Zpět na titulní stránku

číslo 24

Zpět na titulní stránku

vyšlo 5. 6. 2006

Nalaďte si


Jak povstal kotouč gramofonový

Autor Fonogramu Gabriel GösselTýdeník Fonogram, připravovaný sběratelem, překladatelem a publicistou Gabrielem Gösslem, je už osmým rokem jistotou úterního večera na stanici Český rozhlas 2 - Praha. Souběžně s pořadem připravoval Gössel pro Týdeník Rozhlas i jeho písemnou podobu. Setkala se s nebývalým čtenářským zájmem, a tak se v roce 2001 - vedle prvního CD ze stejnojmenné edice, zpřístupňující unikátní nahrávky průkopníků české populární hudby - objevila na trhu i kniha, opatřená podtitulem Praktický průvodce historií záznamů zvuku. Cédéček z Edice Fonogram už vyšlo přes dvacet a nyní vychází i další Gösslova kniha: Fonogram 2: Výlety k počátkům historie záznamu zvuku (vyd. Radioservis). Jejím základem jsou opět články, publikované v Týdeníku Rozhlas, pro potřeby obsáhlé publikace ovšem doplněné o další podrobnosti.

Obálka knihyKniha je koncipována obdobně jako první Gösslův titul. V úvodní části se čtenáři dozvědí podstatná fakta i zajímavosti z historie zvukového záznamu v různých zemích světa, ve druhé se pak prostřednictvím dalších tematických kapitol přenesou do Čech - autor je seznámí mj. s tím „jak povstává kotouč gramofonový“ či s příběhem prvorepublikové fonotéky České akademie věd a umění, připomene zlatou éru pražských šantánů, ale i kupletů a písní na motocyklové, tramvajové či železniční téma. Třetí oddíl knihy je neméně vděčný - obsahuje přes třicet hutných profilů převážně českých skladatelů a interpretů, jejichž jména už upadla v zapomnění (Vojta Merten, Karel Pečke, Harry Osten), ale i těch legendárních (Jarka Mottl, Eman Fiala, Jára Pospíšil, Ferenc Futurista). V závěrečné části pak autor s obdivuhodnou erudicí mapuje český a slovenský repertoár populární hudby na gramodeskách nejrůznějších značek.

Čtenáři Týdeníku Rozhlas dobře vědí, že součástí jakéhokoli článku Gabriela Gössla vždy bylo množství barevných ilustrací, a tak zřejmě nebude překvapen, že kniha Fonogram 2 je přetisky dobových reklamních materiálů, fotografií a etiket gramodesek přeplněna skoro tak jako je Gösslův byt na Malé Straně napěchován desítkami starých gramofonů, fonografů, ozvučnic, kliček a plechových krabiček na gramofonové jehly. Díky této grafické velkorysosti je jeho věcným, leč čtivým jazykem psaná nová knížka nejen obsáhlá (544 stran!), ale také aspirující na titul Nejkrásnější knihy roku.

MILAN ŠEFL