Ta svůj dílčí nesmyslný konkurenční boj nejen nevzdává, ale z Náměstíčka přes Náves ho nově přenáší i Na ulici (viz nedávná páteční premiéra stejnojmenného trapasu s komikem Marcelem Gabrielem). K  průzkumu vedenému v protisměru do veřejnoprávního hájemství vyrazily paradoxně komerční televize.

Aktivní je v tomto směru překvapivě zejména Nova. Praktickým příkladem průlomu do sfér, donedávna ve výlučné správě České televize, je zejména původní seriálová produkce. Jejím těžištěm samozřejmě zůstává nekonečná tovární konfekce na jedno použití z  rodu Ulice či Ordinace v růžové zahradě. Kromě účelové komerce, kterou nepochopitelně stále zdvojují výše zmíněné tituly ČT, však nelze přehlédnout ambicióznější pokusy o dramatický seriálový tvar. K  tomu má aktuálně blízko zejména Místo v životě. V kontextu dnešní situace by si tento projekt zasloužil pozornost už svým přestupem z  veřejnoprávní obrazovky, kde pod názvem Místo nahoře vzniklo jeho prvních třináct dílů. Důležitější však je, že tato změna neznamenala očekávaný výraznější profesní úpadek. Pomineme-li samoúčelnou snahu zdynamizovat vyprávění ustavičným třesem kamery (zvlášť hloupým například při rozvážném rozhovoru dvou lidí na lavičce), jsou obě série seriálu až překvapivě srovnatelné.

Podezírat televizní podnikatele z  Novy z  náhlého idealistického prozření a nově objevené touhy přestat nadále snižovat kulturní úroveň národa, nemá smysl ani logiku. Pravděpodobně jen pochopili, že další "zdokonalování" některých programových typů a žánrů už nemůže zvýšit jejich prodejnost. Spíš naopak. Výčet zrušených a rušených titulů v novácké nabídce je téměř kompletním seznamem příkladů dovedených až na samou hranici dokonalé stupidity a vulgarity - od Tele Tele přes různé estrády Petra Novotného, sourozenců Gondíkových či Ivana Mládka až po Velkého Bratra.

JAN SVAČINA