Host do domu
Hrdinové jsou většinou mrtví
„Byl
jsem filmový obchodník, tak jako můj otec Josef, ředitel dvou největších
produkčních a distribučních společností v Československu ve 20. a 30.
letech, které produkovaly jedny z nejúspěšnějších českých filmů,“ říká
producent světového formátu Norbert Auerbach, který se vypracoval až na
pozici výkonného producenta společnosti Columbia Pictures a později se stal
prezidentem United Artists. Stál u vzniku řady známých filmů jako například
Vlasy, Rocky, Růžový panter, West Side Story a dalších. „Lidé u filmu mají
tendenci při úspěchu říkat - to byl můj nápad, já jsem to prosadil, ale film
není otázka jedné osoby, je to týmová práce,“ potvrdil v Hostu do domu
Českého rozhlasu 2 - Praha, kde před časem vyprávěl také o svých válečných
zkušenostech a životních postojích.
Jak vás ovlivnila práce
vašeho otce?
Tím, že jsem vyrostl v prostředí filmu. Původně jsem ale nechtěl pracovat ve
filmovém průmyslu, studoval jsem agrikulturu: snil jsem o tom, že se budu v
Palestině starat o pomerančové plantáže, jenže přišla válka a já jsem
strávil čtyři a půl roku v armádě. Potom mě už nelákal tehdy ještě
primitivní život Palestiny. U filmu jsem začal jako poslíček a vypracoval
jsem se na prvního asistenčního režiséra, ale produkce pro mě byla trochu
pomalá, takže jsem přestoupil do obchodní části a vypracoval jsem se na
vyšší pozice.
Čím byla válečná zkušenost
natolik zásadní, že změnila vaše původní plány?
Vstoupil jsem do armády v Americe hned po útoku na Pearl Harbor a jako
příslušník druhé tankové americké divize jsem byl transportován do Anglie,
pak jsem přistál 8. června 1944 na Omaha Beach a pokračovali jsme jako celá
kampaň dál. Už jsme byli v Německu, když nás stáhli při poslední německé
ofenzívě v Ardenách. Byla tehdy strašná zima, což bylo asi horší než Němci…
U Labe jsme se potkali s Rusy a tam to vlastně skončilo. Válka je otrava,
protože jakmile se jedná o akci tisíců a tisíců lidí najednou, tak se
všichni musejí transportovat, krmit, umývat, oblékat, což je strašně pomalé,
hodně času se sedí. Je to trošku jako u filmu, když se čeká na správné
slunce… Jedno je ale v armádě dobré: člověk potká lidi z úplně jiného
prostředí - poznal jsem ty, kteří nevěděli, kde leží Evropa, neuměli
rozlišit Němce od Holanďanů a vůbec nevěděli, proč jsou v armádě.
A jak
jste to v armádě zvládal?
Byl jsem trochu voják Švejk a trochu Don Quijote de la Mancha. Švejk,
protože některé situace tam jsou opravdu švejkoviny: člověk neví proč, jak a
co, ale snaží se to nějak zvládnout, i když nejlepší by bylo jít někam spát
a uklidnit se. A Don Quijote, protože jsem byl tenkrát mladý a měl jsem
ideály, že musím bojovat proti zlým lidem… Starší člověk by tohle už
nedělal. Navíc jsem byl dvakrát zraněn a chtěl jsem být trošku hrdina, což
dneska považuji za úplnou blbost, protože hrdinové jsou většinou mrtví. Ale
mám takovou krásnou myšlenku: chtěl bych natočit film o tom, že Švejk a Don
Quijote de la Mancha jsou v nebi a bůh je pošle oba společně na zem vyřešit
nějaké problémy. Myslím, že moudrost Švejka by mohla pomoci najít východisko
z těch strašných potíží, se kterými se svět dnes potýká...
Řadový voják se musí podřizovat příkazům, o kterých nemá přemýšlet, vy jste
ale producent, tedy ten, kdo příkazy vydává. Jak jste se jako mladý smiřoval
s tím, že vám někdo říká, co máte dělat?
