Host do domu
Pohádkové bytosti prostupují Tetínem
Strašidlo Snadabra, hastrman Tatránek, poustevník Ivan, sv. Ludmila i další
historické, bájné či pohádkové bytosti prostupují pověstmi Tetína, obce,
která patří ke kořenům našich českých dějin. Historická fakta i lidové
pověsti tohoto místa sbírá a zpracovává historička Jana Brajerová, která o
své práci vyprávěla v Hostu do domu Českého rozhlasu 2 - Praha. Tetín je
jejím rodištěm a domovem, kam se vrací pro potěchu v těžkých dobách, a kde
nachází inspiraci pro svou práci. Okolní příroda jakoby zpřítomňovala dobro,
krásno i ušlechtilost ducha tohoto místa. Právě proto věnuje Tetínu mnoho
svého času, úsilí a energie, aby obohatila jeho současnost i budoucnost.
Jak
se vám podařilo po revoluci shromáždit prostředky na opravu tetínského
kostela sv. Ludmily, kde dnes organizujete koncerty?
Nejmladší tetínský kostel byl čtyřicet let uzavřen, nemohly se tam konat
žádné bohoslužby, měl velice špatnou střechu, zatékalo tam ze všech stran. A
přitom je to kostel hezký a památný; odehrávala se v něm řada významných
událostí. Toužila jsem obnovit jeho historii, památnost a slávu a tak jsme v
roce 1990 založili Nadaci na záchranu kostela sv. Ludmily. Tvořili ji
František Malý, Jana Zimová, Eduard Čapla a já. Vyhlásili jsme celostátní
sbírku a po velikém úsilí se nám podařilo shromáždit více než 1 600 000
korun. Kostel jsme díky tomu nejen opravili, ale mohli jsme obnovit také
tamní varhany, zrekonstruovat faru i okna kostela sv. Jana Nepomuckého. Od
začátku jsem chtěla v opraveném kostele pořádat koncerty vážné hudby a zvát
přední představitele našeho hudebního světa. To se zatím daří: uskutečnilo
se už dvacet koncertů, na kterých vystoupili například členové Evropského
orchestru, sólisté Státní opery, Jan Riedlbauch, Jaroslav Svěcený, soubor
Davida Ebena, páter Kusý a mnozí další.
Už v roce 1988 jste v
Tetíně odhalila pamětní desku spisovateli Václavu Vojáčkovi, kdo to byl?
Středoškolský profesor, který vystudoval filozofii a práva a věnoval se
výchově a vzdělávání české mládeže. Překládal texty především z antické
literatury, dále z francouzštiny, španělštiny a ruštiny; psal nejrůznější
drobné publikace a skripta. Pamětní deskou jsem chtěla připomenout jeho
osobnost, o které se málo ví. Za svou snahu jsem byla pozvána k výslechu na
státní bezpečnost, abych vysvětlila, proč se věnuji spisovateli z
buržoazní rodiny? Pro mě bylo ale důležité, že jsem v berounském archivu
našla záznam s přáním Václava Vojáčka, aby Tetín měl svoje vlastní muzeum.
Dnes jsem ráda, že se nám ho podařilo otevřít.
Tetínské muzeum bylo
otevřeno v říjnu 2002. Jaké exponáty jste do něj shromáždili?
Přála jsem si mít v muzeu to, co jinde není. Udělala jsem scénář a podle
něj jsem sbírala materiál celých deset let. Ukázky tetínských vykopávek
prokazují dávnou historii místa a je zřejmé, že k Tetínu patří nejenom staří
Slované, ale také Keltové. Od nejrůznějších jednotlivců se mi podařilo
shromáždit obrovskou sedmdesátikilovou krabici vykopávek. Neuměla jsem je
popsat, protože nejsem archeolog, ale významně mi pomohl docent Petr Sommer
z Akademie věd a dnes máme v muzeu vykopávky vystavené a popsané. Chtěla
jsem ovšem ukázat také nějaké celky, například nádoby, džbánky nebo cokoli
jiného, a tak jsem v Národním muzeu nechala udělat několik kopií
tetínských nálezů.
