NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Případ Krautgartner ještě nekončí
Velkým
jazzovým koncertem se každoročně v jihomoravském Mikulově vzpomíná na
jednoho z nejvýznamnějších mikulovských rodáků, skladatele, klarinetistu,
saxofonistu, pedagoga a dirigenta Karla Krautgartnera (1922–1982). Letos
měli příznivci zakladatelské osobnosti moderního českého jazzu k oslavám o
důvod víc. V rámci koncertu bigbandu Gustava Broma, v němž Krautgartner za
války získal první profesionální smlouvu, proběhl i křest dvou nových CD
sestavených z archivních Krautgartnerových nahrávek. Alespoň částečně je tak
splacen dluh z nejpalčivějších: poslední profilové album jazzmana evropského
věhlasu a exulanta, jehož jméno mělo být po roce 1968 v Československu
zapomenuto, vyšlo před více než čtyřiceti lety.
Žák
klarinetisty a Janáčkova spolu-pracovníka Stanislava Krtičky začínal v druhé
polovině třicátých let v amatérských a poloprofesionálních brněnských
souborech (Quick Band, Slavia Band). V roce 1942 nastoupil do Bromova
orchestru, kde se prvně prosadil i autorsky - složil mj. znělku, kterou
soubor dodnes uvádí své koncerty. Během totálního nasazení založil Dixie
Club, jehož základní hráče (včetně Krautgartnera) po válce přetáhl do Prahy
Karel Vlach. V jeho orchestru strávil stále věhlasnější muzikant deset let,
naplněných natáčením, koncertováním, ale i usilovným zkoušením. V polovině
padesátých let se Krautgartner osamostatnil, v jeho novém souboru (působil v
kavárnách Alfa a Vltava) hráli pozdější legendy českého jazzu Karel Velebný
či Jan Konopásek, zpívali Karel Gott a Vlasta Průchová. V roce 1960 stanul v
čele Tanečního orchestru Československého rozhlasu (TOČR), který měl od roku
1963 i svou jazzovou odnož JOČR. Jako umělecký vedoucí obou podob personálně
totožného tělesa ručil za úroveň písničkového i jazzového repertoáru, ale
také experimentální produkce na pomezí jazzu a vážné hudby. Po letní
dovolené v roce 1968 však zůstal rozhlasový orchestr bez šéfa: Krautgartner
byl mezi prvními, kteří po příjezdu vojáků „v hranatých železných
maringotkách“ opustili republiku. Ve Vídni, kam se uchýlil, vedl Bigband
Österreichische Rundfunk, působil jako pedagog a sám začal studovat hudební
vědu na univerzitě v Kolíně nad Rýnem (krátce před svou smrtí zde získal
doktorát).
V
Československu zatím řádil komunistický „zmizík“. Smazána byla i řada
Krautgartnerových rozhlasových nahrávek, naštěstí zůstaly zachovány snímky,
které natočil pro Supraphon. Především ty se staly základem pro CD Případ
ještě nekončí a Karel Krautgartner & Jazzový orchestr Čs. rozhlasu. První
album, v jehož názvu je titul filmové detektivky Ladislava Rychmana, k níž v
polovině padesátých let Krautgartner napsal hudbu), je průřezem editorům
dostupným tanečním materiálem, nahraným v období 1942–1967 různými orchestry
pod vedením či za klarinetové a alfsaxofonové spoluúčasti hudebníka
(Concertino in c minor, Čert ví proč, Poznáte lehce náš rytmus, Nebe na
zemi). Disk, poskládaný z nahrávek s JOČRem, pořízených pod Krautgartnerovou
taktovkou, obsahuje podstatně náročnější, výhradně původní skladby dirigenta
(Radary nad městem, Neony), Luďka Hulana (31° ve stínu), Kamila Hály
(Intensity, Tři na čtyři), Karla Velebného (Zčista jasna, Dvojitý nelson),
ale i předního domácího představitele soudobé vážné hudby Pavla Blatného (Passacaglia,
Modely pro K. K.). Oba tituly jsou vypraveny cennými buklety s erudovaným
průvodním slovem Věry Pavlíkové a svou odlišnou dramaturgií věrně ilustrují
Krautgartnerovu hudební dvojkolejnost, zčásti vynucenou okolnostmi jeho
rozhlasového angažmá v šedesátých letech. Historie českého jazzu je tímto
vydavatelským počinem Producentského centra Františka Rychtaříka zmapována
zase o něco důkladněji.
MILAN
ŠEFL |