číslo 29 |
|
vyšlo 10. 7. 2006 Dívejte se |
|
Hranice mezi fikcí a realitou bývá křehká Pondělí 17. července, ČT 2, 22.00
Režisér zařadil dvě povídky, spojené týmž akcentem - jak se reálný prožitek či reálné dění mění svým druhotným zprostředkováním (ať již mluveným slovem či záznamem kamery) v zobrazení, vystavené výkladům každého, koho osloví. Začíná totiž žít svou vlastní existenci. Dalším společným prvkem je výlučnost, ba zvrácenost zaznamenávaných událostí, mezi nimiž nacházím jediný rozdíl - jednou sledujeme vnímání samotného aktéra, podruhé jakýsi vzájemně se doplňující dvojpohled. Ani v jednom případě není postižen celý dosah. V první povídce dívka, která literárně zpracuje svůj ponižující sexuální zážitek, nepřizná jeho autenticitu a musí si vyslechnout úvahy o přemrštěné konstrukci. Druhá povídka pojednává o dokumentaristovi, jenž snímá dění v jedné obyčejné rodině, avšak registruje jen výsledné skutky, aniž má šanci proniknout k jejich podhoubí. Režisér zvláště v tomto příběhu zdůrazňuje, že se nedívá jeho očima (ačkoli spatříme několik ukázek z natáčeného materiálu): témata dokumentaristy a rodiny, kterou osloví, se nejprve rozvíjejí jako dvě samostatná a zprvu na sobě nezávislá dějová pásma, která se teprve později protnou. Původní označení jednotlivých příběhů Fiction a Non-fiction snad upozorňuje na ošidnou či dokonce zavádějící vypovídací hodnotu konečného díla. Ačkoli dívka poskytuje shrnující záznam, její práce je vnímána jako smyšlená. Naproti tomu dokumentarista s natáčeným záznamem manipuluje, aby naplnil spíše své představy (jak vyplývá z hádek nad konečným sestřihem), ale výsledek je vnímán jako autentický. Režisér se tak dotýká aktuálních problémů, na něž narážíme i při obvyklém sledování televizní obrazovky - často váháme, kde se nachází hranice mezi fikcí a skutečností, zkoumáme, zda vysílaný pořad je skutečně tím, zač se vydává. JAN JAROŠ |