Pro
další věci do tetínského muzea jste jela do zahraničí, co jste si přivezla?
Studovala jsem v archivech Bavorska, Polska, Slovenska a zajela i do
Vídně. Toužila jsem vystavit různé písemné doklady, například o tom, jak
Karel IV. koupil Tetín. Ve Vídni jsem proto dvakrát přespala na nádraží,
abych nakonec získala pečetě ke smlouvě o koupi Tetína. Kromě toho si
návštěvníci mohou v muzeu prohlédnout maketu tetínského hradiště, obrázky a
popisy všech tetínských sakrálních staveb a dočtou se i podrobnosti o pobytu
kněžny Ludmily na Tetíně, dále uvidí doklady o křesťanství, o všech třech
tetínských hradech i o škole, která je zde už třista let. Vystavili jsme i
doklady o vzniku písničky Nad Berounkou pod Tetínem, která se v
současnosti hraje každou celou hodinu na tetínské návsi; je totiž součástí
tamních hodin umístěných v průčelí zámku.
Představujete v muzeu
také okolní přírodu a spádové obce Tetína?
Ano. Tetín má čtyři spádové obce, které jsou zajímavé: například Tobolka
měla už v 11. století klášter; známé a krásné místo je Koda a nesmím
zapomenout ani na Koledník, kde bývala takzvaná flusárna, čili výrobna
tekutého mýdla. Návštěvníky v muzeu nezatěžujeme mnoha texty, snažila jsem
se shromáždit spíš různé doklady o historii.
Kromě historických
publikací jste napsala knížku pověstí Tetín v proměnách času. Kde jste
hledala náměty?
Chtěla jsem ukázat poezii všedního dne krásného Tetína, zapsat vzpomínky
z mládí a oživit postavy, které mě zaujaly z vyprávění. Když jsem byla
dítě, maminka nám často četla a vyprávěla. Nejraději jsme měli její "čtení z
hlavy", když vyprávěla o tom, co prožila nebo slyšela. Zařadila jsem do
knížky i pověst o bájné kněžně Tetě, protože je s ní Tetín obvykle
spojován. Všechny ostatní pověsti mají pravdivé jádro, jsou jen oblečeny do
svátečního šatu, aby si je mohli přečíst ti, kteří taková vyprávění
nezažili. Napsala jsem knížku také na oslavu krásy českého jazyka, protože i
ten k Tetínu velice patří.
Je pravda, že Tetín měl
svého hastrmana Tatránka?
Naše chalupa stojí na konci obce nad řekou Berounkou a moje babička vždy
tvrdila, že k nám chodil hastrman. I když jsme vyprávění o něm jako děti
rády poslouchaly, vyslovovaly jsme podezření, že si vymýšlí, že přece
hastrmani nejsou. Babička se na nás vždycky přísně podívala, zaklepala na
stůl a řekla: "Jak bych si to, děti, dovolila, vždyť znám desatero a nemohu
tedy lhát!" Říkala jsem si, že taková věta možná stojí za zaznamenání,
protože dnešní děti desatero zpravidla neznají a myslím, že se jím už
málokdo řídí?
A jak to bylo se
strašidlem Snadabra?
Na Tetíně je velice známá jeskyně Turská maštal. Vchod do ní byl těžko
přístupný, člověk se musel brodit bahnem a lézt po čtyřech, ale to místo
jsme milovali, protože tam byly různé škeble, ptáci, háďátka, ale především
nás fascinovalo světlo, které se prodíralo skulinami skály a vytvářelo
velice krásné barevné obrazce. Lézt do jeskyně však bylo hodně nebezpečné a
domů jsme vždycky chodili zablácení až po vlasy. Maminka nás chtěla
postrašit a tak říkala: "Už tam nikdy nelezte, nebo vás odnese hubené
strašidlo Snadabra." Tenkrát jsme ale ještě nevěděli, že snadabra znamená
lakomec?
ZUZANA VOJTÍŠKOVÁ |