Šel jsem do armády přímo z univerzity, takže jsem ještě neměl zkušenosti
producenta. Ale stejně si myslím, že v každé pozici má člověk nad sebou
někoho, kdo vám říká, co máte dělat. Možná mimo boha… Když jsem byl
například prezidentem té velké společnosti, měl jsem nad sebou lidi z velké
pojišťovny, která vlastnila moji společnost a nad nimi byli zase akcionáři.
Takže vždycky je někdo trošku výš. Osobně nemám žádné problémy s takzvanou
disciplínou, s tím někoho poslouchat. Během mé kariéry se jednou stal mým
šéfem manažer, který byl dřív mým podřízeným, a lidé nemohli pochopit, jak
mohu přijmout tento fakt. Ale já říkám: když už určitou práci a pozici
vezmu, tak s tím přijímám i šéfa a budu ho poslouchat. Jinak bych tu práci
nevzal.
Producent má velkou zodpovědnost, nebál jste se ji někdy přijmout?
Producent má, aspoň teoreticky, zodpovědnost za to, že se film natočí
podle rozpočtu, ale bohužel jakmile se začne točit, režisér si dělá
víceméně, co chce a vyhodit režiséra v průběhu práce, je velmi komplikované.
Producent dnes už nemá tu sílu, kterou měl dřív. Druhá věc je, že když
člověk řídí velkou společnost, tak vlastně slouží tisícům zaměstnanců, které
má pod sebou. A to je velká zodpovědnost, protože nejde jenom o jednoho
člověka, ale taky o jeho rodinu, manželku, psy... Říct někomu: „Tvoje práce
končí, jdi domů,“ je to nejtěžší, co jsem kdy musel udělat.
Řekl jste, že člověk,
který vede velkou společnost, slouží svým podřízeným…
Samozřejmě. Musí si uvědomit, že má zodpovědnost za všechny zaměstnance.
Většinou jsou totiž skoro jako děti. Jistě jsou mezi nimi i tací, kteří mají
také pocit zodpovědnosti, ale převažují ti, kteří přijdou ráno do práce a
odpoledne zavřou dveře, jdou domů a nechtějí na práci vůbec myslet. Takže
zodpovědnost musí být jak zdola nahoru, tak - a to ještě mnohem víc - shora
dolů. Bohužel tomu tak vždycky není…
Jaký máte vztah k penězům,
se kterými producent hodně pracuje?
Myslím, že většinou nikdy neškodily, ale například pro mého otce nebylo
důležité, jestli má krásné auto, nebo ne. Zajímal ho především úspěch. Dnes
je bohužel všechno o penězích, ale myslím, že úspěch je důležitější a peníze
přijdou pak. Jenže úspěch není něco, co se dá udělat rychle, trvá to několik
let a musí se plánovat a pracovat delší dobu. Rychle vydělávat peníze
znamená, že tím někoho ošidíte.
Čemu se věnujete
v současnosti kromě toho, že jste napsal vlastní memoáry a chystáte
s Arnoštem Lustigem film na základě jeho knihy Dívka se zelenýma očima?
Zrovna jsem přeložil scénář z češtiny do angličtiny a taky spolupracuji se
společností, která připravuje animovaný film Pražské povídky. Mým hobby je
nadace Sue Ryder, protože mi bylo vždycky líto, jak jsou u nás starší lidé
zanedbaní. Netvrdím, že v Americe je všechno dobré, ale tam se důchodcům
říká senioři a jsou to velice vážení klienti, protože oni například mohou
jet na dovolenou mimo sezónu, takže zaplní hotely a golfová hřiště. Sue
Ryder je domov, kde senioři mohou žít důstojně a snaží se být aktivní, aby
jenom někde neseděli a neumírali. Tyto aktivity mi v podstatě stačí, protože
dnes už radši poslouchám hudbu, sedím doma u počítače a taky se snažím hodně
pohybovat, věnuji se golfu, plavu, jezdím na kole a v zimě na běžkách. Moc
pracovat už opravdu nechci, to mám za sebou.
ZUZANA VOJTÍŠKOVÁ |