číslo 16 |
|
vyšlo 10. 4. 2006 Navštivte |
|
Obchod s ropou ovládá svět Stephen Gaghan, jenž na sebe upozornil scénářem k thrilleru Traffic - nadvláda gangů, si nyní přibral i režii. Ve filmu Syriana se zaměřil na mezinárodní aspekty ropného průmyslu, na tvrdé boje mezi velkými koncerny, nelítostně prosazujícími své zájmy na ropných nalezištích. Opět si zvolil mozaikovitou vypravěčskou strukturu, kdy sleduje zprvu se samostatně odvíjející syžetové linie, které dospějí k částečnému prolnutí až v samotném závěru. Gaghan si dává záležet na vnější autenticitě: dodržuje rozrůzněnost užívaných jazyků, konkrétně označuje jednotlivá dějiště - Teherán, ropná pole nejmenovaného blízkovýchodního emirátu i Ameriku -, obratně splétá několik dějových rovin, vytyčených i jejich hlavními představiteli. Tak se do popředí dostává agent CIA Bob Barnes (George Clooney), na příkaz svého zaměstnavatele obchodující se zbraněmi i s lidskými životy. Všimneme si nenápadného, ale učenlivého právníka Bennetta (Jeffrey Wright), prověřujícího podrobnosti sloučení dvou vlivných ropných společností a korupci s tím spojenou. Pozornost však poutá i ropné prostředí. Na jedné straně vidíme reformní snahy následníka trůnu Nasira (Alexander Siddig), jenž si uvědomuje, že ropné zásoby se jednoho dne vyčerpají a že je třeba pomýšlet na vybudování soběstačného státu. Princovým ekonomickým poradcem se stává energetický analytik Bryan (Matt Damon), ale ani ten nedokáže předvídat intriky v princově okolí a chystaný vražedný úder. Naproti nim stojí frustrovaní zahraniční dělníci, v náboženských učilištích snadno podléhající našeptávání teroristických verbířů. Gaghan se netají svým kritickým smýšlením vůči americkým praktikám, ale také k rozmařilým ropným emirátům. A jde ještě dál: upozorňuje na hledání obětních beránků, na které by bylo možné svést nešvary - ať již se to týká machinací v ropném průmyslu nebo v tajných službách. Když ostatní prostředky selžou, sahá se - v závislosti na dostupném technickém zázemí - k násilí. Syriana usiluje o napínavý tok vyprávění, ale současně se vzdává senzacechtivých atrakcí, poloha napínavého thrilleru je tudíž velice umírněná. Převažuje dokumentárně laděná poloha, místy se přechylující až do reportáže (například Bryanovy televizní vstupy). Neshledáme výrazněji rozvinutá psychologická dramata. Případná emoční vyostření - z rodu nešťastného úmrtí Bryanova děcka v přepychovém emírově bazénu - vlastně jen slouží jako odrazový můstek pro další dění, v tomto případě pro Bryanův vstup do Násirových služeb. Jakoby nezaujatě nahlížený mumraj událostí, ať již spojených s Amerikou nebo Blízkým východem, se vyznačuje mimořádnou vážností, s jakou jsou přiblíženy příslušné peripetie. Platí to zvláště pro arabské prostředí, pro vymývání mozků v náboženské škole; žádné sklony k parodii či přehánění tu nenalezneme. Herectví je vesměs výrazově ztlumené, zbavené přehnaných vnějších rysů. Kamera si uchovává věcnou střídmost v zobrazení reálií a barevnou nenápadnost. Mnohdy je posouvána do role němého svědka; ani v nejmenším neupoutává pozornost nějakým formálním exhibováním. Syriana přesvědčivě ukazuje, jaké skryté mechanismy podmiňují soudobé mocenské zápasy, kde stěží lze aktéry rozdělovat na hodné a zlé - nanejvýš mohou vyvolávat větší soucit či dojetí, když neuspějí se svými plány. Poselství je jednoznačné: nevěřme zjednodušujícím, alibistickým tvrzením politiků, hospodářských magnátů ani médií. Chrání si vlastní zájmy. JAN JAROŠ |