Staří,
ale dobří
Petr Rezek zpíval nejen Píseň lesů, vod a strání
Zpěvák
a kytarista Petr Rezek zažíval popularitu především ve druhé polovině
sedmdesátých let, kdy byl vedle Hany Zagorové druhým sólistou skupiny Karla
Vágnera, ale muzikantské ostruhy získal už o desetiletí dříve jako člen
známých rockových nebo, jak se u nás onehdy říkávalo, bigbítových kapel
Karkulka a Beat Juventus. Média už delší dobu Petra Rezka poněkud
přehlížejí, ale nostalgicky naladění posluchači mají stále rádi jak jeho
duety s Hanou Zagorovou (Duhová víla, Dotazník, Ta pusa je tvá), tak i
sólové songy (Modrá zem, S písní lesů, vod a strání, Kino Gloria, Přátelství
a jiné). S tímto zpěvákem si povídali autoři pravidelného vzpomínkového
písničkového pořadu Staří, ale dobří (ČRo 2 - Praha, vždy sobotu v 16.30).
Byl jste členem několika důležitých kapel pro historii českého bigbítu: Beat
Juventus či Karkulka. Jak byste tuto éru charakterizoval?
Ta bigbítová éra byla naprosto úžasná, i když jsme tehdy od úřadů měli
přibouchnuté dveře. Muziku jsme v šedesátých letech dělali v neuvěřitelně
skromných podmínkách. Aparaturu jsme si třeba vozili tramvají, což se
naprosto nedá srovnat s dneškem, kdy má i začínající kapela okolo sebe tým
techniků a manažera. Pro nás byl manažer prakticky nemyslitelná záležitost.
Tato funkce oficiálně neexistovala. Manažer musel hrát alespoň na tamburínu,
aby byl veden jako muzikant. Naše bigbítové začátky byly tedy velmi těžké,
ale zároveň krásné.
Vaše muzikantská cesta vedla rovnou k bigbítu?
K muzice jsem trochu víc přičichnul na vojně jako kytarista-samouk. Tam jsme
založili kapelu, která pro nás ve vojenském životě znamenala určitou úlevu.
Mohli jsme se dostat z kasáren a hrát na tancovačkách. Naprosto zarytě jsme
poslouchali Radio Luxemburg a odtud čerpali repertoár. K bigbítu jsem
natolik přilnul, že půl roku po návratu do civilu jsme získal angažmá právě
ve skupině Karkulka, která - společně s Olympikem a Mefistem - patřila ve
své době v Praze k nejslavnějším.
V kapele Beat Juventus jste zažil éru s Karlem Černochem i bez něj. Co pro
vás tato kapela znamenala?
Beat
Juventus mně připadal zajímavý z několika důvodů. Jednak to byla jedna
z prvních kapel - vedle George and Beatovens s Petrem Novákem -, která
sázela z větší části na vlastní, česky zpívané písničky. Kromě toho náš
kapelník Láďa Heráček prosazoval - navzdory jisté počáteční nevoli nás,
kytaristů - zvučení dopředu, to znamená, že muzika byla smíchána z předních
beden. Později se ukázalo, že jiná cesta jak zvučit koncert neexistuje.
Nezapomenutelná byla samozřejmě také spolupráce s Karlem Černochem, který se
během doby, v níž zpíval s Juventusem, stal hvězdou a zakrátko dostal
nabídky od velkých orchestrů. Karla bigbít příliš nevzrušoval, on miloval
spíš Toma Jonese. My jsme pak vystřídali Mefisto v divadle Rokoko, kde jsme
vydrželi necelé dva roky.
Vzpomínám si na sólové EP Beat Juventusu s písničkami jako Oči nebo Kapka
jedu. To je ale také jemnější, melodická hudba v duchu dobově módního
sunshine popu, založeného na košatých vokálních harmoniích.
