číslo 31 |
|
vyšlo 24. 7. 2006 Televizní glosář |
|
JANY CIMBUROVÉ Westerny nikdy nezestárnou Letní programové sestavy hledají divácké jistoty, do hlavních vysílacích časů pronikají i mnohokrát obehrané české trvalky. Česká televize také sáhla k divácky atraktivním položkám, ať již pocházejí z bohatého, ale ne zcela využívaného archivu (Možná přijde i kouzelník, cyklus tuzemských detektivek), nebo nabízejí čerstvě nachystané tituly. O anglickém mágovi Derrenu Brownovi a jeho manipulacích s náhodně sestaveným vzorkem lidí jsme již psali, nyní se budu věnovat žánru zdánlivě již muzeálního - westernu. ČT nachystala rozsáhlou retrospektivu titulů někdy důvěrně známých, jindy takových, které nás dosud míjely. Vesměs jsou opatřeny českým dabingem, neboť titulkovaný pořad na ČT 1 v čase mezi osmou a devátou hodinou večerní prostě nesmí vstoupit, zpohodlnělí diváci prý odmítají číst. České přemluvení se však pokaždé nevyvedlo, přinejmenším dabing Sedmi statečných, v pořadí již třetí, kterými byl celý cyklus uvozen, vzbuzuje spíše rozpaky svou verbální bezvýrazností. Mezi westerny nalezneme jak díla - řekněme - nezastřeně divácká a bez větších ambicí (například Bandolero, Rio Bravo), tak snímky špičkové. Mimořádným objevem jsou Kapsy plné dynamitu: režisér Sergio Leone, proslavený hlavně zásluhou Tenkrát na západě, se tu vypravil do Mexika, aby v bizarně nadsazených odstínech vylíčil svérázné spojenectví jedné nesourodé dvojice - prchlivého lupiče a distingovaného odborníka přes nálože. Režisér tu opět posunul zdánlivě strnulá žánrová klišé až na hranici jejich parodie. To je ostatně i případ legendární westernové komedie Butch Cassidy a Sundance Kid, která již definitivně zrušila klasické dělení na hodné a zlé, tituloví desperáti jsou přímo zosobněním sympatických chlapíků, kteří se jen jakoby mimochodem živí přepadáváním vlaků. Ale příznivce obou roztomilých psanců jistě potěší další film Butch a Sundance: Začátky, který mapuje jejich rané mládí a první „profesní“ zkušenosti. Není se čemu divit: každý jsme nějak začínali. Možná to ani nebylo záměrem dramaturgů, ale cyklus předkládá výstižnou přehlídku rozličných přístupů k westernu. Naplňují se klasická schémata, byť opatřená různě nabádavými či přímo osvětovými prvky, ale také se dočkáme výrazných posunů v tvaru i pojetí, třebaže se zaměřují toliko na více či méně důvtipné přetáčení dosud závazných postupů a významů. Lze jen litovat, že do cyklu nepronikly ještě takové tituly, které westernový háv použily jako zástěrku k vyslovení závažných postřehů o současném světě a dění v něm. |