Zpět na titulní stránku

číslo 15

Zpět na titulní stránku

vyšlo 3. 4. 2006

Jak to slyší


Marie Boková, publicista

REFLEXE ROZHLASOVÉ TVORBY

Bergman - středověk i současnost

Vltava připravila na prahu jara posluchačům dva krásné dárky - dva nové Bergmany. Velký filmový režisér se věnoval i divadlu, televizi, rozhlasu, literatuře. Malba na dřevě, legenda o lidech v čase moru (překlad Sobotka - Ochová), zazněla v nastudování Vlada Ruska a sugestivně představila dramatické, nadčasové typy Rytíře (Ladislav Frej), Nejpřísnějšího pána (Josef Somr), Herce (Michal Pavlata), Děvče (Věra Slunéčková), Čarodějku (Barbora Hrzánová)? Temnou legendu chvílemi prosvětlovali obyčejní lidé, vzdor morové smrti vítězící nad životem.

Režisér Josef Melč natočil v roce 1979 rozhlasovou verzi Gončarovova OblomovaMalba na dřevě se objevila jako jeden z  motivů i v Sarabandě, posledním televizním scénáři Ingmara Bergmana, který přeložil a pro rozhlas připravil do čtyřdílné četby Zbyněk Černík. Autobiografický text silně připomene film Scény z  manželského života, je to jakýsi dovětek. Režisér Miroslav Buriánek věnoval mimořádnou péči této mrazivé vivisekci členů rozpadlé rodiny a jejich ne-vztahům. Zdůraznil to i popisem prostředí ve svém věcném "nehereckém" podání, a stejně tak zvukovou partiturou díla: zaslechneme moře, varhany, violoncello, vrčící kameru, a samozřejmě úryvek sarabandy. Po letech se objevivší Marian (vynikající Růžena Merunková) vnese do Juhanova nenávistného, osamělého mlčení (uměřený Otakar Brousek) jiný pohled, jiné světlo i jemný humor. Juhanův syn Henrik (René Přibil) žije ve špatně skrývaném strachu a hysterii; něžná a poddajná vnučka Karin (Dana Černá) je možná tušenou nadějí pro všechny - tím, že se nečekaně vydá vlastní cestou? Intenzivní intelektuální zážitky jistě vyšly vstříc i velmi náročným posluchačům.

Vedle těchto premiér potěšily i reprízy nejlepší ruské klasiky. Přes třicet let staré Turgeněvovo Šlechtické hnízdo opět uchvátilo silným, niterným výkonem Karla Högera v roli charakterního Levického (režie Olga Valentová). Stejně tak Gončarovův Oblomov (1979) v promyšlené režii Josefa Melče. Střízlivý Adamírův Vypravěč kontrastoval s úžasně proměnlivým Oblomovem Rudolfa Hrušínského, onou kvintesencí "oblomovštiny" i s kratičkými záchvěvy chuti do života. Cit v něm probudí energická Olga (po Šlechtickém hnízdě další zářivá ruská hrdinka Gabriely Vránové) a cílevědomý přítel Štolc (Vladimír Ráž). Dojemným epilogem Oblomova osudu je příběh jeho sluhy Zachara (citlivý výkon Josefa Kemra).