Ano, to je pravda. Tenkrát byl tento styl velmi populární a všichni členové
kapely začali chodit na hodiny zpěvu. Kapely se tehdy zbavovaly sólových
zpěváků a jednotliví muzikanti zpívali sami. To byl kromě nás třeba i případ
Olympiku.
Potom v raných sedmdesátých letech jste zpíval bubblegumové písničky
v ansámblu Františka Ringo Čecha. Jak vám toto stylové zaměření vyhovovalo?
To bylo něco úplně jiného. Písničky jako Parní stroj nebo Ježek se má byly
nesmírně jednoduché, ale velmi oblíbené. Ringo Čech se v této muzice našel,
ale já jsem měl rád něco úplně jiného. Nastoupil jsem do této kapely jako
kytarista, ovšem zpíval jsem první půlku koncertu. Vlastně tam začala moje
pěvecká kariéra, která potom pokračovala u Kardinálů Petry Černocké.
Kdy jste se seznámil s Karlem Vágnerem?
To bylo někdy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy jsem byl jako
záskok na šňůře s Mefistem místo Oty Jahna, který odjel do Anglie. V tom
souboru zpívali Jaromír Mayer a Eva Pilarová a hrál Karel Vágner. Jednou po
koncertě v Chomutově jsme zašli na večírek ke známým. Tam jsme si zahráli
nějakou muziku a Karel mi najednou jen tak z legrace řekl: „Ty pěkně zpíváš.
Když tě někdy budu potřebovat, tak se ozvu.“ No, a za pět let ozval. Tímto
způsobem jsem se dostal do orchestru Karla Vágnera a k Hance Zagorové.
Rád bych se zastavil u jedné původně filmové písničky, která vaší zásluhou
v první polovině sedmdesátých let zdomácněla i v Čechách. Jde o Modrou zem (Everybody‘s
Talkin‘), kterou po světě proslavil Harry Nilsson. Jak jste se k ní dostal?
Viděl jste film Půlnoční kovboj, v níž skladba prvně zazněla, ještě před
tím, než jste ji přezpíval?
Na
severu Čech jsme měli v nějakém amfiteátru odpolední koncert s Petrou
Černockou a večer tam byl promítán Půlnoční kovboj. Na film jsem se šel
podívat a písnička mě okamžitě zaujala. Po skončení představení jsem šel do
zvukové kabiny za zvukařem, aby mi tu píseň přetočil na kazetu, což udělal,
a já jsem ji mohl odnést Pavlu Žákovi, aby mi ji otextoval. Během týdne jsme
ji natočil a Supraphon ji rychle vydal. Jenže půl roku deska ležela
v obchodech téměř bez povšimnutí - až do okamžiku, kdy přišel do pražských
kin Půlnoční kovboj.
Jako zpěvák máte příjemný, civilně působící hlas, který by podle mého názoru
nejvíce vynikl v žánrové oblasti senzitivně založených písničkářů, jakými
byli například Bob Lind nebo Jim Croce. Co si o tom myslíte?
Bývaly doby, kdy jsem se musel zcela podřizovat kapele. Možná máte pravdu,
že jsem svůj hlas mohl využít lépe. Kdykoliv mi někdo položil otázku, co
poslouchám, tak jsem odpovídal, že to určitě není pop. Vždycky jsem měl rád
tvrdý rok a později heavy metal, který ostatně poslouchám dodnes. Dokonce
jsem v osmdesátých letech hrál se svou kapelou Centrum dvě sezóny hardrock,
ale ukázalo se, že ta cesta nebyla správná. Lidé si na tu změnu nezvykli, a
já jsem se vrátil zpátky k normálním písničkám. Ale ten typ písničkářů, o
němž jste mluvil, je mi také blízký. Měl jsem rád třeba Cata Stevense, a
když jsem byl v Londýně, tak jsem si pro sebe objevil v Čechách naprosto
neznámého amerického písničkáře Shawna Phillipse, který měl fantastický
repertoár i hlas.
JIŘÍ
KASAL |