číslo 29 |
|
vyšlo 10. 7. 2006 Televizní glosář |
|
Kde najdete všechno Zaujal vás seriál Diagnóza, vysílaný na ČT, a chtěli byste zjistit, kolik dílů vlastně vzniklo a o čem pojednávaly? Zajímalo by vás, kterým pozoruhodným osobnostem byl věnován cyklus 12 odvážných, uvedený na Primě? Nebo vás nadchla Nová cestománie a vy jste zatoužili si zpětně ujasnit, do kterých končin jste se spolu s ní vypravili? A jestlipak víte, že animovaný seriál o nerozlučných školácích s kouzelným sluchátkem Machu a Šebestové je vskutku nekonečný: přibylo dalších osm částí, v nichž oba podnikaví hrdinové zasahovali snad na všech koutech světa. Pokud vás takové otázky oslovily, odpověď bohužel nenaleznete v televizní ročence (protože Nova ani Prima nic takového nevydávají - a Česká televize už drahně let nabízí absurdní zpotvořeninu, kde se dočtete o všem možném, jen ne o tom, co ČT vyrobila a odvysílala), nýbrž ve Filmové ročence 2005. Národní filmový ústav vydává tyto stále objemnější svazky každoročně; mají česko-anglické znění, takže by mohly mít mezinárodní dosah (tak mě napadá, že by se jako reprezentativní dárek uplatnily třeba na karlovarském filmovém festivalu). Zahrnují audiovizuální počiny, ať již pocházejí odkudkoli včetně uměleckých škol (tedy s výjimkou čistě televizní tvorby). Zachytí tedy i kdejaký pořad pro televizi vyrobený na zakázku - jako výše zmíněné cykly a seriály, dokonce nechybějí ani reklamy. Záběr Filmové ročenky je obdivuhodný: přináší soupisy hraných filmů (jen se poněkud vzpěčuji uznat za tuzemské tituly například Gilliamovu Kletbu bratří Grimmů nebo Polanského Olivera Twista, kde české firmy poskytovaly nanejvýš technické zázemí), vyčerpávajícím způsobem sumarizuje dění v dokumentární a animované tvorbě, aniž by jednotlivé položky musely být nutně někde veřejně předváděny. Velice zajímavé jsou však i další údaje, k nimž se běžný zájemce dostává jen obtížně. Například jsou podrobně vyčísleny výšky finančních podpor jednotlivým projektům, akcím i organizacím na jejich činnost. Někdy možná až plýtvavě. Zajímavé údaje vypátráme i v tabulce návštěvnosti. Kdopak by pomyslel, že divácky neúspěšnějším snímkem loňského roku bude náš Román pro ženy, který vyšachoval i takové americké hity jako Harry Potter, Star Wars nebo Válka světů. Že na prvních patnácti návštěvnostních příčkách se umístí ještě dalších šest českých filmů! Filmová ročenka 2005 je vybavená všemi náležitostmi, které od publikace tohoto druhu očekáváme - včetně soupisu filmů prodaných do zahraničí, včetně podrobného názvového a jmenného rejstříku. I s předešlými svazky (a dohromady jich je už čtrnáct) dává nahlédnout do zákulisí kinematografického dění v Česku, vytváří důležitou dokumentační základnu. V tom tkví její trvalá hodnota. JAN JAROŠ |